رویداد۲۴ دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور با انتقاد از عملکرد دستگاههای ذیربط در رابطه با خودروهای فرسوده گفت: اجرای هر قانونی نیاز به ضمانت اجرا دارد و برخورد جدی و قانونی با خودروهای سنگین صورت نگرفته است.
به گفته وحید حسینی منش، ۲هزار دستگاه اتوبوس آلاینده در تهران تردد دارند. حسینی با اشاره به اینکه در کشور ۸کلانشهر درگیر آلودگی هستیم، گفت: خودروهای سنگین وقتی از تردد در جادهها منع میشوند، تا ۲۰ یا ۳۰سال در شهرها تردد میکنند.
وی با اشاره به اینکه سهم اتوبوسهای شرکتهای واحد از ذرات مضر معلق بر مبنای اطلاعات سال ١٣٩٢، ۱۲ درصد است افزود: اتوبوسها بدلیل مواجه مستقیم با مردم ازاولویت رسیدگی برخوردارند.
حسینی منش به مسئولیت وزارت کشور اشاره کرد و گفت: وزارت کشور موظف است تمام اتوبوسهای شرکت واحد را به فیلتر مجهز کند، ولی تا امروز این اتفاق نیفتاده است.
وی در رابطه با ابزارهای در اختیار این کارگروه گفت: بهعنوان نماینده دولت، گزارشات در مورد رعایت نشدن مصوبات توسط ادارات دولتی به هیات وزیران ارائه میشود. او افزود: در بحث خودروهای سواری اقداماتی صورت گرفت، اما در رابطه با خودروهای سنگین هیچ همکاری صورت نگرفته است.
حسینی منش با اشاره به رد شدن بیش از نیمی از خودروهای تهران در آزمایشات معاینه فنی گفت: ممکن است بسیاری از این رانندگان نسبت به تعمیر خودروهایشان اقدامی نکنند و برای دریافت معاینه فنی به مراکزی که کمتر سختگیری دارند مراجعه میکنند.
وی گفت: از زمانی که خودرو وارد چرخه مصرف میشود، مسئولیت نظارت بر عهده وزارت کشور است.
حسینی منش افزود: پلیس وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین مربوط به آلایندگی را دارد و بدون همکاری پلیس و نهادهای دیگر اجرای طرح کاهش امکان پذیر نیست.
به گفته وی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در حالیکه پلیس معتقد است اتوبوسهای شرکت واحد نقش اساسی در آلایندگی هوا دارند، اما نمیتوان از نقش خودروها و بقیه موارد آلاینده هوای پایتخت چشم پوشی کرد.
حسینیمنش درباره معاینه فنی اتوبوسرانی در پاسخ به گزارش سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت مبنی بر اینکه بخش بزرگی از اتوبوسهای شرکت اتوبوسرانی فاقد معاینه هستند، گفته ۶۲۰۰ اتوبوس در سطح تهران تردد میکنند که از این تعداد ۳ هزار اتوبوس گاز سوز هستند و معاینه فنی دارند و هیچ مشکلی در آلایندگی هوای تهران ندارند.