رویداد۲۴-آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید از بانکهای کشور خواست که به افرادی که وام داده اند، مهلت دهند.
وی روز شنبه دردیدار مسئولان حراست بانک سپه کشور افزود:قرآن دستور می دهد به بدهکاری که نمی تواند بدهی خود رابدهد مهلت هید. چنین
افرادی قصد کار داشته اند ولی ورشکست شده اند،باید مهلت داد، چون این دستور قرآن کریم است. نه اینکه زندان ببریم. چرا کسی که ندارد، مهلت نمی دهیم و دنبال حساب سود بر سود هستیم. همین برای مردم مشکل ایجاد می کند.
وی در ادامه یکی از فلسفه های تاسیس بانک را حفظ اموال مردم دانست و گفت: اما هدف دوم ازراه اندازی بانک این است که اموال را درمسیر فعالیت مثبت اقتصادی بکارگیرند.مردم م سرمایه کمی دارند. وقتی همه درکنارهم در بانک بگذارند، تبدیل به سرمایه عظیم می شود و می توان برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به کار گرفت.
آیت الله مکارم شیرازی درادامه اظهار داشت:یک قسم فعالیت اقتصادی بانک این است که یا خود بانک برای فعالیت اقتصادی، سرمایه را بکاربگیرد یا به مردم بدهد تا آنان در فعالیت های خصوصی بکار گیرند، بخش خصوصی گاهی سرمایه کلان و کوچک دارند، اگر این ها سالم کار کنند، بانک ها به رسالت خود عمل کرده اند.
وی بابیان اینکه شرط سالم کارکردن بانک این است که ربا حذف شود،گفت:ربا مایه بدبختی جامعه اسلامی و ویرانی اقتصادی است و اندیشمندان نشستند و فکر کردند مسائلی مانند عقود اسلامی و شرعیه و بانکداری بدون ربا را به وجود آوردند.
وی افزود: عمل به این معیارها، باعث شکوفایی اقتصادی و درغیر این صورت، تبدیل به ربا خواری مخفی که باعث بدبختی می شود. اگر بانکداری بدون ربا باشد، جامعه مشکلی نخواهد داشت.
آیت الله مکارم شیرازی درادامه گفت:بسیار دیده شده وقتی به افراد به عنوان تسهیلات می خواهند وامی بدهند،تا کارخانه ای راه بیاندازد، کشاورزی و دامداری کند، بانک می گوید، برو فاکتور صوری بیاور. این فاکتور صوری بلای بانک ها است.
وی افزود: این فرد این پول را تبدیل به جهیزیه و هزینه های دیگر از جمله سفر کربلا و یا خرید اتومبیل می کند ، بدهی را نمی تواند بپردازد، جریمه هم به آن اضافه می شود که این خود عاملی برای بدبختی است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر بیایند تسهیلات را از عقود شرعیه به فاکتورهای صوری ببرند، یقین داشته باشید که نتیجه آن منفی است و آن چیزی که ما از بانکها انتظار داریم که همانا شکوفایی اقتصادی است،تبدیل به ضد می شود.
وی اظهار داشت: یا خود بانک ها فعالیت های اقتصادی مفید داشته باشد. به این صورت که سرمایه ها را در مسیری به کار بگیرد که چندان فایده ای برای کشور نداشته باشد، اما تنها پول در بیاورد، این عمل درست نیست، بانکها باید ضرورتها مثل کشاورزی، آبیاری و برق را در نظر بگیرند، اما آنها پولها را در مسیرهایی که باعث اسباب تجمل است، بکار گیرند، کار اشتباهی است.
این مرجع تقلید درادامه گفت: معتقدیم قرض الحسنه کار مزد دارد و بانک هم مخارج دارد و گفتیم تا 4درصد سود به دلیل مخارج بانک مشروع است؛ اما غیر از آن درست نیست و ربا است. بعضی بانکها قرض الحسنه 28 درصدی می دهند، یعنی چه؟! نام ربا خواری را به دروغ، قرض الحسنه می گذارند که درست نیست.
وی افزود: گفتیم 4 درصد درکل زمان، اما آن غیر از این تفسیر می کند و می گوید 4 درصد در هر سال. اگر 5 ساله باشد، سال اول 4 درصد، باقی مانده اش سال دوم، 8 درصد، باقی مانده سال سوم، 12 درصد، سال 5 به 20 درصد می رسد، در حالی که ما در کل سال 4 درصد گفتیم. نه اینکه در هر سالی یک چهار درصدی اضافه شود که آن باقی مانده سال 5 را 20 درصد بگیرند.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین گفت: نباید با شگردهایی، قانون را دور زد و مسائل را مخفی کرد. این درست نیست. صادقانه با مردم رفتار کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: بانکها مراکز ضروری هستند؛ اما مشکلات و آسیب ها زیاد است. یکی از مشکلات بالا بودن سود تسهیلات عقود است. ما معتقدیم صنایع باید با خارج رقابت کند، رقابت در کیفیت و قیمت. این کار خوبی است. این چه رقم می تواند قیمت را پایین بیاورد درحالی که 28 درصد به بانک سود می دهد. کجا می تواند رقابت کند.
وی اظهار داشت: بانکهای خارجی یک درصد سود می دهند، اما بانکهای ما چندین درصد سود از صنایع می گیرند.این آدم چه رقم می تواند رقابت کند؟ این نوع سودها مشکلات اقتصادی را حل نمی کند.
آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: دراین نوع مسائل بن بست نداریم، می توان برای حل این مسائل مانند عقود فکر کرد و راه حل داد. فعلا مشکل اقتصادی کشور از مشکل سیاسی بیشتر است و مشکل سیاسی ریشه در مشکل اقتصادی دارد که بانک یکی از مراکز اثر گذار در این عرصه است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: بحث ارز، سودبانکی و فروختن سکه خود مشکلی دیگر است که با دست خودمان داریم عمل می کنیم. چون پول مردم را از گردش خارج می کنیم. پول ،تبدیل به سکه می شود و در خانه می ماند. یا دلار می فروشیم. اینها مسائلی است که باید گفت و برای حل آن فکری کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حراست نظارت بر همه مسائل است گفت: در بحث حراست باید با دوست و دشمن در مسائل یکسان رفتار کنیم.
وی افزود: قرآن می فرماید« دشمنی با قومی باعث بی عدالتی نشود. اگر از کسی می خواهید گزارش دهید،دوست یا دشمن، باید صادق باشید.دشمنی باعث بی عدالتی نشود. فرق نگذاشتن، قوانین را یکسان رعایت کردن از جمله مسائل مهم در صدق است.