رویداد۲۴ دکتر منصور غلامی عصر روز گذشته (پنج شنبه هشتم شهریور) در نشست شورای دانشگاه بجنورد و روسای مراکز آموزش عالی این استان اظهار کرد: دستگاههای مختلف دولتی در کنار خود دانشگاههای علمی کاربردی ایجاد کرده بودند که باگذشت زمان از اهداف خود همچون ارتقا مهارت افراد شاغل در دستگاه، ماهر کردن افراد در زمینه شغلی فعلی خود خارج شد و اکنون این واحدها تعطیلشدهاند.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد این واحدهای دانشگاهی ایجاد شده توسط دستگاههای اجرایی تعطیل و برخی مجموعههای باقیمانده نیز باید به تعطیلی واحد دانشگاهی خود پس از تعیین تکلیف نیروهای انسانی اقدام کنند.
تمرکز مراکز علمی کاربردی بر مقطع کاردانی، ضروری است
غلامی با بیان اینکه دستور تمرکز مراکز بر مقطع کاردانی صادر شده است، خاطرنشان کرد: آموزشکده علمی و کاربردی تنها می توانند ۳۰ درصد رشتههای خود را به مقطع کارشناسی اختصاص دهند.
وزیر علوم گفت: ضرورت دارد افراد شاغل در این دانشگاهها تحصیل کنند چرا که صرفا تربیت دانشجو و صدور مدرک سبب ایجاد مشکل میشود.
وی از وجود ۵۰۰ واحد پیام نور در سراسر کشور با این ویژگی خبر داد و افزود: کاهش تعداد دانشجو، عدم ضرورت در ادامه برنامههای کنونی، خارج شدن از اهداف اولیه و برنامه تعریفشده، منطقه جغرافیایی و مقطع تحصیلی از عمده مسائل این مراکز است که مقدمه جمعآوری و اجرای کاهش این واحدها در حال اجرا است.
وی با اشاره به برنامههای پیشروی وزارت علوم اظهار کرد: ساماندهی آموزش عالی در برنامه ششم آمده و از سال۱۳۹۵ آغازشده که بایستی در خصوص ادامه کار واحدهایی که تعداد کمی اعضای هیات علمی و دانشجو دارند و میزان متقاضیان ورود به آنها کاهشیافته تصمیمگیری شود.
غلامی همچنین وزارت صنعت، کشاورزی و نفت را از مجموعههای دیگر در حال عقد قرارداد با دانشگاهها عنوان کرد و افزود: چند دانشگاه کشور در خصوص افزایش بازده استخراج نفت اقداماتی انجام دادهاند که با موفقیت انجام شد و سفارشهای بعدی از وزارت نفت را دریافت کرده اند .
وی با اشاره به حمایت از ۴۳ پارک علم و فناوری و بیش از ۳۰۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور گفت: تحریمهای فعلی و ارتباطاتی که اخیراً میان مجموعههای مختلف ایجادشده زمینه را فراهم و اهرمی ایجاد کرده تا صنعت به استقبال از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اقدام کند و از این فرصت استفاده ببرد .
وزیر علوم فرصت حمایت از کالای ایرانی در سال جاری را ظرفیتی برای دادن ایده به تولیدکنندگان داخلی برای رفع مشکلات مختلف دانست .
وی در انتها در خصوص برنامههای فرهنگی دانشگاهها اظهار کرد: راهیان نور فعالیت فرهنگی است که محیط بسیار تأثیرگذاری دارد و چه فعالیتی از این اقدام دانشجویی مؤثرتر خواهد بود.
دشواریهای وابستگی دانشگاهها به منابع دولتی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه ای با حضور روسای دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی استان نیز گفت: مراکز آموزش عالی نباید وارد رقابت باهم شوند چراکه هماهنگی زیادی در بین مراکز عالی نیاز است.
منصور غلامی با بیان اینکه در شرایط موجود نیازمند همکاری جمعی هستیم، خاطر نشان کرد: غیر از دانشگاههای بزرگ که آنها نیز مشکلات خاص خود را دارند دیگر استانها مشکلات مشابهی دارند.
وی یکی از مشکلات را وابستگی دانشگاهها به منابع دولتی دانست و ادامه داد: وابستگی به منابع دولتی عوارضی دارد، در سالهای گذشته برای کسب درآمدهای اختصاصی به غیر از حوزههای آموزشی منابع جدید دیگری را ایجاد نکردند.
غلامی در ادامه افزود: باید در بخش ارتباط با جامعه و صنعت و ارائه خدمات علمی و پژوهشی به بخشهای مختلف جامعه، هم افزایی بیشتری ایجاد شود.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاههای مادر باید کمک کنند کمبودهای دانشگاههای دیگر جبران شود و انحصار طلبی در دانشگاهها از بین برود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: سابقه تاریخی نشان میدهد در برههای از زمان دچار این افول میشویم و گذر میکنیم اما در این دوره باید صرفهجویی نهادینه شود تا بعد از گشایش مالی نیز این صرفه جویی ادامه یابد.
غلامی تصریح کرد: در بخشهای مختلف باید برنامه ریزی باشد و تصمیم گیری های فردی انجام ندهیم تا کارهای اساسی اتفاق بیفتد.
وی در رابطه با فضاهای فرهنگی و ورزشی بیان کرد:فضا برای فعالیتهای فرهنگی و ورزشی دانشجویان کم داریم گاه پروژههای طولانی با هزینه بالا انجام شده است اما خروجی مناسبی نداشته است.
غلامی اظهار کرد: در حمایت از بخش خصوصی خیلی کوتاهی کردیم و از شرایط به خوبی استفاده نشده است در دنیا دانشگاههای غیر دولتی رتبههای اول را دارند باید بدانیم که دولت نمیتواند تمام هزینههای داوطلبان برای ادامه تحصیل را تامین کند از همین جهت باید به بخش خصوصی اهمیت زیادی داده شود.
وی در رابطه با مشکلات با سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: از قدیم مشکلات زیادی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم باید در تامین بودجه سال ۱۳۹۸ تاثیر مثبتی داشته باشیم زیرا منابعی که وجود دارد در حد رفع نیاز همگی نیست.
غلامی دانشگاههای تک جنسیتی را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر دانشگاههای تک جنسیتی با مساحت زیاد در داخل شهر و با شرایط مناسب باشد بسیار خوب است اما برای دانشگاههای مختص خانمها در خارج از شهر موافق نیستیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با فعالیت دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: این دانشگاه دستاورد های خوبی داشته باید به رسالت اصلی خود که مهارت آموزی است بازگردند و نباید هدف اصلی مدرک گرایی باشد. در این دانشگاه باید اول مهارت آموزی کنند و شغل خود را انتخاب کنند و در ادامه به ادامه تحصیل بپردازند.
به گزارش ایسنا، منصور غلامی برای افتتاح چند پروژه آموزشی و نشست با روسای دانشگاه های خراسان شمالی به این استان سفر کرده و در قالب این سفر ساختمان جدید آموزشکده دارالفنون بجنورد بهرهبرداری شد.
این پروژه با هزینه ۶۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.