رویداد۲۴ در ابتدای این جلسه محسن هاشمی،رییس شورای شهر تهران به محمد جواد حق شناس- رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به دلیل درگذشت پدر گرامیشان مرحوم آیت الله شیخ سید حسین حق شناس تسلیت گفت.
وی در ادامه ولادت هشتمین اختر ولایت، علی ابن موسی الرضا علیه السلام ، خورشید ایران زمین و امام رئوف ومهربان اشاره داشت و گفت: سیره رضوی یکی از مهمترین منابع ظهور عقلانیت ومصلحت در تفکر شیعی است، امام رضا علیه السلام ، با وجود آنکه اجدادش توسط حکومت ظالم و سفاک بنی عباس به شهادت رسیدند و پدرش نیز بیش از سی سال در مخوفترین سیاهچال های حکومت به بند کشیده شد و سرانجام مظلومانه به شهادت رسید، برای حفظ کیان شیعه و جلوگیری از خونریزی و فشار به مردم، ولایتعهدی مامون عباسی را پذیرفت.
رییس شورای اسلامی شهر تهران به تشریح توطئه ولایتعهدی امام رضا علیه السلام پرداخت و گفت: این ولایتعهدی جز برای فریب مردم و ایجاد مشروعیت برای بنی عباس و همچنین جنگ قدرت در این خاندان نبود، اما هوشیاری وروشنگری علی ابن موسی الرضا (ع) موجب گردید که نه تنها این توطئه شکست بخورد ، بلکه شیعیان از فشار سنگینی که به آنان وارد می شد ، کمی رها شده و قدرت فعالیت اجتماعی بیابند.
وی ادامه داد: ایران زمین، بعنوان مامن وماوای فرزندان پیامبر میزبان امام رضا و دهها تن از فرزندان امامان گردید و تا امروز این سلسله مودت و دوستی هر روز بیش از گذشته گسترش واستحکام یافته است.
محسن هاشمی در ادامه یادآور شد: حتی گروهی از دوستداران اهل بیت(ع)، امام رضا را از پذیرش مسئولیت در دستگاه عباسی منع می کردند و این را سازش، تسلیم وخیانت به شیعه بر می شمردند اما علی ابن موسی الرضا(ع) با تکیه بر عقلانیت ومصلحت در تصمیم خود تردید نکرد و تصویری متفاوت را از سیره اهل بیت (ع) بجا گذاشت.
به اعتقاد وی درس بزرگ امام رضا(ع) برای امروز ما، گذشتن از آبرو و بجان خریدن ترور شخصیت از سوی دوست ودشمن برای حفظ جامعه ومردم بود، اگر امام حسن علیه السلام ، خلافت خلیفه اموی را به رسمیت شناخت، امام رضا، مسئولیت در دستگاه خلیفه عباسی را پذیرفت در حالیکه شهادت طلبی و شجاعت و آزادگی این دو امام همام، کمتر از سالار شهیدان، اباعبداله الحسین (ع) نیست اما اقتضای دوران ومصلحت جامعه را بر مصلحت شخصی و تمایل خود به مبارزه وشهادت ارجح شمردند.
رییس شورای شهر تهران در ادامه سخنانش به مواضع خارج از نظام بین الملل آمریکایی ها اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر شاهد تهدیدات و مواضع خارج از منطق و عرف نظام بین الملل مسئولین آمریکایی هستیم، امروز جهان، بصورتی واضح، منطق، عقلانیت، صلح طلبی و پایبندی نظام جمهوری اسلامی به تعهدات خود را در کنار گستاخی، بدعهدی و افراطی گری مثلث منحوس آمریکا، اسراییل وبرخی دولتهای عربی ، مشاهده می کند.
وی به سیاست اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی که در پذیرش برجام موجب انزوای دشمنان ایران در عرصه جهانی گردیده است اشاره کرد و افزود: نقطه اتکای ما در این تقابل است که باید تداوم یابد و موجب شود تا تلاشهای گسترده برای ایجاد ایران هراسی به شکستی قطعی برسد.
