رویداد۲۴ به گفته کارشناسان شهری، حل معضل کمبود پارکینگ و افزایش تعداد آن، تنها با ورود بخش خصوصی در ساخت و احداث پارکینگ قابل حل است و به گفته برخی دیگر باید از تعداد خودروهای شخصی در شهر کاسته شود که در این صورت راه حل این کاسته شدن، تنها توسعه حمل و نقل ریلی و عمومی در شهر است.
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با بیا اینکه نباید در مرکز شهر پارکینگ احداث کرد چرا که معنی افزایشِ تأسیس پارکینگهای درون شهری؛ دعوت خودروهای شخصی بیشتر در شهر است گفت: «زمانی که تعداد خودروهای شخصی در شهر افزایش پیدا کنند در ادامه باید محل پارک هم برای آنها فراهم شود.»
پورسیدآقایی با تشریح اقدامی که در این خصوص در شهرسازی مدرن در کشورهای پیشرفته صورت میگیرد، گفت: «علم شهرسازی مدرن می گوید که نباید در مراکز شهری پارکینگ تأسیس کرد چون شهروندان و مردم نباید فضای توقف بسیاری برای تردد با خودورهای شخصی خود در شهر داشته باشند.»
وی افزود: «پارکینگهای درون شهری باید به اطراف حلقه مرکزی شهر انتقال پیدا کنند تا شهروندان خودروهای شخصی خود را در آن فضاهای مشخص شده، پارک کنند. پارکینگها داخلی شهر هم باید در نزدیکی ایستگاههای مترو احداث شوند تا شهروند خودروهای شخصی را آنجا پارک کرده و ادامه مسیر را با وسایل حمل و نقل عمومی تردد کنند.»
پیگیری برای اجرایی شدن طرح انتقال پارکینگ به حاشیه شهر
به گفته پورسیدآقایی اجرایی شدن این طرح برای حاشیه شهر تهران در حال پیگیری است.
معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که هنوز اینگونه تردد کردن در شهر به دلایل فرهنگسازی نکردن های مناسب و نبود وسایل حمل و نقل عمومی متناسب وجود ندارد حال باید برای تعدد خودورهای فعلی چه اقداماتی را انجام داد، گفت: «برای شماره گذاری هر خودور باید به فضای پارک آن که وجود داشته باشد یعنی باید مانع شماره گذاری خودروهای بدون پارکینگ در شهر شد.»