کد خبر: ۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
موضوع آزادسازي نرخ بليت هواپيما چند سالي است كه طبق قانون برنامه پنجم مطرح شده است. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي هيچ راهي جز آزادسازي قيمتها ندارد. بايد توجه داشت كه زيرساختهاي آزادسازي نرخ بليت هواپيما در كشور فراهم نيست.
رویداد 24: موضوع آزادسازي نرخ بليت هواپيما چند سالي است كه طبق قانون برنامه پنجم مطرح شده است. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي هيچ راهي جز آزادسازي قيمتها ندارد. بايد توجه داشت كه زيرساختهاي آزادسازي نرخ بليت هواپيما در كشور فراهم نيست. اگر هدف از آزادسازي، رقابت در ارتقاي امكانات، خدمات دهي مناسبت تر، و... باشد، اقدام خيلي خوب است. آزادسازي نرخها بدون فراهم كردن امكانات، خدمات و هواپيماهاي جديد هيچ معني ندارد. سن ناوگان هوايي ما بالاست و همه آن هم به خاطر اعمال تحريمها عليه كشورمان نيست. بخشي از آن به خاطر آن است كه سرمايه داران سودي عايدشان نميشود و به همين خاطر وارد اين عرصه نميشوند. ورود شركتهاي جديد هواپيمايي هم با اين نگاه صورت ميگيرد. به غير از حمل و نقل هوايي بايد توجه ويژهاي به حمل و نقل ريلي داشته باشيم. حمل و نقل ريلي يكي از موثرترين وسايل در چند سال اخير است كه با استقبال مردم هم رو به رو شده است. برخي كارشناسان معتقدند كه ميتوان بخش حمل و نقل را به بخش خصوصي واگذار كرد. نميتوان حمل و نقل را به بخش خصوصي واگذار كرد؛ زيرا در بخش خصوصي بر خلاف بخش دولتي يارانه به هزينههاي حمل و نقل تعلق نميگيرد و اين بخش مجبور ميشود هزينههاي خود را از مردم تامين كند. دولت در بخش حمل و نقل بايد به زمان دريافت بليت كه ميتواند در قيمت موثر باشد و كيفيت خدمات توجه زيادي داشته باشد. اگر زمان دريافت بليت مشخص باشد هزينه خدمات ارائه شده محاسبه ميشود و ميتوان براي آن برنامه ريزي كرد. به عنوان مثال فردي از دو ماه قبل بليت تهيه كرده است و فردي ديگر از چند روز قبل بليت ميگيرد. هزينه ارائه خدمات براي شخصي كه از دو ماه قبل بيلت تهيه كرده است محاسبه ميشود و بالطبع كيفيت خدمات براي او بهتر خواهد بود. در زمينه آزادسازي قيمتها نبايد صرفا به افزايش قيمت توجه داشت بلكه امكان كاهش در هزينههايهاي تمام شده وجود دارد. آزادسازي قيمتها به معناي افزايش قيمت نيست بلكه اين كار باعث شفافيت در قيمتها و اعلام نرخ آنها در مسيرهاي مشخص ميشود. بعضي كارشناسان متنوعسازي و آزادسازي قيمتها را فقط به منزله افزايش قيمت ميدانند، در حالي كه آزادسازي موضوع وحشتناكي نيست كه از آن بترسيم بلكه يك اصل اقتصادي پذيرفته شده در تمام دنيا است كه اجراي آن در تمام كشورها پيامدهاي مثبتي داشته است. نرخهاي تكليفي بليت مانع رشد و توسعه ناوگان هوايي و ريلي و ارتقای كيفيت خدمات ميشود در حالي كه با پياده كردن آزادسازي نرخ بليت، همراه با آزادسازي قيمت حاملهاي انرژي، متوسط سن ناوگان هوايي و ريلي به تدريج كاهش مييابد و شاهد ارتقای كيفيت خدمات خواهيم بود. اگر بخش حمل و نقل با افزايش قيمت رو به رو بود بايد كيفيت خدمات را بالا ببرد و اگر كيفيت خدمات را حفظ نكند بر روي مردم تاثير منفي خواهد گذاشت. به طور كلي حمل و نقل بايد به سمت رقابتي شدن پيش برود. رقابتي شدن بازار حمل و نقل حافظ منافع مصرفكنندگان است و از طرفي رقابت در بازار موجب كاهش قيمت و تامين منافع مصرفكننده ميشود. در حوزه حمل و نقل ريلي بايد روز به روز بر ناوگان اين بخش اضافه كرد، چرا حمل و نقل ريلي يكي از پر رفت و آمدترين بخشهاي حمل و نقل است و بايد توجه جدي به اين بخش شود. منتقدان هم بايد به برنامههاي بلندمدت وزارت راه و شهرسازي توجه داشته باشند؛ زيرا آزادسازي در بلندمدت عملكرد گسترده و مثبتي خواهد داشت و اين نتيجه مثبت به نفع مصرفكنندگان است.
منبع: روزنامه آرمان