به گفته هاشمی تا زمانی که ما با هوشیاری در سیاست خارجی عمل کرده و از رفتارهای تحریک آمیز و افراطی بپرهیزیم، تلاشهای جنگ طلبانه نیروهای تندرو در آمریکا ورژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی محتوم به شکست خواهد بود و دنیا در کنار ما در برابر این گروه جنگ طلب خواهد ایستاد.
اعضای محترم شورای شهر تهران، ضمن حمایت از مواضع متین ومقتدرانه رهبرمعظم انقلاب، ریاست محترم جمهور وسایر مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات ، از نخبگان و شخصیتهای سراسر جهان می خواهد تا با پیوستن به نهضت صلح طلبی و مقابله به افراطی گری دولت ایالات متحده، صفحه جدید را در عرصه بین الملل رقم بزنند و برتری عقلانیت را دربرابر افراط، در عرصه های جهانی تثبیت کنند.
شهرداری تهران مشکلی برای تامین منابع درآمدی ندارد/ ضرورت انتقال درآمدزایی از حوزه ساخت و سازی به سایر بخش های اقتصادی شهر
در ادامه محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود که با عنوان " پیشنهاداتی برای درآمدزایی مدیریت شهری در دوره پنجم" ایراد شد با اشاره به فضای ایجاد شده در این دوره مدیریت شهری در خصوص وضعیت مالی شهرداری گفت: بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز حجم قابل توجه پروژه های نیمه تمام که از دوره قبل به مدیریت شهری فعلی به ارث رسیده، و همچنین اشباع نسبی ظرفیت های طرح تفصیلی و رکود ساخت و ساز، متاسفانه این فضای ذهنی در مدیریت شهری دوره پنجم اعم از شورا و شهرداری حاکم شده است که ما با این وضعیت نمی توانیم کاری انجام دهیم.
وی ادامه داد: من میخواهم برعکس این موضوع صحبت کنم چراکه تهران ظرفیت های بسیار وسیعی دارد که با استفاده از آن می توانیم اتفاقات خوبی را برای توسعه پایدار شهر تهران رقم بزنیم.
سالاری در ابتدا با اشاره به چرایی رسیدن به وضعیت موجود اظهار کرد: در دهه 60، دولت وقت تصمیم گرفت که کلانشهرها بصورت خودکفا اداره شوند و دولت به مدیریت شهری بودجه ای نپردازد و همزمان هم تصمیم گرفته شد که لایحه درآمدهای پایدار تدوین و فرایند تصویب آن طی شود اما بخش اول عملیاتی شد و در بخش دوم اتفاقی صورت نگرفت تا مجددا در دوره اول دولت آقای روحانی لایحه درآمدهای پایدار مطرح شد اما هنوز هم علی رغم وعده های دولت، به نتیجه نرسیده است.
وی تصریح کرد: در این فضا مدیریت شهری کلانشهرها علی الخصوص تهران سهل الوصول ترین مسیر برای درآمدزایی یعنی ساخت و ساز را انتخاب کردند. این مساله موجب شد در شهرداری تهران هیچ وقت دغدغه درآمدزایی وجود نداشته باشد و ساز و کار ساختار سازمانی شهرداری تهران مبتنی بر هزینه تعریف شود یعنی در معاونت اقتصاد شهری ومعاونت های دیگر سازوکار های درآمدزایی اساسا تعریف نشده است.
حق نداریم به مردم بگوییم نمی توانیم
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه می خواهم خودانتقادی کنم گفت: مردم در سال 96 در صف های طولانی ایستادند و به ما رای دادند و ما امروز این حق را نداریم که بگوییم چون از مدیریت شهری گذشته بدهی به ما ارث رسیده ما هیچکاری نمی توانیم انجام دهیم و ماتسلیم هستیم .
سالاری افزود: ظرفیت های قابل توجهی در سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران و محدوده طرح تفصیلی وجود دارد، ظرفیت هایی که سال های گذشته به آن ورود نشده است و ورود به آن موجب ارتقاء کیفیت زندگی می شود.
