رویداد۲۴-افشین حبیبزاده با بیان اینکه وضعیت نگهداری و پایش سازههای تهران مناسب نیست، با انتقاد از نحوه نگهداری از برج میلاد، گفت: در خصوص نگهداری از سازههای پایتخت لایحهای در حال تهیه است اما درمورد گودهای تهران شرایط جدی است و قوه قضاییه باید ورود کند.افشین حبیب زاده (معاون نظارت شورای شهر تهران) با بیان اینکه در خصوص ایمنی "گودهای رها شده" گزارشی تهیه شده است، به خبرنگار ایلنا گفت: مسئله گودهای ناایمن بسیار جدی است. شهرداری به تنهایی نمیتواند در مورد گودهای تهران تصمیمگیری کرده و وارد عمل شود. قوه قضاییه نیز باید در این مسئله وارد شده و مجوزهای لازم برای پر کردن، پایش و دخالت در خصوص گودها را صادر کند.
وی ادامه داد: وضعیت مالکیت گودها متفاوت است، برخی مالک دولتی و برخی مالک خصوصی یا عمومی دارند. هرکدام نیز شرایط خاص خود را داشته و بحثهای حقوقی خود را دارند لذا شهرداری نمیتواند به تنهایی راجع به این موضوعات تصمیمگیری کند.
حبیبزاده با بیان اینکه اساسا در شهر تهران در خصوص نگهداری و تعمیر مراکز و بناها نیاز به توجه بیشتری داریم، افزود: بحث تعمیر و نگهداری سازههای پایتخت در کانون توجهات شهرداری تهران قرار دارد و لایحهای در این خصوص در شهرداری تهران در حال تهیه است. این لایحه با پیگیریهای شورا در دست تهیه قرار گرفته چراکه در خصوص نگهداری ابنیه و سازهها کار ویژهای در تهران انجام نشده است.
وی ادامه داد: در گذشته توجه فقط روی سازههایی متمرکز میشد که بسیار خطر آفرین بودند درصورتیکه راهها، تونلها، ابنیه و پلها خصوصا مواردی که از آنها استفاده عمومی میشود، نیاز به نگهداری و پایش مستمر و دایمی دارند. نگهداری آنها نیز کار سختی نیست و توسط بخش خصوصی به راحتی در کشور انجام میشود. فقط باید این ارتباط بین شرکتهایی که این خدمات را ارایه میدهند با شهرداری برقرار شده و با یکدیگر قرارداد منعقد کنند.
عضو کمیسیون حملونقل ترافیک و عمران شورای شهر با تاکید بر اینکه میتوان بحران نگهداری، پایش و تعمیر ساختمانهای پایتخت را با برونسپاری حل کرد، افزود: ما شهرداری را در جلسات خودمان مکلف کردهایم در این زمینه لایحهای بیاورد. این اقدام در حال انجام است و بخشی از لایحه نیز آماده شده تا فکر اساسی برای کل موضوعات تعمیر و نگهداری در شهر تهران بشود.
رئیس کمیته عمران شورای شهر ادامه داد: از نظر ما هر سازه، پل، راه و تونلی که تحت بازرسی مستمر قرار ندارد، میتواند روزی خطرآفرین باشد. فرض بر این است که همه باید دائمی تحت نظارت باشند لذا باید ایمنی سازهها بهطور مستمر براساس یکسری چک لیست رصد، بررسی و پایش شود. در نظام مهندسی هم مواردی در خصوص تعمیر نگهداری وجود دارد که متاسفانه رعایت نمیشود.
حبیبزاده در ادامه به شرایط برج میلاد و جلساتی که اخیرا در این خصوص برگزار شده اشاره کرده و گفت: نگهداری برج میلاد نیاز به توجه بسیار بیشتری دارد و باید قراردهای جدیدی در خصوص نگهداری برج منعقد گردد.
وی ادامه داد: سازههای سنگینی مثل برج میلاد از نظر نگهداری نیاز به توجه بیشتری دارند. از نظر ما اقداماتی که در راستای نگهداری از برج میلاد صورت میگیرد کافی نیست. البته اقداماتی در حال انجام است و با پیمانکار هم قرارداد دارند اما کافی نیست.
ریس کمیته عمران شورای شهر بار دیگر بر ضرروت پایش دائمی برج میلاد تاکید کرده و گفت: این برج باید دائما پایش شود، البته در حال حاضر مشکل خاصی ندارد. اما تا زمانی که بازرسی فنی کامل انجام نشده و پایش همهجانبه صورت نگیرد، مشخص نمیشود آیا مشکلی دارد یا خیر؟ در کل بازهم تاکید میکنم که بررسیهای ما نشان داده؛ باید از نظر ایمنی و نگهداری توجه بیشتری به برج میلاد شود.
حبیبزاده به شرایط گود کنار ساختمان «مرکز همایشهای برج میلاد» که هنوز تکلیف آن مشخص نشده، اشاره کرده و افزود: درخصوص این گود؛ نیروی انتظامی و برج میلاد باید به توافق برسند. اگر آنها به توافق نرسیدند فکر دیگری باید کرد. البته این گود فعلا شرایط مناسبی دارد چراکه قسمتی که سمت ساختمان قرار دارد، از نظر پایداری تقویت شده است.
رئیس کمیته عمران شورای شهر در خصوص سرنوشت پل گیشا که از نظر ایمنی مشکل دارد نیز خاطرنشان کرد: پیشنهادی از سوی معاونت فنی و عمرانی مطرح شده است. براساس این پیشنهاد ۵۰۰۰ هزار متر مربع از پل را حفظ کرده و همزمان با بهرهبرداری از زیر گذر، دسترسیهای عابر پیاده روی پل تعبیه شده و فضاهای مختلف هم روی آن احداث میشود. چند طرح پیشنهادی هم آورده شده که به نظر خوب میآمدند. کار اجرایی زیر گذر آغاز شده اما در خصوص پل هنوز تصمیمات نهایی اتخاذ نشده است.