تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکاخواهیم پرداخت.

پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

رویداد۲۴ حسین فلاحی: ام‌کیو-۱ پرداتور (MQ-۱ Predator) پهپادی است که دنیا را تغییر داد. این یک وسیله جنگی بدون سرنشین است که توانایی خود را در نبردها ثابت کرده است. ام‌کیو-۱ که قبلاً آرکیو-۱ پرداتور نامیده می‌شد، یک سیستم هواپیمای بدون سرنشین چند ماموریتی با استقامت طولانی، ارتفاع متوسط و دارای موتور توربوپراپ است. این هواپیما توسط جنرال اتمیکس اروناتیکال سیستمز، یک شرکت هوانوردی مستقر در ایالات متحده ساخته شده است.

تاریخچه پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

زاییده افکار سیا و پنتاگون از اواخر دهه ۱۹۸۰، ترکیب‌های مختلفی مانند GNAT ۷۵۰ بود که مورد آزمایش قرار گرفت و در نهایت قرارداد پرداتور  به جنرال اتمیکس اروناتیکال سیستمز برای ساخت و تولید این فناوری اعطا شد. در ژانویه ۱۹۹۴ قراردادی با جنرال اتمیکس اروناتیکال سیستمز منعقد شد تا برنامه Tier II یعنی برنامه پرداتور استقامتی در ارتفاع متوسط ​​را اجرا کند.

سیستم پرداتور اولین بار در سال ۱۹۹۴ پرواز کرد و در آگوست ۱۹۹۷ وارد تولید شد. ارکیو-۱ برای ماموریت‌های نظارتی و شناسایی طراحی شد. این نام در سال ۲۰۰۲ به ام‌کیو-۱ تغییر یافت. اولین بار در سال ۲۰۰۱ در افغانستان در جنگ استفاده شد.

پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

بعد‌ها ام‌کیو-۱ پرداتور به ام‌کیو-۱سی گری ایگل و  ام‌کیو ۹ ریپر توسعه یافت. جنرال اتمیکس اروناتیکال سیستمز قراردادی را از نیروی دریایی ایالات متحده برای تامین هشت پهپاد ام‌کیو ۹ای با برد گسترده  برای سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده در می ۲۰۲۲ دریافت کرد. این هواپیما در اواخر سال ۲۰۲۳ تحویل شد. 

 پهپاد ام‌کیو-۱ پویایی جدیدی به جنگ و درگیری‌ها وارد کرد. همانطور که در حال حاضر مناطق متخاصم را می‌توان برای فعالیت بدون به خطر انداختن جان گرانبهای سربازان رصد کرد.  ام‌کیو-۱ پرداتور در سال ۲۰۱۸ از خدمات نیروی هوایی ایالات متحده بازنشسته شد. با این حال این پهپاد هنوز در خدمت اپراتور‌های صادراتی است. قیمت پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور ۴ میلیون دلار است.

موتور پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

پهپاد ام‌کیو-۱ دارای موتور چهار سیلندر روتاکس ۹۱۴ است که ۱۰۱ اسب بخار قدرت دارد. موتور یک ملخ دو پره‌ای را می‌چرخاند که در عقب نصب شده است. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۱۷ کیلومتر در ساعت است و می‌تواند به ارتفاع ۷۶۲۰ متر برسد.

پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

پرداتور سبک وزن است و می‌تواند تا ۲۰۴ کیلوگرم بار حمل کند. این پهپاد دارای مخزن سوخت بزرگی است که قادر به ذخیره ۳۷۸ لیتر (۱۰۰ گالن) سوخت است که به این معنی است که می‌تواند برای نظارت و پشتیبانی هوایی به مدت ۲۴ ساعت با بار کامل در هوا بماند. 

تسلیحات پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور

چندین موشک از جمله هلفایر AGM-۱۱۴ و گریفن AGM-۱۷۶ با این پهپاد سازگار هستند. برنامه‌هایی برای تجهیز این پهپاد به موشک‌های هوا به هوا استینگر  AIM-۹۲ برای حفاظت از خود وجود دارد. موشک‌ها روی ۲ نقطه سخت زیر بال‌ها حمل می‌شوند. پرداتور  از رایانه داخلی و لیزر برای هدایت موشک‌ها بر روی هدف استفاده می‌کند.

پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

جدا از این زرادخانه، پرداتور تعداد زیادی حسگر و پیشرفته‌ترین تجهیزات اویونیک را در خود جای داده است. این دستگاه حاوی آنتن رادار با دیافراگم مصنوعی، یک سیستم ناوبری اینرسی، آنتن ارتباطی باند کی یو، جی پی اس، فرستنده شناسایی خودی یا دشمن (به دستگاه می‌گوید کدام نیرو‌ها دوستانه و کدام دشمن هستند) و یک ضبط کننده ویدیو در دوربین دماغه‌اش است.


بیشتر بخوانید: سیستم سلاح لیزری آمریکا


قابلیت پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

ام‌کیو-۱ مجهز به موشک‌های هلفایر AGM-۱۱۴، یک سکوی چند منظوره است که برای شناسایی و بازدارندگی مسلحانه استفاده می‌شود. یک هواپیمای پیشرفته که توسط خدمه روی زمین کنترل می‌شود، قادر به پرتاب بمب، بررسی هوایی، شناسایی و سایر نقش‌های پشتیبانی است.

پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

پهپاد می‌تواند تصاویر نظارتی را از رادار با دیافراگم مصنوعی، دوربین‌های ویدئویی و مادون قرمزرا به صورت لحظه‌ای بین سرباز خط مقدم و فرمانده عملیاتی یا در سراسر جهان از طریق لینک‌های ارتباطی ماهواره‌ای ارسال کند.

صادرات پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

شکارچیان از سال ۱۹۹۵ با نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا عملیاتی هستند و نقش مهمی در درگیری‌های نظامی در بوسنی، افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، سومالی، فیلیپین، لیبی ایفا کرده‌اند و در عین حال از ناتو و سازمان ملل در عملیات‌های آنها با ۵۰۰۰۰۰ ساعت پرواز در طول یک دهه حمایت می‌کنند.

پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور آمریکا

در مجموع ۳۶۰ پرداتور برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شد. اپراتور‌های دیگر ایتالیا (۴)، ترکیه (۹)، امارات متحده عربی (۴) و مراکش (۴) هستند. پرداتور برای از بین بردن القاعده و گروه‌های تروریستی وابسته به آن در پاکستان و افغانستان استفاده شد.

مشخصات کلی پهپاد ام‌کیو-۱ پرداتور

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
ورود به خدمت: ۱۹۹۵
خدمه (در ایستگاه زمینی): ۲ نفر

ابعاد و وزن

طول: ۸.۲۲ متر
طول بال: ۱۴.۸ متر
ارتفاع: ۲.۱ متر
وزن (خالی): ۵۱۲ کیلوگرم
وزن (حداکثر برخاستن): ۱۰۲۰ کیلوگرم

موتور‌ها و عملکرد
موتور: ۱ در روتاکس ۹۱۴F توربوپراپ
قدرت موتور: ۱۰۱ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۲۱۷ کیلومتر در ساعت
سرعت کروز: ۱۳۰ - ۱۶۵ کیلومتر در ساعت
سقف سرویس: ۷.۶۲ کیلومتر
برد: ۱۱۰۰ کیلومتر
استقامت (بار کامل): ۲۴ ساعت
استقامت (بدون بار): ۴۰ ساعت

تسلیحات

موشک: ۲ x موشک ضد تانک هلفایر AGM-۱۱۴ یا موشک هوا به زمین گریفین AGM-۱۷۶

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان