تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

نکات مهم در سفرهای خانوادگی

برای این‌که سفر‌های خانوادگی سفر‌های لذت‌بخشی باشند، بهتر است برخی نکات را پیش از سفر و در طول سفر رعایت کنیم که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

رویداد۲۴ | شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که سفر با خانواده را مشکل و دردسرساز می‌دانید. ممکن است فکر ‌کنید که با وجود تفاوت‌های سنی در یک خانواده، سلایق برای مقصد سفر و بازدیدها متفاوت بوده و با توجه به این تفاوت‌ها به شما خوش نمی‌گذرد. درصورتی‌که سفرهای همراه با خانواده می‌تواند اوقات خوشی را برای شما و خانواده‌‌تان رقم بزند و روابط خانوادگی را بهبود ببخشد. برای این‌که سفرهای خانوادگی سفرهای لذت‌بخشی باشند، بهتر است برخی نکات را پیش از سفر و در طول سفر رعایت کنیم که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

نکات مهم در سفرهای خانوادگی

مقصد سفر، اولین و مهم‌ترین تصمیم

بدیهی است که برنامه‌ریزی برای هر مسافرتی، با تعیین مقصد شروع می‌شود. هنگامی که قصد دارید با خانواده سفر کنید، باید علایق اعضای خانواده را در نظر گرفته و توانایی آن‌ها در انجام این سفر را بسنجید. بسیاری از مقاصد گردشگری، جذبه‌های تفریحی یا تاریخی مناسبی برای سالمندان یا کودکان ندارند. به‌عنوان‌مثال شهر کاشان به آثار و خانه‌های تاریخی معروف است و کسی که به این شهر سفر می‌کند، تمایل دارد که از خانه‌های تاریخی بازدید کند. درصورتی‌که سالمندان خانواده ممکن است توانایی پیاده‌روی طولانی یا بالا و پایین رفتن از پله‌ خانه‌های تاریخی این شهر را نداشته باشند. یکی از شهرهایی که برای سفرهای خانوادگی می‌تواند مناسب باشد، شهر شیراز است که جاذبه‌های این شهر، از میهمانان با رنج‌های سنی متفاوت میزبانی می‌کند.

برنامه‌ریزی برای هزینه‌های سفر خانوادگی

این مورد یکی از مهم‌ترین نکات در سفرهای خانوادگی است؛ زیرا در سفر خانوادگی، هزینه‌های بیشتر از سفرهای فردی یا چند نفری است. هزینه رفت‌وآمد، اقامتگاه، وعده‌های غذایی، ورودی اماکن گردشگری و حمل‌ونقل به این اماکن جزو مهم‌ترین هزینه‌های سفر خانوادگی است. میزان بودجه برای سفر باید در نظر گرفته شده و نسبت به آن نحوه رفت‌وبرگشت و اقامتگاه تعیین شود.

اگر بودجه خیلی زیادی برای سفر ندارید، می‌توانید اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا خانه ساکنین مقصد که به مسافران اجاره می‌دهند را به ‌عنوان اقامتگاه خود در طول سفر در نظر بگیرید. همچنین اگر قصد دارید هتل رزرو کنید، بهتر است هتل‌هایی که سوئیت دارند را انتخاب کنید. در این صورت اعضای خانواده می‌توانند در هنگام گذراندن اوقات در اقامتگاه، کنار یکدیگر بوده و در مواقع لازم از اتاق‌های سوئیت استفاده کنند.

انتخاب مسیر رسیدن به مقصد، زمینی یا هوایی؟

پس از تعیین مقصد سفر، باید مشخص کنید که تمایل دارید از چه مسیری به مقصد خود برسید؟ این مورد هم باید با همراهی و مشورت اعضای خانواده صورت گیرد تا همه از نحوه سفر راضی باشند. بهتر است برای انتخاب مسیر، به راه‌های ارزان و آسان بیندیشید. به‌عنوان‌مثال سفر از طریق هواپیما برای سالمندان مناسب‌تر و راحت‌تر است، سفر با ماشین شخصی یا اتوبوس‌های ترمینالی برای اعضای خانواده ارزان‌تر درمی‌آید و سفر یا قطار تقریباً هر دو مورد راحتی و ارزانی را دارد.

اگر تصمیم گرفتید با ماشین شخصی، اتوبوس و تاکسی ترمینالی سفر کنید، خوب است مقصدهای نزدیک‌تر را برای سفر انتخاب کنید. چراکه ممکن است اعضای خانواده تحمل سفر طولانی جاده‌ای را نداشته باشند. پس از تعیین مسیر رسیدن به مقصد، باید بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس یا بلیط قطار را رزرو کنید.