رخوت در سازمان املا ک و مستغلات شهرداری تهران
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی از ظرفیت هایی که می تواند برای شهر درآمد زایی داشته باشد اظهار کرد: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ، علی رغم فروش قسمت قابل توجهی از املاک و اراضی ارزشمند شهر در دوره های گذشته، هنوز هم دارایی های قابل توجهی دارد اما در گزارش های مربوط به بودجه های غیر نقد، درآمد در این حوزه صفر است یعنی ما عملا درآمدی در حوزه غیر نقد طی یکسال گذشته نداشته ایم که این رخوت به تصمیمات مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران بر می گردد و مدیران فعلی این سازمان در این خصوص نیاز به تعیین تکلیف دارند.
سالاری افزود: چطور می شود که یک شرکت خصوصی با داشتن تعداد محدودی ملک ، می تواند درآمد قابل توجهی از آن املاک کسب کند در حالیکه در شهرداری تهران با ظرفیت های عظیم چنین رخوتی وجود دارد؟
وی گفت: اگر املاک و اراضی شهر تهران را نفروخته بودیم و نفروشیم و با مشارکت بخش خصوصی املاک و اراضی را بهینه و اجاره داری کنیم می توانیم برای همیشه بخش قابل توجهی از منابع درآمدی ، شهر تهران را فقط از این محل کسب کنیم.
پروژه های مشارکتی متوقف شده اند
وی در خصوص سازمان سرمایه گذاری ومشارکت های مردمی شهرداری تهران گفت: این سازمان در سه سال گذشته سالانه 21 میلیارد تومان درآمد داشته است در صورتی که در این حوزه می توان سالانه حداقل 800- 1000 میلیارد تومان درآمدزایی کرد. اما شهرداری تهران دارای 90 پروژه بوده که 50 پروژه آن جاری است و اکثر این پروژه ها دچار مشکل شده اند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان میادین و میوه تره بارشهرداری تهران که میدان مرکزی و 300 بازار و میدان در سطح شهر در اختیار دارد تنها سالانه 30-40 میلیارد تومان درآمد کسب می کند در حالیکه یک سوپر مارکت در یک محله می تواند چندین خانواده را از نظر مالی تامین کند. چطور سازمان میادین شهرداری تهران با این همه عرصه ای که در اختیار دارد نمی تواند با سرمایه گذاری در این عرصه ها در آمدزایی داشته باشد در حالیکه اگر این عرصه ها را به بخش خصوصی واگذار کند چندین هزار میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد می شود.
وی در ادامه به 310 میلیارد تومانی سازمان زیباسازی در سال 96 اشاره کرد و گفت: این سازمان نیز با دارا بودن فرصت های بسیار گسترده، تابلوها و فضاهای تبلیغاتی شهری توانایی ایجاد درآمد 800 تا 1000 میلیارد تومان با اتخاذ رویکرد نوین و متفاوت در سال را دارد.
سالاری همچنین در خصوص درآمدهای شرکت شهروند بیان کرد: سود مالی سال 95 این شرکت تنها 48 میلیارد تومان بوده در حالیکه سود درآمدی تنها یکی مجتمع تجاری بخش خصوصی بیش از این شرکت است که فضا های زیادی در اختیار دارد .
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شرکت اراضی نوسازی عباس آباد با 500 هکتار زمین وسرمایه گذاری های خوبی که در آن در دوره مدیریت شهری قبلی شده بجای آنکه از پارسل به پارسل این اراضی درآمد کسب کند، هنوز از شهرداری یارانه می گیرند این در حالیست که عرصه های این اراضی ظرفیت بسیار زیادی برای درآمدزایی دارد.
وی اضافه کرد: شرکت برج میلاد نیز به همین منوال، مجموعه ای که به عنوان نماد منحصر فرد شهری است با وجود عرصه بزرگ تفرجگاهی هنوز به درآمدزایی نرسیده و از شهرداری بودجه ای دریافت می کند.
نمایشگاه شهرآفتاب تعطیل شده است
وی در ادامه با شاره به هزینه 4 هزار میلیارد تومانی برای احداث نمایشگاه شهرآفتاب بیان کرد: چطور می شود بخش خصوصی با یک سرمایه گذاری بسیار محدودتر طی چند سال به سود می نشیند اما نمایشگاه شهرآفتاب با این همه تاسیسات اکنون تعطیل شده است و نمایشگاهی در آنجا برگزار نمی شود. همچنین سازمان پسماند که خود این می تواند محلی برای درآمدزایی برای شهر باشد هنوز هم شهرداری برای این سازمان در حوزه جاری بودجه تخصیص می دهد.
سالاری در خصوص ظرفیت های دیگر سازمان های شهرداری تهران برای کسب درآمد گفت: شرکت ارتباطات مشترکین شهر مجموعه ای از دکل ها و آنتن ها و عرصه های شهری و حدود 1300 کیلیومتر فیبر نوری درا ختیار دارد اما به تازگی توانسته صرفا 21 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. سازمان ورزش شهرداری تهران نیز با این همه مجموعه مستحدثات و سالن های ورزش در محلات و مناطق و گستره وسیع شهر تهران هم در کسب درآمد ناموفق بوده است و هیچگونه درآمدی که ندارد هیچ بلکه کمک هم از شهرداری می گیرد.
وی ادامه داد: تدوین کنندگان طرح جامع ، یک عرصه 1070 هکتاری را به عنوان عرصه بازارهای تجارت جهانی از متهی الیه پارک آزادگان در جنوب تهران تا بوستان ولایت تعیین کرده اند که یک فرصت بی نظیر برای ارتقاء جایگاه شهر تهران در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی است و با احیا این عرصه ها و سپردن این ماموریت به یکی از شرکت هاو سازمان ها که به روزمرگی رسیدن می توان فاصله جنوب و شمال را کم کرد و هم توسعه واقعی پایدار در جنوب را رقم بزنیم و هم جذب گردشگر داشته باشیم وبا ایجاد بازارهای تجارت جهانی و محدوده های کار و فعالیت هم جذب سرمایه بخش خصوصی را داشته باشیم و هم اشتغالزایی کنیم .
سالاری در خصوص ظرفیت مجتمع های ایستگاهی و tod ها نیز گفت: این ظرفیت بخش دیگری از منابع درآمدی پایدار شهری می توانند باشند، بطوریکه در راستای اجرای مفاد مصوبات کمیسیون ماده 5 و بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران نسبت به احداث این مجموعه ها با مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد و از آنجاییکه مردم می توانند با استفاده از خطوط مترو نسبت به تامین خدمات در این مجتمع ها اقدام کنند و از همان مسیر مترو هم برگردند این نیز یکی از ظرفیت های بسیار خوب است که متاسفانه مغفول مانده است.
رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری دوره پنجم باید به این باور برسد که شهر تهران غنی است و ظرفیت های قابل توجهی دارد که درآمدهای بالایی را برای شهر کسب کند اظهار کرد: از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و کمیته بودجه و تمام کمیسیون ها درخواست دارم که در این خصوص کارگروه فرابخشی با حضور نمایندگان شهردار و معاونت های مربوطه، بخش های اقتصادی که دارای ظرفیت در آمد هستند تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم به یک استراتژی واحد در حوزه درآمدزایی برسیم و وارد فاز اجرا شویم.
هنوز اقدام خاصی برای خرید دستگاههای اسکن پایش معابر نشده است/ فروچالهها خطر جدی پایتخت
افشین حبیبزاده در هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: شهر تهران بصورت جدی با خطر فرونشست زمین و ایجاد فروچاله ها مواجه است و هر چند وقت یک بار نمونه ای از این مساله در نقطهای از شهر از جمله در اتوبانها و معابر اصلی شهر رخ می دهد.
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران فرونشست زمین و فروچالهها را از جمله مشکلات اساسی موجود در تهران خواند که امکان تبدیل شدن به بحران در آن وجود دارد.
