صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 02
کد خبر: ۱۳۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

لزوم توجه جدی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر بخش خصوصی دربخش آموزش عالی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: نسبت دانشجویان غیردولتی به دولتی در این استان ۳۰ به ۷۰ است که با پتانسیل مطلوب در استان ضروری است که از منابع و امکانات خصوصی و غیردولتی استفاده بیشتری شود.

رویداد۲۴-رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر بخش خصوصی دربخش آموزش عالی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: نسبت دانشجویان غیردولتی به دولتی در این استان ۳۰ به ۷۰ است که با پتانسیل مطلوب در استان ضروری است که از منابع و امکانات خصوصی و غیردولتی استفاده بیشتری شود.محمدرضا عارف در کارگاه تخصصی آموزش پژوهش، فناوری و نوآوری استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه آموزش عالی در این استان با جایگاه اصلی خود فاصله دارد، اظهار داشت: در یک مقطع رشد استان در آموزش عالی مطلوب بود اما به نظر می‌رسد که در مقطعی این امر متوقف شده است.

عارف با بیان اینکه اکنون کمتر از ۴۰ هزار دانشجو در استان وجود دارد که کمتر از هشت دهم درصد دانشجویان کشور بوده و جمعیت استان حدود ۱.۲ درصد جمعیت کشور است، تصریح کرد: این استان با توجه به پتانسبل آب و هوا و ویژگی‌های مطلوبی که دارد، می‌تواند توسعه علم و فناوری را دنبال کند و به متوسط کشوری برسد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گرایش‌ها به سمت رشته‌های نظری است و به دلیل کمبود امکانات رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاربردی جایگاه خود را در نظام آموزشی پیدا نکرده که باید توجه جدی در این استان و سایر استان‌ها به فنی و حرفه‌ای شود.

وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان یک اساسنامه قوی و محکم دارد که باید اجرا شود و اینکه زمانی تصمیم گرفتیم تمام تربیت معلم‌ها زیر چتر یک دانشگاه آیند و آیا این امر کار درستی بوده یا نه، موضوعی مربوط به گذشته است و اکنون همه موظف به اجرای آن هستیم.

عارف در ادامه گفت: باید به طور جدی حمایت و توسعه کمی و کیفی این دانشگاه دنبال شود.

وی افزود: از سال ۹۳، ۱۹۶ رشته محل جدید ایجاد شد اما هنوز احساس می‌شود جای کار وجود دارد و علی رغم برنامه آمایش آموزش عالی، به نظر می‌رسد باید نگاه خاصی به این امر داشته باشیم.

او گفت: جهت‌گیری در سند آمایش و توسعه آموزش متفاوت از گذشته شده و باید استفاده از منابع غیردولتی در راستای توسعه علم و فناوری باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از این سفر، کارگروهی محورها را جمع بندی می‌کنند و با حضور مسئولان استان یک برنامه عملیاتی بدون وعده دادن و در حد امکانات، با همکاری کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان انجام خواهد شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما