پس از گذشت چند روز برخی فعالین سیاسی استان در گفتوگو با پویش با تایید شنیدههای مذکور در زمینه عملکرد نا مناسب استاندار در حوزه سیاسی و اقتصاد به این نکته اشاره کردند که یکی از دلایل باخت اصلاح طلبان در روستاها عملکرد ضعیف مدیران استانی در این حوزهها بود.
یکی از این فعالان با انتقاد از حضور کمرنگ استاندار در استان گفت:«ایشان رابطه مناسبی با نیروهای حزبی حامی دولت و حتی نخبگان سیاسی غیر حزبی ندارند و حتی با نخبگان فرهنگی استان هم زیاد در ارتباط نیستند و به گمان من ایشان در مجموع ضعیفترین استانداران خراسان جنوبی هستند.»
یکی دیگر از چهرههای حامی دولت با بیان اینکه مطالبه تغییر استاندار یک امر فراجناحی است و به اصلاح طلبان منطقه منحصر نشده، گفت:«عملکرد ایشان آنقدر ضعیف است که حتی اصولگرایان هم مایل به تغییر ایشان هستند و نامههای گوناگونی هم در این زمینه برای دولت ارسال شده است.»
پویش برای بررسی این ادعاها به سراغ علی جعفری،
دبیر حزب کارگزارن سازندگی در خراسان جنوبی و از چهرهها شناخته شده اصلاح طلب سطح استان
رفت. وی با بخشی از این سخنان موافق بود و گفت:« متاسفانه استان خراسان جنوبی پویش
و پویایی مطلوب را ندارد و دلیل اصلی آن به انتصاب مدیران ناکارآمد توسط استاندار
ناکارآمد، ضعیف و قومگرا برمیگردد. هنوز تعداد زیادی از مدیران دولت پیشین در
کنار مدیرانی که رنگ عوض کردهاند بر سر کار هستند. هرچند اگر این گروه کارآمدی
داشتند شکایتی نبود، اما متاسفانه این مجموعه بسیار ناتوان است. از سوی دیگر گروهی
از مدیران که در سطح استان تغییر کردهاند از شیروان یعنی شهر استاندار فعلی آمدهاند
و در کنار دوستانی قرار گرفتهاند که حتی توان تغییر یک معاون یا مدیر رده پایین
خود را ندارند. البته در مجموعه مدیران استان چهرههای انگشت شماری هم وجود دارند
که داری توانمندی لازم برای مدیریت هستند؛ از جمله مدیرکل آموزش و پرورش استان که مدیران
توانمندی را به کار گرفت که ایشان هم با مشکلاتی رو به رو شد.»
دبیر حزب کارگزاران خراسان جنوبی با اشاره به
اینکه نگاه حامیان دولت جناحی، حزبی و بر اساس منفعت شخصی نیست گفت:«آقای خدمتگزار
مسول ستاد آقای قالیباف بودند و البته ما این را عیب ندانسته و نشان از فراجناحی
بودن دولت می دانیم. ولی ایشان توانایی اداره امور استان را ندارد و در نهایت میتوانست
فرمانداری خوب برای بیرجند باشد. ما قصد افراط نداریم چون عملکرد ایشان آنچنان
ضعیف است که نیاز به هیچ بزرگ نمایی ندارد.»
انتصابهای ناکارآمد
جعفری در واکنش به اظهار نظر برخی فعالان استان مبنی بر عملکرد اقتصادی ضعیف استاندار در خراسان جنوبی، گفت: «اجازه بدهید من مثال روشنی در این رابطه بزنم. فعالین اقتصادی استان در یک مورد توانستند فرصت یک سرمایه گذاری را مهیا کنند، اما وقتی به حضور استاندار رسیدیم با برخورد سرد ایشان با حاضران این فرصت از دست رفت. در مجموع در این مدت نمیتوان 5 پروژه اساسی اقتصادی را در استان نام برد که تحقق یافته باشد.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به عملکرد فرماندار شهرستان بیرجند گفت:«در نمونه دیگر استاندار با این استدلال که با تکیه به سابقه مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداری فرماندار فعلی بیرجند و اینکه ایشان میتواند پایههای اقتصاد استان را قوی کند، دست به انتصاب وی زد، اما از زمان آغاز به کار ایشان به جرات میتوان گفت این شهرستان رو به جلو حرکت نکرده است. از دیگر سوی مدیرکل تازه امور اقتصادی استانداری یک فرد کاملا سیاسی است که تخصصی در جذب سرمایه گذار ندارد یا در نمونه دیگر مدیر کلی را از همدان به خراسان جنوبی آوردند که اصلا زندگی ایشان اینجا نبود و در نهایت نیز رفتند. اینها نمونههایی از انتصابات غیر تخصصی و ناکارآمد استاندار است.»
