تاریخ انتشار: ۰۱:۲۶ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۸ نظر

دیدگاه آذر منصوری درباره ابطال آرای مینو خالقی در اصفهان

آذر منصوری در کانال تلگرامی خود با اشاره به ابطال آرای مینو خالقی یکی از منتخبان مردم اصفهان گفت: باطل کردن آرا مینو خالقی یکی از منتخبان حوزه انتخابیه اصفهان آخرین پاسخی است که از طرف مسئولان در ارتباط با او منتشر شده است. هر چند در چند روز اخیر عنوان رد صلاحیت بیشتر شنیده می‌شد اما به یکباره این عنوان جای خود را به ابطال آرا خانم خالقی داد. فارغ از هر عنوانی اتفاقی که رخ داده است محروم کردن یکی از زنان منتخب مردم اصفهان از نمایندگی مردم این شهر است.

وی با بیان اینکه این رخداد در نوع خود می‌تواند یکی از تلخ‌ترین و تاسف‌بارترین اتفاقات در طول شکل‌گیری ده دوره مجلس شورای اسلامی باشد، اظهار داشت: رخدادی که نظیر آن در هیچیک از مجالس پیشین به این شکل و شیوه صورت نگرفته است. مینو خالقی یکی از ۱۳ زنی است که در دور اول انتخابات دور دهم با اقبال مردم مواجه شده و آرای لازم را برای نمایندگی کسب کرده است. نکته قابل تامل و توجه اینکه او در هیچیک از مراحل بررسی صلاحیت‌ها رد نشده است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: همزمان با انتشار این خبر واکنش‌هایی از سوی افراد و گروه‌ها نیز منتشر شده است که به باور من بهترین و مناسب‌ترین واکنش‌ها، واکنش خانم خالقی به عنوان منتخب مردم اصفهان است که از این جایگاه قادر است از حقوق موکلان خود دفاع کند. او در چند روز گذشته ثابت کرده است که ردای نمایندگی برازنده اوست و مردم شهرش بهترین انتخاب را داشته‌اند. درک صورت مسئله این اتفاق چندان دشوار نیست. کاندیدایی در تمامی مراحل بررسی صلاحیت‌ها تایید شده و در نهایت در معرض انتخاب مردم قرار گرفته و با رای بالا انتخاب شده و پس از طی این مراحل کاملا قانونی و اعتماد مردم به صندوق‌های رای به یکباره ابتدا اعلام می‌شود ایشان صلاحیت نداشته‌اند و بعد هم با اعلام ابطال آرا سعی در تغییر بهانه حذف ایشان !

منصوری در ادامه یادداشت خود نوشت: فارغ از ابعاد حقوقی موضوع و مقایسه‌ای که برخی بین خانم خالقی و آقای قاضی‌پور داشته‌اند که به نظر نمی‌آید قیاس مع‌الفارقی باشد و مجال و مقالی دیگر می‌خواهد، توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

۱ مشارکت گسترده مردم در این انتخابات و رای غالب به لیست‌های امید بیانگر مطالبه تغییری بود که مردم ایران با کنشی آگاهانه و مسئولانه این مطالبه را از مسیر نهاد انتخابات و صندوق رای دنبال کردند. این حضور و مشارکت صرف‌نظر از اینکه چه جریانی پیروز این رقابت باشد، بیشترین عامل قوام‌بخش منافع ملی و تقویت ارکان نظام جمهوری اسلامی و متضمن امنیت کشور بود. به ویژه در شرایطی که منطقه پیرامونی ایران را انواع تهدیدها و دشمنی‌ها و آسیب‌ها در بر گرفته است.
حضور و مشارکت مردم در این انتخابات گویای درک واقع‌بینانه و آگاهی و مسئولیت‌پذیری همه ایرانیان است که همه دلسوزان کشور باید این رویداد را مغتنم شمارند و از هر اقدامی که به این اعتماد و مشارکت و حس مسئولیت‌پذیری خدشه وارد می کند پرهیز کنند.

۲. مینو خالقی یکی از ۱۳ زنی است که با اقبال مردم اصفهان مواجه شده است.طرح مسائلی که خود او نیز به بهترین شکل از آن دفاع کرده است، بار دیگر قصه پر غصه مشارکت سیاسی زنان ایران را به تصویر می‌کشد.

