تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

غذا‌های مضر برای افراد مبتلا به تری گلیسیرید بالا

تری گلیسیرید از غذا‌هایی مانند کره، روغن ها، گوشت، محصولات لبنی و سایر چربی‌ها به دست می‌آید. بدن بلافاصله از برخی تری گلیسیرید‌ها برای انرژی استفاده می‌کند، در حالی که برخی دیگر را برای استفاده بعدی ذخیره می‌کند. در این مطلب درباره غذا‌های مضر برای افراد مبتلا به تری گلیسیرید بالا بخوانید.

غذا‌های مضر برای افراد مبتلا به تری گلیسیرید بالا

رویداد۲۴ سیما صابری: غذا‌های پرچرب، نوشیدنی‌های شیرین و الکل می‌توانند سطح تری گلیسیرید شما را افزایش دهند، اما بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند در این امر نقش داشته باشند. تری گلیسیرید نوعی چربی است که در جریان خون گردش می‌کند که رایج‌ترین نوع چربی در بدن و منبع اصلی انرژی هستند. تری گلیسیرید از غذا‌هایی مانند کره، روغن ها، گوشت، محصولات لبنی و سایر چربی‌ها به دست می‌آید. بدن بلافاصله از برخی تری گلیسیرید‌ها برای انرژی استفاده می‌کند، در حالی که برخی دیگر را برای استفاده بعدی ذخیره می‌کند. بدن همچنین منبع تری گلیسیرید خود را در کبد تولید می‌کند.

اگرچه تری گلیسیرید برای سلامتی ضروری است، اما سطوح بالای آن می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. سطح تری گلیسیرید خون سالم زیر ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) است. سطوح بالای تری گلیسیرید به این دسته تقسیم می‌شود:

حد مرزی: ۱۵۰-۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر

بالا: ۲۰۰-۴۹۹ میلی گرم در دسی لیتر

بسیار زیاد: بالای ۵۰۰ میلی گرم در دسی لیتر

برخی از عوامل سبک زندگی می‌توانند در افزایش سطح تری گلیسیرید نقش داشته باشند، مانند خوردن رژیم غذایی سرشار از چربی و قند. در این مطلب به شما می‌گوییم که کدام غذا‌ها و نوشیدنی‌ها باعث افزایش تری گلیسیرید می‌شوند.

چه غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی تری گلیسیرید را افزایش می‌دهند؟

خوردن رژیم غذایی سرشار از چربی، قند یا غذا‌های با شاخص گلیسمی بالا (GI) می‌تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد.

چربی‌های اشباع شده

چربی‌های اشباع شده نوعی چربی ناسالم هستند. آن‌ها می‌توانند سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید را افزایش دهند. آن‌ها در غذا‌های حیوانی مانند:

گوشت گاو
گوشت بره
گوشت خوک
طیور
کره
پنیر
خامه
بستنی

چربی‌های ترانس

غذا‌های مضر برای افراد مبتلا به تری گلیسیرید بالا

چربی‌های ترانس نوع دیگری از چربی‌های ناسالم هستند که سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید را افزایش می‌دهند و کلسترول HDL را کاهش می‌دهند. چربی‌های ترانس طبیعی ممکن است حاوی مقادیر کمی چربی ناسالم باشند. چربی‌های ترانس مصنوعی موجود در غذا‌های فرآوری شده دارای مقادیر بیشتری چربی ناسالم هستند. غذا‌های حاوی چربی ترانس عبارتند از:


بیشتر بخوانید:

بهترین روغن برای کلسترول بالا

رژیم غذایی آتلانتیک به کاهش کلسترول و چربی شکم کمک می‌کند


غذا‌های سرخ شده، مانند دونات و سیب زمینی سرخ کرده
محصولات پخته شده

غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین

مقداری از قندی که مصرف می‌کنید به تری گلیسیرید در بدن تبدیل می‌شود. غذا‌هایی مانند میوه کامل حاوی قند طبیعی و همچنین فیبر هستند که می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. اما غذا‌هایی با مقادیر بالای قند افزوده به افزایش تری گلیسیرید کمک می‌کنند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:

آب نبات
کیک‌ها
بیسکویت‌ها
شیرینی‌ها
دونات
بستنی

نوشیدنی‌های قندی عبارتند از:

جوش شیرین
لیموناد
قهوه شیرین
نوشیدنی‌های ورزشی
آب‌های طعم دار
آب میوه

غذا‌های پر کالری

غذا‌های پر کالری می‌توانند تری گلیسیرید را افزایش داده و به افزایش وزن کمک کنند. نمونه‌ها عبارتند از:

غذا‌های فرآوری شده، مانند بیکن و سالامی
فست فود
غذا‌های سرخ شده
غذا‌های بسته بندی شده، مانند چیپس و شکلات

کربوهیدرات‌های تصفیه شده

به گزارش رویداد۲۴ کربوهیدرات‌های تصفیه شده کربوهیدرات‌های فرآوری شده‌ای هستند که بسیاری از مواد مغذی و فیبر مفید را از بین می‌برند. آن‌ها به عنوان کالری "خالی" شناخته می‌شوند، زیرا بیشتر از قند‌ها و غلات فرآوری شده تشکیل شده اند. غذا‌های سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده سطح تری گلیسیرید را افزایش می‌دهند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:

