سعید لیلاز با اشاره به استراتژی خودروسازان در قبال بازار طی سالجاری گفت: به نظر میرسد با توجه به افزایش قدرت خرید مردم، که از طریق رشد اقتصادی پنج درصدی و کاهش تورم در محدوده 10 درصدی، محقق میشود، مردم بتوانند به منظور رفع نیازشان خودرو صفر کیلومتر خریداری کنند. این موضوع سبب خواهد شد تا تولید خودرو در ایران حدود 15 درصد افزایش یابد و به حداکثر یک میلیون و یکصد هزار دستگاه درسال برسد.
این کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: با توجه به سقف نیاز بازار خودرو ایران به یک میلیون یکصد هزار دستگاه در سالجاری به نظر میرسد هرگونه تلاش برای افزایش تولید خودرو در بالاتر از این سقف، با پر شدن پارکینگها مصادف خواهد شد.
او گفت: شرکای جدید خودروسازان قادر نخواهند بود سقف بازار را تغییر دهند چرا که ورود هر نوع محصول بر اساس قراردادهای جدید با خروج محصولات قدیمی مواجه خواهد شد از این رو نمیتوان گفت که قراردادهای جدید غیر اقتصادی است یا اینکه منجر به پر شدن پارکینگ ها می شود.
لیلاز در خصوص قیمت خودرو در سال 95 گفت: اگر خودروسازان بتوانند با کاهش هزینه های تولید که از محل لغو تحریمها صورت میگیرد، بر قیمتهای کنونی خود اضافه نکنند با فروش راحتتری روبرو می شوند بنابراین کار عاقلانه این است که از هزینههای اضافی خود بکاهند و به اندازه تورم افزایش قیمت داشته باشند که در این صورت بهانهای به دست نهادهای ناظر بر قیمت نخواهند داد.