کد خبر: ۱۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
ایران سرانجام پس از یک دهه شرایط نامناسب اقتصادی، توانست با لغو تحریم ها
بار دیگر وارد اقتصاد جهانی شود. موسسه مالی مورگان استنلی آمریکا، بازگشت
ایران را بزرگترین اتفاق در اقتصاد جهان از زمان سقوط دیوار برلین توصیف
کرده است.
نیویورک تایمز نوشت, پس از چندین دهه دور ماندن کالاهایی
لوکس از ایران، فرصت بالقوه رشد سریع بازار در ۱۲ ماه گذشته توجه صاحبان
برتر این صنعت در جهان را به خود جلب کرده است.
به گزارش «انتخاب»،
این نشریه آورده است: ایران سرانجام پس از یک دهه شرایط نامناسب اقتصادی،
توانست با لغو تحریم ها بار دیگر وارد اقتصاد جهانی شود. موسسه مالی مورگان
استنلی آمریکا، بازگشت ایران را بزرگترین اتفاق در اقتصاد جهان از زمان
سقوط دیوار برلین توصیف کرده است.
اکنون، با وجود ۸۰ میلیون جمعیت
با افراد تحصیل کرده و با درآمد متوسط رو به افزایش – که بسیاری از آن ها
علاقه شدیدی به کالاهای مصرفی و موبایل های گران قیمت دارند – برندهای غربی
در حال بررسی فرصت ها و مخاطرات تاسیس فروشگاه در ایران هستند.
روبرتو
کاوالی اولین برند لوکس قابل توجهی است که با گشایش بوتیک دو طبقه اش در
زعفرانیه تهران در ماه فوریه وارد بازار ایران شد. مدیر اجرایی آن در این
باره گفته است: ایران برای مدت طولانی برای ما فرصت جذابی بوده است، اما
تحریم ها که برداشته شد، ما فعالیت هایمان برای تاسیس بوتیک خودمان در داخل
مرزهای آن را سرعت دادیم.
او در ادامه گفت، محبوبیت این برند در
خاورمیانه و به ویژه در میان ثروتمندان ایرانی که همین حالا در استانبول و
دوبی مرتبا کالای آن ها را خریداری می کنند، اهمیت سرمایه گذاری سریع روی
تقاضای موجود را بالا برد. او همچنین گفت: ما می دانستیم باید به سرعت حرکت
کنیم تا موقعیت سکان داری خود را در ذهن مصرف کننده های نوپای کالای لوکس
در ایران ثبت کنیم. نه فقط به این خاطر که ایران پس از عربستان ثروتمندترین
کشور منطقه است، بلکه به این دلیل که رقیب های بسیاری به سرعت پس از ما در
حال آمدن هستند.
معمولا لوازم آرایشی با برند معروف و با قیمت قابل
دسترس به عنوان محصولاتی شناخته می شوند که دروازه ورود به مصرف کالای
لوکس هستند. سفورا اولین برند لوازم آرایشی است که قرار است در آینده نزدیک
هفت فروشگاه در ایران راه اندازی کند.
با این حال ورود و توسعه در
بازار ایران چالش های خاص خود را دارد. برای صنعتی که اهمیت بسیاری بر
نحوه ارائه و کنترل تصویر برند خود قائل است، نداشتن نیروی فروش حرفه ای و
ساختمان های متناسب با کیفیت مدنظرشان مشکل بزرگی محسوب می شود. قرار است
در دو تا سه سال آینده مراکز خرید لوکس جدیدی به این هدف ساخته شوند.
تعداد
بالای کاربران اینترنتی که کالای خود را آن لاین خرید می کنند و علاقه آن
ها به برندهای لوکس غربی و اشتیاق آن ها برای قیمت های مناسب باعث شده
کارآفرینان بسیاری در ایران و خارج از آن به سرعت برای پر کردن این خلا دست
به کار شوند.
میلاد منشی پور و هومن دمیرچی دو کارآفرین ایرانی
هستند که اکثر عمر حرفه ای خود را بیرون از آن به سر برده و اکنون به دنبال
فرصت استفاده از بازار مصرف کننده های کالای لوکس به ایران آمده اند. سایت
خرید اینترنتی جدید، که به گفته آن ها امیدوارند مانند Net-a-Porter باشد،
قرار است به زودی شروع به فعالیت کند.
منشی پور که پیشتر در گروه
مشاوران بوستون فعالیت کرده و دارای مدرک MBA از دانشگاه HEC پاریس است،
گفت: وقتی بازار خرید کالاهای لوکس در میان مصرف کنندگان ایرانی را بررسی
کردیم، متوجه شدیم ۶۰ درصد پاسخ دهنده ها از عدم دسترسی به کالای مورد
علاقه خود به دلیل محدودیت های عرضه گلایه داشتند. آن ها می دانند چه می
خواهند، فقط مجبورند برای به دست آوردنش به سختی تلاش کنند.