وی ادامه داد: با پیگیری شورای شهر و کمیسیون عمران و حمل و نقل در سال گذشته کلیه اتوبانها و خیابانهای اصلی شهر جهت شناخت نقاط بحرانی و خطرآفرین مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به مشکلات سخت افزاری، مقرر شد دستگاههای اسکن جهت پایش کامل و دورهای کلیه معابر اصلی و فرعی تهیه شود اما علیرغم گذشت حدود یک سال از این امر، متاسفانه اقدام خاصی صورت نگرفته است.
نایب رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر اظهار کرد: به معاونت فنی عمرانی شهرداری تذکر داده میشود این امر را که با امنیت جانی شهروندان ارتباط مستقیم دارد؛ در اولویت کاری خود قرار داده و نسبت به تهیه دستگاههای اسکن وانجام اقدامات مقتضی در اسرع وقت اقدام کند.
دولت باید هزینه پایتخت بودن را بپردازد
مجید فراهانی در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه تذکری به لزوم تسریع در تعیین تکلیف روابط مالی دولت و شهرداری تهران و ارائه لایحه مربوط بر اساس ماده 138 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران اشاره کرد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شهرداری در این خصوص گفت: شهروندان معزز تهرانی به علت حضور دستگاههای اجرایی و سیاسی ناشی از استقرار دولت در تهران؛ هزینه اداره شهر و ارائه خدمات به شهروندان و مراجعان به دستگاههای اجرایی از اقصا نقاط کشور را پرداخت می کنند و شهر کمترین بهره را از عواید استقرار دولت در تهران می برد.
فراهانی افزود: این روند زمینه ساز تحمیل سهم دولت در بهای تمام شده فعالیت ها و خدمات شهرداری تهران به شهروندان تهرانی شده است، روندی که نه عادلانه است و نه تداوم آن به مصلحت شهر و شهروندان می باشد، دولت نیز همچون یکایک شهروندان تهرانی باید حق شهروندی خود به تهران را ادا کند و بهای حضور در تهران را بپردازد.
وی تاکید کرد: بر اساس ماده 138 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ،شهرداری موظف بوده است برای تنظیم روابط مالی ،حقوقی دولت و شهرداری و اخذ هزینه های پایتختی و پرداخت سهم شهروندی دولت، نسبت به تهیه و تنظیم «لایحه روابط مالی دولت و شهرداری تهران» در سال اول برنامه و ارائه به شورا برای طی مراحل قانونی اقدام نماید؛ اکنون درآستانه خاتمه برنامه پنج ساله دوم ،یعنی پس از گذشت چهار سال از موعد مقرر در مصوبه شورا متاسفانه این لایحه به شورا ارائه نشده است.
برج پارمیس پایان کار ندارد/ ناکارآمدی سیستمهای اطفای حریق برج
زهرا صدراعظم نوری، نیز با اشاره به حادثه آتش سوزی در ساختمان مسکونی (برج پارامیس) بلند مرتبه واقع در میدان موج، خیابان دریا منطقه 22گفت:حادثه در ساعت 15:26 یکشنبه 31/04/1397 به وقوع پیوست که بلافاصله پس از تماس شهروندان با سامانه 125، نیروهای ایستگاههای 114، 100، 68، 69، 109 و 80 آتشنشانی به همراه گروه امداد و نجات 3 و 8 و 4 دستگاه نردبان، بالابر هیدرولیکی و خودرو حامل دستگاه های تنفسی با هماهنگی ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تهران به سمت محل حادثه اعزام گردیدند.
وی ادامه داد: ساختمان مذکور متعلق به تعاونی هیات علمی دانشگاه تهران می باشد.ساختمان 20 طبقه (4 طبقه زیرزمین و 16 طبقه از تراز صفر) دارای حدود 240 واحد مسکونی است.ساختمان نوساز بوده و در حدود 2 سال از ساخت آن گذشته است.