نکات مهم در سفرهای خانوادگی

بررسی شرایط آب‌وهوایی مقصد

همان‌طور که می‌دانید شرایط آب‌وهوایی مقصد سفر روی لباس‌ها و لوازمی که برای سفر برمی‌داریم، تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین لازم است پیش از بستن چمدان با استفاده از نرم‌افزار یا وب‌سایت‌های هواشناسی، آب‌وهوای مقصد چگونه است. به‌طورقطع لباس‌هایی که برای هوای گرم برمی‌داریم با لباس‌هایی که برای هوای سرد یا بارانی انتخاب می‌کنیم متفاوت است.

بررسی شرایط آب‌وهوایی مقصد علاوه بر کمک به بستن چمدان، به شما کمک می‌کند تا برنامه‌هایی که در طول سفر در نظر دارید را با توجه به هوا تنظیم کنید. همچنین با دانستن شرایط جوی، در هیچ روزی از سفر با دیدن هوای بارانی یا آفتاب سوزان متعجب نمی‌شوید. زیرا شما برنامه‌های خود را نسبت به شرایط جوی پیش‌بینی شده، چیده‌اید.

داروها فراموش نشود!

ممکن است اعضای خانواده به‌خصوص سالمندان، داروهای خاصی را در طول شبانه‌روز مصرف کنند. دقت داشته باشید که هنگام بستن چمدان خود، این داروها را فراموش نکنید. همچنین خوب است داروهایی مانند قرص‌های مسکن، قرص‌های سرماخوردگی و قرص‌های ماشین‌گرفتگی را همراه خود داشته باشید.

نکات مهم در سفرهای خانوادگی

تقسیم کردن وظایف

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طول سفر با خانواده باید در نظر داشته باشید، ‌ تقسیم کردن وظایف است. در سفرهای خانوادگی با توجه به این که تعداد افراد زیاد است، ‌ اگر فقط یک نفر عهده‌دار تهیه غذا، شستن ظرف‌ها و مرتب کردن اقامتگاه باشد پس از گذشت یک الی دو روز در سفر آثار خستگی را در چهره او می‌بینید و متوجه می‌شوید که آن شخص تمایل دارد زودتر سفر به پایان برسد. به‌ خصوص اگر اقامتگاه ویلا یا واحدی بزرگ‌ باشد، مسئولیت‌ها برای مرتب نگه داشتن فضا چندبرابر می‌شود. در سفر باید وظایف را طوری تعیین کنید که هر شخصی، اعم از مرد و زن، بخشی از کار را به عهده بگیرد و وظایف روی دوش یک نفر نیفتد.

توجه به تغذیه و وعده‌های غذایی

در نظر داشته باشید که وعده‌های غذایی در طول سفر باید در زمان مناسب خود میل شوند، به این معنی که بهتر است در طول سفر وعده‌های غذایی دیر و زود نشوند و اعضای خانواده مدت طولانی گرسنه نمانند. به خصوص اگر در سفر کودکی را همراه خود دارید، باید در ذهن داشته باشید که کودکان اغلب زودتر از بزرگسالان گرسنه می‌شوند. همچنین اگر یکی از اعضای خانواده حساسیت غذایی داشت، ‌ بهتر است در وعده‌هایی غذایی که خودتان تهیه می‌کنید این مورد را در نظر بگیرید و تا حد امکان غذاهایی را درست کنید که مطابق سلیقه همه اعضای خانواده است.

چک‌لیست بازدیدها

ازآنجایی‌که در سفرهای خانوادگی اغلب تعداد نفرات زیاد است و هرکسی سلیقه متفاوتی دارد، ‌ در انتخاب اماکن برای بازدید در مدت سفر به صورت دسته‌جمعی مشورت کنید. بهتر است پیش از آغاز سفر لیستی از جاذبه‌های مقصد را تهیه کنید و در هنگامی که در کنار یکدیگر بودید، این جاذبه‌ها را برای بازدیدتان اولویت‌بندی کنید. سپس در طول سفر طبق برنامه پیش روید. با انجام این کار در زمان تصمیم‌گیری برای بازدیدها صرفه‌جویی شده و از مدت زمان سفر استفاده بهینه می‌شود.

کلام پایانی

سفر به همراه خانواده می‌تواند تجربه‌ای دلنشین را برای شما رقم زده و جزو سفرهای تکرارنشدنی باشند. اگر فکر می‌کنید سفر با خانواده مشکل است، ما در اینجا نکاتی را بررسی کردیم که با رعایت کردن آن‌ها، بدون شک سفر خانوادگی برای شما نیز فراموش‌نشدنی خواهد بود.

برچسب ها: سفر خارجی
نظرات شما
پیشخوان