رویداد۲۴ محمد نوری با اشاره به خدمات گسترده این مرکز برای حدود 14 هزار دانشجوی دانشگاه در زمینه مشاوره تحصیلی و روان درمانی، اظهار کرد: این مرکز حدود 20 روانشناس دارد که در ستاد دانشگاه، دانشکده ها و خوابگاهها به ارایه خدمات می پردازند. با این حال با توجه به پراکندگی دانشکده ها و خوابگاه ها ناچاریم تعداد بیشتری روان شناس به کار بگیریم.
وی افزود: همچنین در هر دانشکده و خوابگاه دو مشاور و روان شناس بالینی فعالیت می کنند که در زمینه مسایل تحصیلی، مشکلات ارتباطی و اختلالات روانشناختی به روان درمانی، مشاوره و برگزاری کارگاه های مورد نیازاقدام می کنند.
برنامه دانشگاه برای تقویت مهارت های زندگی و ارتباطی دانشجویان
وی با اشاره به برنامه این مرکز برای تقویت مهارت های زندگی و ارتباطی دانشجویان، عنوان کرد: ماهانه و به صورت روتین کارگاه هایی با هدف تقویت مهارت های عاطفی و ارتباطی دانشجویان طی زنگ های فرهنگ در دانشکده ها و خوابگاهها برگزار می شود.
راه اندازی هسته های مشاوره در سطح دانشکدهها
نوری با اشاره به راه اندازی هسته های مشاوره در سطح دانشکده ها، تصریح کرد: در این هسته ها که متشکل از روانشناس مرکز مشاوره به عنوان دبیر و اساتید و مسئولین خود دانشکده است، مشکلات دانشجویان بررسی شده و برای حل این معضلات راهکارهایی ارایه می شود.
وی با بیان اینکه در قالب این هسته ها افت تحصیلی دانشجویان و مسائل و مشکلات ارتباطی آنها مطرح و بررسی می شود، اظهار کرد: بعد از آن برای رفع این مشکلات به صورت انفرادی و موردی برنامه ریزی می شود.
به گفته وی، همچنین در مرکز مشاوره واقع در ستاد دانشگاه نیز به مسایل مراجعین و دانشجویانی که از طریق دانشگاه و دانشکده ها به مرکز ارجاع داده می شوند، در قالب جلسات مشاوره و روان درمانی رسیدگی می شود.
نوری با اشاره به ارایه خدمات روان شناسی، روان درمانی و انجام آزمون و تست های روانشناختی در مرکز مشاوره دانشگاه، اظهار کرد: دانشجویان نیازمند به مداخله دارویی به روانپزشک و دانشجویان نیازمند به فعال سازی رفتاری به بخش پزشکی ورزشی بیمارستان طالقانی ارجاع داده می شوند.
برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای روانشناسان مرکز
وی با بیان اینکه هر ساله از تمامی دانشجویان ورودی جدید، تست روانشناسی و غربالگری گرفته می شود، تصریح کرد: بر اساس نتایج این تست، با برخی از دانشجویان مصاحبه های تکمیلی انجام شده و در صورت نیاز برای آنان جلسات مشاوره و روان درمانی گذاشته می شود. همچنین به صورت منظم برای روانشناسان مرکز، کارگاه های توانمندسازی مانند مصاحبه و تشخیص، رویکرد های درمانی، پرونده نویسی و غیره برگزار می شود.
سرپرست مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سایر برنامه های این مرکز، عنوان کرد: هدف مرکز ایجاد تنوع در ارایه آموزش های روانشناسی است که طی آن به عنوان نمونه در خوابگاهها فیلم های سینمایی با مضامین روان شناسی، اجتماعی، اعتیاد، خودکشی و ... پخش شده و پس از آن برای بررسی جنبه های روانشناختی فیلم جلسات پرسش و پاسخ با حضور روانشناسان واحد و دانشجویان برگزار می شود.
برگزاری تریبون های آزاد دانشجویی با موضوع ازدواج ، روابط و شکست عاطفی
وی در این راستا به برگزاری تریبون آزاد دانشجویی با موضوع ازدواج ، روابط و شکست عاطفی در خوابگاهها اشاره کرد و گفت: در این رابطه دیدگاه های دانشجویان مطرح و روانشناسان و کارشناسان مرکز با دید تخصصی مسایل مطرح شده را بررسی کرده و به ارائه راهکارها و توصیه های ارشادی می پردازند.
دانشجویان پزشکی و پرستاری بیشترین مراجعان مراکز مشاوره
وی با اشاره به آمار بالای مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه، عنوان کرد: بیشترین مراجعه از دانشکده های پزشکی، پرستاری و داروسازی است و علت آن نیز تعداد زیاد دانشجویان در این دانشکده ها می باشد.
انتقاد نسبت به نبود فضا و امکانات مناسب مشاوره در دانشگاه
نوری با انتقاد نسبت به نبود فضا و امکانات مناسب مشاوره در مرکز سلامت روان دانشگاه، خوابگاه ها و دانشکده ها، عنوان کرد: مراکز مشاوره امکانات و ساختار فیزیکی خاصی دارند تا مراجع در آن احساس امنیت کرده و در آرامش درددل کند، ولی متاسفانه این فضا در دانشگاه هنوز فراهم نیست و نیازمند توجه ویژه و اقدامات عاجل می باشد.
افت تحصیلی و مشکلات عاطفی بیشترین دلیل مراجعه دانشجویان
افزایش افسردگی و اضطراب بین دانشجویان
وی با بیان اینکه افت تحصیلی و مشکلات عاطفی و ارتباطی، بیشترین دلیل مراجعه افراد به مراکز مشاوره است، گفت: متاسفانه اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب در بین دانشجویان زیاد شده و در همین راستا در پی برقراری تعاملات بیشتری بین مشاوران مرکز با اساتید دانشکده ها هستیم تا با شناسایی دانشجویان دارای مسائل و مشکلات تحصیلی و عاطفی در همان مراحل اولیه بتوان برای حل آن چاره اندیشی کرد.
راه اندازی مرکز مشاوره تلفنی و تست آنلاین در دانشگاه
این استاد دانشگاه راه اندازی مرکز مشاوره تلفنی و تست آنلاین را از برنامه های آتی مرکز عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا همچنین یک سیستم تحت وب مشاوره برای انجام تست های روانشناسی در دست طراحی است که طی آن دانشجویانی که برای انجام مشاوره های حضوری دچار مشکل و یا محدودیتهایی هستند بتوانند از خدمات مرکز بهره مند شوند. همچنین تهیه بروشورهای آموزشی، انتشار فصلنامه اجتماعی ،روانشناختی و آموزشی، تهیه متون خودیاری الکترونیکی در تمامی زمینه های عاطفی، اعتیاد، خودآسیب رسانی، مشکلات عدم توجه و مهارتهای مطالعه از اقدامات و خدمات دیگر مرکز مشاوره می باشد.
تشکیل کمیته پیشگیری از اعتیاد در معاونت دانشجویی
سرپرست مرکز سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به آسیب های اجتماعی در بین دانشجویان، اظهار کرد: متاسفانه مصرف دخانیات و سوء مصرف موادی مثل گل در برخی از دانشجویان وجود داشته و آنها احساس می کنند که مصرف آن مشکلی ایجاد نمی کند که تصور اشتباهیست. در این راستا برای پیشگیری و درمان اعتیاد در خوابگاه ها و فضاهای آموزشی دانشکده ها، کمیته پیشگیری از اعتیاد در معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تشکیل شده که برخی از مدیران مرتبط امور دانشجویی و اعضای هیات علمی دانشگاه در آن عضو هستند.
وی با اشاره به افت تحصیلی و اضطراب و افسردگی به دنبال ورود به سوء مصرف مواد در برخی دانشجویان، تصریح کرد: برای حل این مشکلات برنامه ریزی هایی صورت گرفته و نیازمند گام های عملی و اقدامات کمیته در آینده نزدیک خواهیم بود.
علل افزایش آمار افسردگی و اضطراب در بین دانشجویان علوم پزشکی
نوری با اشاره به آمار افسردگی و اضطراب در بین دانشجویان علوم پزشکی، عنوان کرد: افسردگی علل متعددی دارد ولی درباره دانشجویان، تصور غلط نسبت به محیط دانشگاه، عدم برآورده شدن نیازهایشان در دانشگاه،مشکلات ارتباطی و عاطفی، نگرانی بابت آینده شغلی، سختی امتحانات و افت تحصیلی، اضطراب، استرس و نگرانی بابت مشروط و اخراج شدن و برخی موارد دیگر می تواند عاملی برای ایجاد افسردگی باشد.
ضرورت ایجاد فضایی شاد در دانشگاهها
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به ضرورت ایجاد فضایی شاد در دانشگاهها، اظهار کرد: باید برنامه ها و کارگاه های ورزشی، اردویی و نشاط آور با هدف توانمندسازی و هدفمند کردن دانشجویان در فضاهای دانشگاهی برگزار شود که ایجاد این دوره ها تنها مسئولیت مرکز مشاوره و سلامت دانشجویان نیست بلکه کلیه بخشهای دانشگاه باید در این راستا برنامه داشته باشند.
سرپرست مرکز سلامت دانشگاه با انتقاد نسبت به وجود باور و دید نادرست نسبت به مراکز مشاوره در سطح دانشگاه و حتی جامعه، عنوان کرد: هنوز هم افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند با انگ های نادرستی روبرو می شوند. در حالیکه در اکثر موارد مراجعین مشکلات و اختلالات خفیفی از جمله اضطراب یا ضعف در مهارت حل مشکل داشته که با چند جلسه درمانی و مشاوره برطرف می شود ولی اغلب از ترس این باورها به مراکز مشاوره مراجعه نمی کنند.
ضرورت فرهنگ سازی در زمینه خدمات روانشناسی در جامعه
وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در زمینه خدمات روانشناسی در جامعه، تصریح کرد: در برخی از اختلالات همچون افسردگی، در صورت عدم مداخله برای درمان، فرد دچار پوچی و بی معنایی شده و گاها به فکر آسیب زدن به خود می افتد، بنابراین درمان و مشاوره در مراحل ابتدایی اینگونه اختلالات اهمیت زیادی دارد.
راهاندازی گروه "همتایاران مشاور" و "کمیته خود آسیب رسان" در معاونت دانشجویی
وی با اشاره به راه اندازی "کمیته خود آسیب رسان" در معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، اظهار کرد: وظیفه این کمیته شناسایی دانشجویان مستعد افسردگی شدید و خود آسیب رسان است تا با شناسایی آنها از بحران پیشگیری نموده و قبل از هر واقعه ناگواری آن را مدیریت نماید.
نوری در خاتمه با اشاره به تشکیل گروه "همتایاران مشاور" در خوابگاهها و دانشکده ها، عنوان کرد: اعضای این گروه از بین دانشجویان انتخاب شده و آموزش می بینند تا بتوانند دانشجویان در معرض خطر را شناسایی کرده و برای مشاوره و دریافت خدمات روان درمانی به مرکز سلامت روان دانشگاه ارجاع دهند. تعداد این همتایاران هم اکنون حدود 40 نفر است که تا 100 نفر نیز افزایش می یابد.