به گفته رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران آتش در قسمت رایزرهای این برج (محل قرار گرفتن سیم، کابل، لوله و اتصالات) اتفاق افتاده و به برخی واحدهای مجاور نیز سرایت کرده بود. آتش سوزی از طبقات پایین آغاز شده و به بالاترین طبقات سرایت کرده است، شدت آتش و دود به حدی بوده که از طبقه دوم به بعد (تقریبا تا آخرین طبقه ) امکان نفوذ آتشنشانان بسیار سخت شده و تنها با استفاده از دستگاههای تنفسی امکانپذیر بوده است.
این عضو شورا اضافه کرد: تعداد زیادی از ساکنان در طبقات فوقانی ساختمان در میان حجم بسیار زیاد دود غلیظ محبوس شده بودند که نیروهای آتش نشانی به محض رسیدن به محل حادثه، به دو گروه تقسیم شدند که گروه اول پس از قطع جریان اصلی برق و گاز، با بکارگیری تجهیزات خاموش کننده، عملیات مهار آتش را آغاز کردند. همزمان گروه دیگری از آتش نشانان به تجهیزات تنفسی مجهز و پس از ورود به محل حادثه و جستجو در قسمت های مختلف ساختمان مسکونی، حدود 120 نفر را با کمک بالابر و نردبان هیدرولیکی، به سلامت از میان دود غلیظ خارج کرده و به محلی امن انتقال دادند. در میان افراد نجات یافته، کودک چند روزه و افراد سالخورده نیز به چشم می خوردند که خوشبختانه همگی به سلامت از ساختمان خارج شده و تنها چند نفر دچار مشکلات تنفسی جزیی شده بودند که از سوی کادر پزشکی اورژانس به صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفتند.
وی ادامه داد: نیروهای آتش نشانی آتش را پیش از سرایت به قسمت های دیگر ساختمان مهار و کاملا خاموش کردند و عملیات در ساعت 20:30 شب پایان یافته، به جهت حصول اطمینان و رفع خطر احتمالی نیروهای یک ایستگاه تا 12 ساعت پس از اتمام عملیات در محل حضور داشتند.
نوری با اشاره به اینکه این برج پایان کار ندارد و لذا فاقد تاییدیه و گواهی ایمنی از سازمان آتشنشانی می باشد،گفت: عملاً عده زیادی در آن سکونت داشتند و مورد بهره برداری قرار گرفته است. سیستم های اطفاء و اعلام حریق در ساختمان نصب بوده اما آماده بکار نبوده است.
وی در پایان تاکید کرد: همچنین لازم به ذکر است نیروهای آتش نشانی به عنوان بازرسان ایمنی اجازه ورود به ساختمان های مسکونی را نداشته و به این جهت امکان صدور و ابلاغ اخطار برای موارد ناایمن ساختمان با کاربری مسکونی را ندارند و فقط موارد موجود در محیط بیرونی ساختمان را می توانند پیگیری نمایند.
انتقاد به عقد قرارداد صوری در معاونت حمل و نقل شهرداری/هربرگ تحقیق برای تهرانیها ۵میلیارد تومان آب میخورد
محمد علیخانی نیز در این جلسه شورا گفت: طبق مستندات موجود مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پژوهشی حدودا 20 صفحه ای با عنوان (بررسی نظرات شهروندان استفاده کننده از طرح ترافیک) را طی نامه ای به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جهت ملاحظه بهره برداری و اعلام نظر ارسال نموده است.
وی اظهار داشت: با کمال تاسف معاونت حمل و نقل و ترافیک بدون طی تشریفات قانونی و بر خلاف آیین نامه معاملات شهرداری برای حدود 20 برگ متن نوشته شده و گزارش به دنبال عقد قراردادی به مبلغ یک میلیارد ریال با مرکز مذکور بوده که با مخالفت مسئول روابط عمومی آن معاونت مواجه می گردد ولی بار دیگر همانند برخورد های حذفی گذشته با منتقدین و کارشناسان، مسئول روابط عمومی برکنار و شخص دیگری برای انجام کار جایگزین وی می شود.
علیخانی افزود: لذا از شهردار تهران درخواست می کنم ؛ دستور فرمایند جلوی انعقاد قرداد صوری و غیر قانونی گرفته شود ، خاطیان به تخلفات اداری معرفی و کارکنانی که به وظایف قانونی خود عمل کرده و زیر بار عقد قرارداد فرمایشی نرفته اند به کار بازگشته و مورد تشویق قرار گیرند.
از دیگر دستورات جلسه شورا بررسی پرونده های پلاک های ثبتی در راستای تشخیص باغ بودن آن ها بود که اعضای شورا این موارد را نیز بررسی کردند.
در جریان بررسی این پرونده ها موضوع زمین هایی که به صورت 70 درصد باید برای تامین سرانه های خدماتی اختصاص داده شود مورد بررسی قرار گرفت که سید محمود میر لوحی گفت: این زمینها علی رغم اینکه باید به کاربری تامین سرانه های خدماتی 7 گانه اختصاص پیدا می کرده در اکثریت موارد اختصاص پیدا نکرده است و این مهم باید پیگیری شود.
زهرا نژاد بهرام نیز گفت: زمین هایی که می بایست تامین خدمات 7 گانه در آنها محقق می شد به دلایل متعددی به مالک یا مالکان دیگری فروخته شده اما اینکه این موضوع در اینجا مطرح شود به صلاح نیست. چرا که کمیسیون باغات و ماده 7 تنها وظیفه تشخیص باغ یا غیر باغ بودن زمین را دارند ولی این مهم می تواند به عنوان یک معضل و دغدغه به صورت جداگانه مطرح شود.
همچنین در این جلسه یک فوریت لایحه اصلاحیه تعیین وظایف شورای عالی فنی شهرداری تهران به تصویب رسید.
افزایش 15 درصدی تعرفه خدمات آبفا برای مشترکین تهرانی
همچنین اعضای شورا در هفتادو هشتمین جلسه خود نامه شرکت آب و فاضلاب استان تهران را در قالب لایحه ای که از سوی شهرداری تهران به منظور تأمین بخشی از کسری قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب ارسال شده بود مورد بررسی قرار داده و با افزایش 15 درصدی قیمت تعرفه های این شرکت موافقت کردند.
در ماده واحده این لایحه آمده است: به استناد ماده 7 مصوبه شورای اقتصاد ابلاغی به شماره 144975 مورخ 05/07/94 به شرکت آب و فاضلاب استان تهران اجازه داده می شود پس از طی مراحل قانونی و تأیید وزیر محترم نیرو از تاریخ ابلاغ نسبت به وصول مبالغ قید شده در این مصوبه از شهروندان ساکن شهر تهران به منظور تأمین کسری قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب برای اجرای طرحهای مصوب آب و فاضلاب شهر تهران در راستای تحقق کامل اهداف ذیل اقدام نماید:
1ـ دسترسی و برخورداری همه شهروندان تهرانی از آب بهداشتی و برخوردار از استانداردهای کمی و کیفی و با نگرش جامع زیست محیطی
2ـ جلوگیری از هدر رفت آب در تأسیسات تأمین و انتقال و توزیع
3ـ اقدامات لازم در جهت برخورداری از فنآوری روز به منظور استفاد ه از تجهیزات و شیرآلات کاهنده مصرف اعم از بخش خانگی و صنعتی و عمومی
4ـ کاهش برداشت از منابع زیرزمینی به منظور افزایش ثابت و پایداری در تأمین آب شرب
5ـ سرعت بخشیدن به اجرای کامل شبکه فاضلاب شهر تهران و تحت پوشش بردن کلیه مشترکین
بر اساس این موافقت به شرکت آب و فاضلاب استان تهران اجازه داده می شود از تاریخ ابلاغ این مصوبه، از مشترکین تحت پوشش مناطق 22 گانه شهرداری شهر تهران، در حیطه قوانین و مقرارت موضوعه، از کلیه مشترکین با کاربری های خانگی به تناسب حجم آب مصرفی علاوه بر تعرفه های مصوب قانونی حداکثر تا 15 درصد به مبالغ مصوبه اضافه و تحت عنوان سهم ماده 7 آب در ماه دریافت نمایند.