مینو خالقی از زنانی است که قرار بود در مجلس دهم ایران در کنار وکالت همه موکلین خود، مطالبات نیمی از جمعیت ایران را نیز پیگیری کند. با این اتفاق و طرح مسائلی که خود گویای خطیر بودن این عرصه برای زنان است، به باور نگارنده، بیشترین صدمه و آسیب به حضور و مشارکت کسانی است به امید فردایی بهتر برای زنان ایران مطالبه خود را از مسیر صندوق رای پیگیری کرده‌اند.
۳. ابطال آرا مینو خالقی یک پیام دیگر نیز می‌تواند داشته باشد. نقدهایی که مدت‌هاست به نظارت استصوابی می‌شود و پاسخ‌هایی که بیشتر از آنکه جنبه حقوقی داشته باشد، نفی نقدها و رد پرسش‌ها بوده است. آیا بهتر نیست موافقین این رویه پس از این اقدام غیرموجه، در رویکرد و رفتار خود تجدیدنظر جدی کنند و میزان واقعی را رای ملت قرار دهند. وقتی میزان اصلی رای ملت باشد، تکرار این روند خود می‌تواند عامل اصلی صیانت از حقوق و مطالبه مردم و نیز قوام بخش نهاد انتخابات باشد. این رویه خود از یک سو به عاملی برای رد نظارت استصوابی و از سوی دیگر ابطال اعتماد، مسئولیت‌پذیری و مشارکت مردم در انتخابات است. مهمی که رهبری حتی مخالفان نظام را هم برای مشارکت در آن فراخواندند. این رویه بیشترین آسیب را به نهادی می‌زند که در طول نزدیک به چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اصلی‌ترین عامل بقا و استحکام ارکان جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور بوده است. بدعت ناصوابی که همه دلسوزان کشور باید مانع شکل‌گیری آن شوند.

عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران در پایان خطاب به مسئولان وزارت کشور بیان کرد: سخن آخر با مسئولان برگزاری انتخابات است. به خصوص مسئولان وزارت کشور که موفق به برگزاری یکی از کم‌حاشیه‌ترین انتخابات شده‌اند و باید بیشترین نقش را در صیانت از آرا مردم از این پس داشته باشند. رای مردم از این پس داشته باشند.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
خدابخشي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
1
2
سلام اول ببينيدچراردصلاحيت شده دوم اينكه شوراي نگهبان ازاول درتاييد ايشان اشتباه كردچون من كه يه شهروندمعمولي هستم حجاب ايشون رانمي پسنديدم والان هم خوشحالم ايشون ردشدند فارغ ازهمه جوانب سياسي
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
2
1
پس شهروند معمولی شما به این اعتقاد هستید که شورای نگهبان اشتباه می کند ! ماهم به همین اعتقاد داریم . خیلی اشتباه می کنه . مثلا تایید احمدی نژاد.
نمیدونم چرا اون موقع کسی رد صلاحیتش نکرد .
یا چرا الان کسی محاکمش نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
بس کنید دیگه گندش را در نیارید تو اعتراض به احمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
1
2
فقط قانون باید رعایت بشود این کار شورای نگهبان با قانون انطباق ندارد موجب سلب اعتماد میشود اگر فرضا این منتخب از دیوار اعتبار نامه هم بالا برود ووارد مجلس شود ضررش کمتره تا کار وبدعتی که شورای نگهبان مرتکب شدچون در این مرحله صحت ارای انتخابات مطرح است ودر باب صلاحیت قاعده فراغ حاکم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
جواب واقعا کوبنده ایی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
1
0
بنا به فرمایش رهبر انقلاب حضرت آقای آیت الله خامنه ایی رای مردم حق الناس است.... پس بنابراین 193 هزار و ... رای خانم مینو خالقی چه می شود ؟ حجاب ایشان چه ایرادی داشته؟ اگر اشکالی بوده چرا الان بیان نمی شود؟ و...........................................................................
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
1
0
شورای نگهبان خودشان مساله هستند افرادی نظیر مینو خالقی همواره در تاریخ مظلوم بوده اند
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
1
0
یعنی یک صد و نود هزار نفر از نظر شورای نگهبان رد شدند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان