فعالان بازار خودرو:
فعالان بازار خودرو عنوان کردند که قیمت پراید به 43 میلیون تومان رسید، اما این نرخ روز گذشته به 32 میلیون تومان کاهش یافته است و بالاتر از این رقم را کسی خرید و فروش نمیکند.
رویداد۲۴ پیش فروشهایی که ترمز بازار خودرو را کشید. از روز گذشته که موضوع پیش فروش سه شرکت ایران خودرو، سایپا و کرمان موتور اطلاعرسانی شد، بازار واکنش نشان داد و قیمتها در مقایسه با روزهای گذشته که به اوج خود رسیده بود، روند نزولی پیش گرفت و به اعتقاد فعالان بازار ریزش قیمتها ادامه خواهد داشت.
فعالان بازار خودرو عنوان کردند که قیمت پراید به ۴۳ میلیون تومان رسید، اما این نرخ روز گذشته به ۳۲ میلیون تومان کاهش یافته است و بالاتر از این رقم را کسی خرید و فروش نمیکند.
البته دارندگان خودرو ترجیح میدهند رقم ۴۳ میلیون تومان را حفظ کنند تا حداقل در وضعیتی که بازار بهم ریخته است، سودی عایدشان شود. آنگونه که نمایندگیها و نمایشگاهها عنوان کردند، رقم ۴۳ میلیون تومان دیگر در بازار وجود ندارد و تنها از آن صحبت میشود. از اینرو به مردم توصیه کردند که دست از خرید بردارند و سراغ نمایشگاههایی بروند که با قیمت واقعی عرضه خود را آغاز کردند.
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو از ریزش قیمتها صحبت کرد و گفت: از ساعتهای اولیه روز گذشته کاهش قیمت خودرو شروع شد و به نظر میرسد طی هفته جاری روند نزولی قیمتها ادامه داشته باشد. وی با بیان اینکه خودروسازان با عرضه خودرو به بازار میتوانند جلوی جهش قیمتها را بگیرند، خاطرنشان کرد: عدم فروش خودرو از سوی خودروسازان طی ۱۵ روز باعث شد که بازار خودرو دچار بهم ریختگی شدیدی شود و دلالان و و اسطهها ساعتی قیمتها را گران کنند.
کاهش ۳۰ درصدی قیمت بازار در مقایسه با کارخانهیک مقام مسئول در سایپا درباره پیش فروش خودرو در هفته جاری که باعث کاهش قیمتها شده است، گفت: گروه خودروسازی سایپا برای آنکه بتواند قیمت حاشیه بازار را کاهش دهد و فاصله بین قیمت کارخانه و بازار افزایش پیدا نکند، پیشنهاد ممنوعیت فروش یکساله خودرو را داده است و میخواهد در طرح پیش فروش فوری خود آن را اجرایی کند. همچنین افرادی که خودرو ندارند یا تاکنون ثبتنام خودرو انجام ندادند، در اولویت قرار گرفتند.
بدین جهت هر فردی که خودرو ثبتنام کرده باشد یا دارنده خودرو باشد، بهصورت اتوماتیک وار از لیست ثبتنامکنندگان فروش فوری (تحویل خودرو در مدت ۴۵ روز) حذف میشود. وی ادامه داد: فرآیند ممنوعیت فروش یکساله به این شکل است که سایپا ۹۰ تا ۹۵ درصد وجه را دریافت میکند و مابقی طی اقساط یکساله است. بدین جهت خودرو به مدت یکسال در رهن خودروسازی است.
هدف از این تصمیم جلوگیری از افزایش قیمتها و سود بردن دلالان است. این مقام مسئول با بیان اینکه فاصله قیمت کارخانه و بازار، حداقل ۳۰ درصد باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد:روز گذشته با فعالان بازار جلسه داشتیم و آنها عنوان کردند که پراید با نرخ ۳۱ و ۳۲ میلیون تومان معامله شده و در قیمت ۴۳ میلیون تومان هیج خریدی ثبت نشده است.
قیمت پراید به هیچ وجه گران نیست. امروز با دلار 12000 تومنی قیمت پراید اگه 43 میلیون باشه میشه کمتر از 4000 دلار یعنی یک دوچرخه خوب توی بازار دنیا. مثلا رنو ساندرو که جزء ارزانترین خودروهای بازار دنیا است 9500 دلار قیمت دارد. مشکل اینه که دستمزدهای ما خیلی پایین است. و توی ایران داریم استثمار می شیم چون قیمت ماشین و خونه و ... به دلار و قیمت جهانی با ما حساب میشه اما دستمزد کارگر هم همونجایی که ساندرو 9500 دلاره حدود 2500 دلاره ولی توی ایران اگه قانون کار بدن مثلا فرض کنید با اضافه کار و ... 1.200.000 تومان یعنی ماهی 100 دلار میشه. این معنیش اینه که از برده داری هم وضع کسانی که کار می کنند هم بدتره چون برده خورد و خوراکش با صاحبشه ولی اینجا هیچکس مسئول کارگر نیست. این تازه وضع کسانیست که سرکارند بیچاره بیکارها