رویداد۲۴-رییس مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: در مهر ۹۷ برای جبران کمبود معلم روشهایی از جمله تدریس معلمان بازنشسته، اضافه تدریس شاغلان، خرید خدمات آموزشی و سرباز معلم را در نظر داریم.اسفندیار چهاربند (رییس مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش) درباره سرانجام درخواست آموزش و پرورش از مجلس مبنی بر مستثنی کردن معلمان از قانون خدمات کشوری توضیح داد: در حال حاضر نهایی و دائمی شدن قانون خدمات کشوری و اصلاحیهاش در دستور کار مجلس است و ما کماکان پیگیر مساله هستیم، اما اینکه نوبت رسیدگی به آن در چه زمانی باشد، فعلا مشخص نیست.
وی ادامه داد: باید دید دستور کار مجلس در مورد این لوایح چه زمانی است، چون ما با هیات رئیسه ارتباطی نداریم و از این زمانبندی مطلع نیستیم.
چهاربند در پاسخ به سوال دیگری درباره قانون اداری استخدامی آموزش و پرورش که در صورت موافقت مجلس با مستثنی کردن معلمان از قانون خدمات کشوری قرار است؛ ظرف سه ماه تدوین شود، بیان کرد: کلیتی را آماده کردهایم، اما منتظریم که استثنا شدن آموزش و پرورش از این قانون قطعی شود تا ما هم پیشنهاداتمان را مطرح کنیم. مبنای ما طرح طبقهبندی مشاغل معلمان است، یعنی باید قوانینی تدوین شود که بتواند طرح طبقهبندی مشاغل معلمان را پشتیبانی کند و متناسب با شرایط شغل معلمان در دستههای مختلف به لحاظ شرایط کار، شرایط جذب، بازنشستگی، حقوق و مزایا و... تدوین شود. باید طرح طبقهبندی مشاغل معلمان را پایه و اساس بگذاریم و همه الزامات تحققش را در چارچوب آن قانون ببینیم.
رئیس مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که نظامنامه سنجش صلاحیت حرفهای معلمان در چه مرحله ای قرار دارد؟ گفت: مسئولیت این امر به عهده دبیرخانه شورای عالی است و موضوعات مربوط به این نظام نامه در اختیار آنها است.
چهاربند در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در سال ۹۸ تعداد شاغلان و بازنشستگان آموزش و پرورش برابر خواهد شد، تاکنون چه تدابیری برای حل این موضوع اندیشیدهاید؟ گفت: در ارتباط با توافق بر سر شاخصها مراحل خوبی را پیش بردیم و به توافق نسبی با سازمان اداری و استخدامی رسیدهایم، اما در مورد روشهای تامین معلم بر اساس آن شاخصها، نظرات متفاوتی وجود دارد و مذاکرات در حال انجام است.
او افزود: در خصوص نحوه جذب و تامین کمبودها باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد شویم و با این دانشگاه درباره انواع مدلها و دورههای مختلف که میتواند موثر باشد باید به توافق برسیم. یک مدل ما این گونه است که بعد از دیپلم با تحصیل چهارساله و تعهد دادن معلم جذب میشود. یک روش دیگر هم این است که ما میان دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاههای معتبر دولتی از نیم سال چهارم به بعد یا در واقع از سال دوم به بعد تعهد بگیریم. به این صورت که دانشجویان باقیمانده تحصیلاتشان را در همان دانشگاه بگذرانند و در کنارش دروس تربیت معلم را با محوریت دانشگاه فرهنگیان طی کنند. به تعبیری دیگر دانشجویان از دانشگاه خودشان فارغالتحصیل میشوند، ولی در آن رشتههایی که به ما تعهد دادهاند.
وی ادامه داد: این روش هم طول دوره تحصیل را کاهش میدهد، هم زمان جذب را کوتاه و کیفیت را حفظ میکند. یعنی به جای اینکه بعد از چهار سال فارغ التحصیل داشته باشیم، میتوانیم بین یک تا دو سال به فارغالتحصیلان تربیت معلم دسترسی پیدا کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این روش میتواند کمبود معلمی که امسال با آن مواجه هستیم را حل می کند؟ گفت: این روش امسال نتیجه نمیدهد، اما از مهر ماه آینده باید به دنبال اجرای آن باشیم. در مهر ۹۷ روشهای دیگری از جمله تدریس معلمان بازنشسته، اضافه تدریس شاغلان، خرید خدمات آموزشی و سرباز معلم را در نظر داریم.
او درباره ترمیم حقوق مدیران در طرح سنجش صلاحیت حرفهای بیان کرد: در حال حاضر فاز آزمایشی طرح سنجش صلاحیت حرفهای مدیران مدارس در حال اجرا است. بعد از اجرای مرحله آزمایشی در مورد جزئیاتش بر اساس نتایجی که به دست میآید، تصمیم گیری میشود و الان نمیتوان خیلی اظهار نظرکرد و فعلا طرح به لحاظ محتوا و معیارها اجرا میشود.