نان سفید
ماکارونی سفید
برنج سفید
آب نبات
عسل
شربت‌ها
غلات صبحانه تصفیه شده

غذا‌های نشاسته‌ای

غذا‌های مضر برای افراد مبتلا به تری گلیسیرید بالا

نشاسته‌ها که به عنوان کربوهیدرات‌های پیچیده نیز شناخته می‌شوند، حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. غذا‌های نشاسته‌ای می‌توانند از سلامت ما حمایت کنند و مواد مغذی مهمی را تامین کنند. با این حال، مصرف مقادیر زیاد غذا‌های نشاسته‌ای می‌تواند تری گلیسیرید را افزایش دهد. نمونه‌هایی از غذا‌های نشاسته‌ای عبارتند از:

نان‌ها
سیب زمینی‌ها
پاستا
رشته فرنگی
غلات
کراکر‌ها
برنج
ذرت
الکل

سایر علل تری گلیسیرید بالا

به غیر از رژیم غذایی، سایر دلایل تری گلیسیرید بالا عبارتند از برخی شرایط سلامتی، دارو‌ها و عوامل سبک زندگی.
این‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

شرایطی مانند بیماری کلیوی، دیابت، چاقی و بیماری کبدی
دارو‌هایی مانند دیورتیک ها، بتا بلوکرها، رتینوئید‌ها و درمان‌های تعدیل کننده سیستم ایمنی
شرایط ژنتیکی، مانند هیپرتری گلیسیریدمی خانوادگی
ورزش نکردن
سیگار کشیدن

چه ارتباطی بین تری گلیسیرید و کلسترول وجود دارد؟

تری گلیسیرید و کلسترول هر دو برای سلامتی ما مهم هستند، اما یکسان نیستند. کلسترول یک ماده مومی مانند چربی است که در خون است. کبد کلسترول خون را تولید می‌کند. کلسترول رژیم غذایی از غذا‌های حیوانی مانند گوشت، غذا‌های دریایی، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی به دست می‌آید. دو نوع کلسترول وجود دارد:

کلسترول LDL که گاهی اوقات به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شود، زیرا سطوح بالای آن می‌تواند باعث تجمع چربی در شریان‌ها شود که پلاک نامیده می‌شود.

کلسترول HDL، گاهی اوقات به عنوان کلسترول "خوب" شناخته می‌شود، زیرا سطوح بالای آن می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.
سطح بالای تری گلیسیرید همراه با LDL بالا یا کلسترول HDL پایین می‌تواند تجمع چربی در دیواره سرخرگ‌ها را افزایش دهد. این می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

افزایش تری گلیسیرید بدون کلسترول بالا ممکن است. به عنوان مثال، خوردن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات، چربی‌های اشباع شده و کالری می‌تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد، حتی اگر آن غذا‌ها کلسترول بالایی نداشته باشند.

غذا‌هایی که تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند

جایگزین‌های سالم که به کاهش تری گلیسیرید کمک می‌کنند عبارتند از:
نان‌های سبوس دار، غلات و پاستا
برنج قهوه‌ای و وحشی
سبزیجات مانند سبزیجات برگ دار
گوشت‌های بدون چربی، مانند مرغ بدون پوست یا بوقلمون
سالمون و قزل آلا
جو دوسر
آجیل بدون نمک
دانه
کره بادام زمینی
آووکادو
حبوبات مانند لوبیا چشم بلبلی و عدس
محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب مانند شیر و پنیر
میوه‌های تازه

تری گلیسیرید بالا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. با این حال، بدون درمان و مدیریت، سطوح بالای مداوم آن می‌تواند خطر عوارضی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و پانکراتیت حاد را افزایش دهد.

در برخی موارد، تری گلیسیرید بسیار بالا می‌تواند علائم ایجاد کند. این‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

تغییر در ظاهر رگ‌های خونی چشم
برجستگی روی پوست اطراف پلک‌ها یا روی زانو، پاشنه، شانه یا آرنج
از دست دادن حافظه
افسردگی
خستگی
درد معده یا کمر
حالت تهوع
اختلال عملکرد روده
قرمزی یا برافروختگی پوست با مصرف الکل

اگر متوجه این علائم شدید یا در مورد سطح تری گلیسیرید و کلسترول خود نگران هستید، با پزشک صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند از آزمایش خون برای بررسی سطح شما استفاده کنند و شما را در مورد هر گونه مشکل احتمالی آگاه کنند.

اگر تری گلیسیرید بالا دارید از چه غذا‌هایی اجتناب کنید؟

افرادی که دارای تری گلیسیرید بالا هستند باید چربی‌های ناسالم، غذا‌های با GI بالا، غذا‌های نشاسته ای، غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین و الکل را محدود کنند یا از آن‌ها اجتناب کنند.

آیا تخم مرغ باعث افزایش تری گلیسیرید می‌شود؟

تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که تخم‌مرغ بر سطح تری گلیسیرید تأثیر نمی‌گذارد یا نمایه چربی خون را بدتر نمی‌کند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، دستورالعمل‌های غذایی فعلی تخم مرغ را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌کنند.

علت اصلی تری گلیسیرید بالا چیست؟

تری گلیسیرید بالا می‌تواند ناشی از ترکیبی از عوامل از جمله شرایط سلامتی، داروها، رژیم غذایی و عوامل سبک زندگی باشد.

کلام پایانی

تری گلیسیرید یک منبع ضروری انرژی است، اما سطوح بالای آن می‌تواند خطر عوارض جدی سلامتی مانند بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.
خوردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ناسالم، قند اضافه شده و غذا‌های نشاسته‌ای می‌تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب، همراه با ورزش منظم و محدود کردن یا اجتناب از الکل، می‌تواند به کاهش تری گلیسیرید کمک کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان