رویداد24-این روزها شاهد تبلیغ یکی از فیلم های سیمایی روی پرده در شبکه های ماهواره ای هستیم.
«خنده های آتوسا» نام فیلمی است که در تیزر تبلیغاتیاش این جمله به چشم می خورد: «فیلمی که هرگز در جشنواره فیلم فجر اکران نشد».
همین جمله برای اینکه خیلی ها بفهمند این فیلم حاشیه های زیادی داشته کافی است. حاشیه هایی که نه تنها در نشست خبری اش خودشان را نشان دادند بلکه نامه تهیه کننده فیلم به رئیس سازمان صدا و سیما هم تکمیل کننده آنها بود.
امیر پورکیان که اصلیترین نارضایتیاش از صدا و سیما مشکلاتی است که کویا این سازمان بر سر راه تبلیغاتش ایجاد کرده در نامهاش نوشته: «نترسید و بگذارید فیلمهایی که درد مردم امروز در آن است دیده شود زیرا بهتر است دردها در آثار هنری گفته شود تا در خیابان ها. در رسانه ای که تبعیض بیداد می کند فیلمی بیش از 300 آنونس رایگان دارد و فیلمی مانند «خنده های آتوسا» از نظر ممیزان محترم رد می شود.»
برخی ها فکر می کنند این شکل ابراز ناراحتی تهیه کننده را وقتی در کنار متن تیزر تبلیغاتیاش بگذاریم به این نتیجه می رسیم که قرار است با بازار گرمی از طریق حاشیه سازی رو به رو باشیم چرا که تجربه به تهیه کننده ها ثابت کرده که هرچقدر فیلمشان پر حاشیه تر باشد عده بیشتری برای تماشایش به سینماها میآیند.
البته کارگردان فیلم نظر دیگری دارد و می گوید: «هیچ کدام از ما به دنبال حاشیه سازی نیستیم. شاید در برخی موارد حاشیه ها به کمک فروش فیلم بیایند اما از طرف دیگر ممکن است توجه به محتوای آن و همچنین قضاوت تماشاگران را تحت تاثیر قرار دهند و یا عواقب بد دیگری هم داشته باشند ما می خواهیم که این فیلم توسط کسانی که احتمالا از آن خوششان می آید دیده شود و در شرایطی معمولی درباره اش حرف زده شود. حالا ممکن است روش های تبلیغاتی هم وجود داشته باشد که از نظر تهیه کننده و عوامل مالی مناسب بیاید اما این منزله حاشیه سازی برای کار نیست.»
علیرضا فرید ادامه می دهد: «فیلم من به دنبال این نیست که کسانی را به سینما بکشاند که می خواهند چیزهای مگو ببینند و یا به فیلم های صرفا سرگرم کننده علاقه دارند بلکه «خنده های آتوسا» یک فیلم معمایی ست که مخاطبان خاص خودش را طلب می کند.»