باید رضایت عمومی مردم در مسائل اقتصادی را جلب کنیم
جعفری با تایید حضور کمرنگ استاندار در استان گفت:« حرف ما از روز نخست این بود که مدیران خدوم به استان بیایند و اصلا رویکرد سیاسی نداشتیم، اما متاسفانه این مسئله عملی نشد. متاسفانه استاندار محترم حضور کمرنگی در استان دارند و بیشتر امور در دست بعضی نزدیکان ایشان است که سابقهای در حوزه کشوری و استانداری ندارند و با این حوزه آشنا نیستند و متاسفانه بعضی با سو استفاده از این عدم آشنایی اهداف خاصی را حوزه اقتصادی دنبال میکنند که نمود این عملکرد را میتوان در بحث واگذاری نمایشگاهها مشاهده کرد.»
وی با اشاره به دلایل واگذاری هر چهار کرسی خراسان جنوبی به اصولگرایان گفت:« ما منکر برخی ضعفها در عملکر خود اصلاح طلبان نیستیم، اما متاسفانه در بعضی شهرها شاهد بودیم که به کاندیداهای مخالف دولت توسط برخی نهادها کمکهایی میشود که عرف نیست.»
این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه باید تعارف را کنار بگذاریم گفت:« اگر قرار است آقای روحانی دور بعد را هم به عنوان رییس جمهور حضور داشته باشند، باید رضایت عمومی مردم را به خصوص در حوزه اقتصادی جلب کنیم. با حضور استاندارانی چون استاندار فعلی خراسان جنوبی، نه تنها روحانی در این استان بلکه در هر استانی با چنین استاندارانی برای چهار سال دوم را نخواهد آورد. این مسئله نگرانی مهمی است و ما امید داریم با تدبیر بتوانیم شاهد خدمت رسانی 8 ساله روحانی به ملت باشیم. »
واقعیتش را بخواهید مردم محترم منطقه خراسان جنوبی صبح 22 بهمن 57 که ازخواب بیدار شده اندآنهم بخشی از مردم این مناطق متوجه شده اند رژیم منفور پهلوی سقوط کرده آنهم آنانکه رسانه دیداری وشنیداری در اختیار داشته اند40 درصد این مردم رنج کشیده در آن سال حتی رادیو نداشته اند .بعبارتی این مردم عزیز و مومن در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با توجه به شرایط حاکم آن زمان نقش کم رنگی داشته اند .وهمیشه در تاریخ انقلاب از این رنج می برند بجز تعداد قلیلی از این مردمان که در تهران وشهرهای بزرگ آن زمان مقیم بوده ا ند وتا پای جان هم در پیروزی انقلاب پیش رفته اند اما همین افراد قلیل بعد از پیروزی انقلاب در اداره امور خراسان جنوبی نقش آفرین نبوده اند . از طرفی این را هم باید مد نظر داشت این مردم شریف بعد از پیروزی انقلاب با انقلاب همراه وشهدای زیادی در جنگ تحمیلی تقدیم کرده اند که ستودنی وبی نظیر است.اما تصدهای نهادها ودستگاههای دولتی از بدو انقلاب در این استان توسط انقلابیون بعد از انقلاب برنامه ریزی واداره شده است البته هم متعهد وهم به اصطلاح مومن بوده اند.بنظر میرسد فرهنگ بومی اغلب مناطق این استان نو پا با توجه به شرایط گذ شته (خان سالاری)وسبک زندگی قومی مذهبی از یک سو ورفتار اجتماعی انقلابیون بعد از انقلاب که سکان اداره امور را بر عهده داشته اند از سویی دیگر نیاز به یک بازخوانی اساسی در قالب اهداف نظام مقدس اسلامی دارد بخصوص حوزه فرهنگ یعنی این مردم میخواهند بگویند ما هم از بدو انقلابی بوده ایم غا قل از اینکه این مردم شریف واقعا انقلابی اند لازم نیست برای اثبات آن خود سدی برای توسعه باشند چرا که بعضی استا نها یی دیگر هم در سال 75 وضع مشابهی داشته اند.اما در مقایسه سهم آنان از توسعه کجا وچقدر سهم خراسان جنوبی ....توده این مردم شریف و رنج کشیده قلبی ولایت مدار وتا پای جان در خدمت انقلا بند .البته نگارند ه مطلع است سومین فرود گاه کشور در دهستانشهر) بیرجند احداث شده ،جزو اولین شهر هاست که آب لوله کشی داشته،مشاهیر گرانقدری داشته ودارد،قبل از انقلاب وزیر و نخست وزیر به مرکز کشور صادر کرده،بعد از پیروزی انقلاب در کا بینه وزیر و مسئو لین رده بالایی داشته واز.....اما جای سوال است چه رویه ای اینجا شکل گرفته که هیچ سرمایه داری حاضر نیست با توجه به ظر فیت های استان اینجا سرمایه گذاری کنند یا اگر اقدام کرده پشیمان شده یا ریشه اش را می زنند وهمچنان نهادها وادارجات محتاج اعتبارات علی ایحال این نگاه ویژه در سبک زندگی نیاز به انجام پژوهش های متعدد دارد انشاالله که مفید باشد .