رویداد۲۴-معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از پایان سنجش صلاحیت عمومی مدیران و آغاز سنجش صلاحیت تخصصی آنها از هفته آینده خبر داد.فریبرز حمیدی (معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش) با اشاره به اجرایی شدن فاز اول سنجش عمومی شایستگی صلاحیت حرفهای مدیران مدارس گفت: از دهم تا چهاردهم تیرماه ۲هزار نفر از مدیران مدارس به صورت پایلوت از شهرتهران، شهرستانهای تهران و استان البرز انتخاب شدند و در این طرح آزمایشی شرکت کردند.
حمیدی ادامه داد: ما یک سری کانونهای ارزیابی را در نظر گرفتهایم که سامانههای طراحی شده برای این کار در آنجا استقرار یافتهاند. روش به این صورت است که مدیران بر اساس زمانبندی که از قبل مشخص شده، در کانونها حضور پیدا میکنند و به سوالات پاسخ میدهند و بعد اطلاعات و پاسخهایشان را ثبت نهایی میکنند، به طور کل ۲۰۰۰ نفر از مدیران در دوره پایلوت سنجش صلاحیت حرفهای مدیران اقدام کردهاند.
او افزود: از روز شنبه ۹ تیر تا روز پنجشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۷ مدیران مدارس به سامانهای که از قبل طراحی شده بود وارد شدند، این سامانه ویژگیهای شخصیتی، نگرشی، رقبتی، باورها و... را مورد سنجش قرار داده است.
معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص انتخاب ارزیابها نیز بیان کرد: ما پیشتر فراخوانی را برای انتخاب ارزیابها دادیم و حدود ۳۰۰، ۴۰۰ نفر هم اعلام آمادگی کردند که ما بعد از مصاحبه با این ارزیابان تعدادی از آنها را انتخاب کردیم و طی یک ماه آموزش دادیم تا بدانند ابزارها و فرآیندهای تشخیص شایستگی چیست؟ بعد از این یک ماه که ارزیابها آماده شدند مدیران در کانون ارزیابی شایستگی اختصاصی شرکت خواهند کرد که از چند روز آینده آغاز میشود. در هر کانون ارزیابی ۳ تا ۴ نفر متخصص در حوزههای روانشناختی، علوم تربیتی، مدیریتی داریم که مدیران را مورد سنجش حرفهای از طریق مشاهدات، مصاحبه،ارزیابی ۳۶۰ درجه و ایفای نقش قرار میدهند. در واقع فاز دوم عملکرد مدیر مورد سنجش قرار میگیرد.
حمیدی با اشاره به طراحی این مدل با کمک جهاد دانشگاهی توضیح داد: ما تقریبا از شهریور ماه سال ۹۶ گامبندی کار را شروع کردیم، در ابتدا باید یک مدل را طراحی میکردیم چون ما هیچ مدلی برای این که کار نداشتیم. گام اول ما مدل سازی شایستگی بود. برای اینکه شایستگیها را طراحی و تدوین کنیم نیاز داشتیم زمینههایی را بچینیم و ببینیم دقیقا چه کارهایی را باید انجام دهیم. برای این مدل سازی ما نشست هماندیشی با مدیران را در مدارس و مناطق مختلف گذاشتیم تا بتوانیم یک نقشه راه و تدوین چارچوب کلی را داشته باشیم.
وی ادامه داد: پس از آن ما نشستی را با مدیران مدارس تهران، شهرستانهای تهران، استان البرز در سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسه اول، متوسطه دوم، فنی حرفه ای و کاردانش انتخاب کردیم و دنبال این بودیم که شرح وظایف مدیر را با سند تحول بنیادین و اسناد بالا دستی تطبیق بدهیم. بعد از اینکه این کار انجام شد باز هم نشستی گذاشتیم با تعدادی از مدیران مناطق جهت اینکه آنها را با جزئیات برنامه آشنا کنیم که طرح چیست و قرار است چه اتفاقی بیافتد. خوشبختانه در همین ایام ما با گروههای مختلفی که کارهای تطبیقی را انجام داده بودند یا سابقه اجرای نظام سنجش در سازمانها و نهادهای دیگر را داشتند بدست آوریم و به جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران رسیدیم. جهاد دانشگاهی برای ما یک RFB مشخص کرد زیرا آنها تجربه سنجش حرفهای صلاحیتها را در جاهای دیگر داشتند و اینگونه ما کارمان را آغاز کردیم.