واگذاری فرودگاهها به استانها؛
عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از رونمایی طرح واگذاری فرودگاههای غیر اقتصادی به استانداریها و شهرداریها در یکی دو هفته آینده خبر داد.
رویداد۲۴مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هفته گذشته از آغاز اجرای طرحی دیگر در این شرکت با سابقه تحقیقات بیش از یک ساله مبنی بر «فرودگاههای نسل سوم» خبر داد و گفت: از آنجایی که بیشتر فرودگاههای کشور غیر اقتصادی هستند و نیز ۹۰ درصد پروازها صرفا در ۱۰ درصد فرودگاهها انجام میشود، به دنبال تبدیل فرودگاههای زیان ده و غیر اقتصادی به نسل سوم فرودگاهها هستیم.
به گفته مه آبادی، فرودگاههای نسل سوم فرودگاههایی هستند که توسط دولتهای محلی اداره (استانداریها و شهرداری ها) از محل بودجه استانی و محلی اداره میشوند. به این ترتیب ستاد مرکزی شرکت فرودگاهها دیگر در درآمد - هزینه این فرودگاهها دخالت نداشته و مقامات محلی با استفاده از ظرفیتهای داخلی استان یا شهر مربوطه به اداره فرودگاه میپردازند.
غلامحسین باقریان عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و یکی از طراحان اصلی طرح تبدیل یا احداث فرودگاههای نسل سوم درباره این طرح به خبرنگار مهر گفت: قرار است طی یکی دو هفته آینده این طرح با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شود.
وی با بیان اینکه قرار است فرودگاههای جدیدی که ساخته میشود با رویکرد فرودگاه نسل سوم باشد، ادامه داد: بر اساس این طرح، فرودگاهها بر اساس میزان کارآیی آنها تقسیم بندی شده و قرار است در واگذاری به دولتهای محلی، از حداکثر امکانات محلی و حداقل نیروی انسانی فعال شده و بهره وری را بالا ببرند. این مشکلی است که ما در حال حاضر در اکثر فرودگاه هایمان داریم.
«با توجه به اینکه فرودگاه کاشان را شهرداری این شهر از محل منابع داخلی خود اداره میکند، آیا فرودگاه پایلوت این طرح است؟»، باقریان در پاسخ به این سوال گفت: فرودگاه کاشان متعلق به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیست این فرودگاه را خود شهرداری احداث کرده است. این فرودگاه نظامی است و شهرداری کاشان بخشی از آن را در اختیار گرفت و تکمیل کرد و در حال حاضر در حال بهره برداری از آن است. ولی به هر حال این یکی از نمونههای خوب آن است. اگرچه در این فرودگاه یک سری محدودیتهایی وجود دارد، اما شهرداری کاشان حمایت خوبی از آن کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بزرگ متراژ بودن فرودگاهها و اختصاص اراضی بزرگ به آنها، سبب گران شدن و غیر اقتصادی بودن آنها شده است؟ تصریح کرد: از آنجایی که فرودگاههای ما اکثرا در خارج از شهرها هستند بخش زیادی از اراضی را از منابع طبیعی گرفته ایم، بنابراین هزینه زیادی بابت زمین پرداخت نمیکنیم.
عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاهها افزود: بحثی که در خصوص رابطه زمین و اراضی فرودگاهی با بهره وری آنها وجود دارد این است که تا پیش از برجام و خرید هواپیماهای کوچک، شرکتهای هواپیمایی عمدتا هواپیماهای بزرگ خریداری میکردند و ما مجبور بودیم برای امکان پذیر شدن نشست و برخاست این نوع هواپیماها، فرودگاههای بزرگ احداث کنیم؛ ولی اخیرا با طرحی که مطرح شده، یک سری هواپیمای کوچک وارد شده که میتوانیم برای پذیرش آنها، فرودگاه کوچک بسازیم.
وی با تأکید بر اینکه طرح تبدیل یا احداث فرودگاههای نسل سوم به صورت یک مجموعه اقدامات دیده شده، گفت: با این هدف، فرودگاه کوچکتر و اقتصادیتر احداث میشود تا هواپیماهای ۴۰ تا ۵۰ نفره اقدام به جابه جایی مسافر کنند. اگر فرودگاه بسازیم، ولی هواپیمایی مناسب آن در کشور نداشته باشیم، مجبوریم هواپیمای بزرگ با هزینه و تجهیزات زیاد برای تعداد محدودی مسافر اختصاص دهیم؛ بنابراین در رویکرد فرودگاههای نسل سوم، بخشی از اقدامات را شرکت فرودگاهها انجام میدهد و بخشی را هم شرکتهای هواپیمایی انجام میدهند. هدایت شرکتهای هواپیمایی هم با سازمان هواپیمایی کشوری است.
باقریان در پاسخ به این پرسش که آیا غیر از هواپیماهایای تی آر که هما در دوره پسابرجام خریداری کرد، قرار است هواپیماهای کوچک و چند نفره دیگری هم وارد کشور شود؟ گفت: یک سری هواپیماهای بمباردیر RJ ۱۴۵ با موتور جت هستند که چند شرکت هواپیمایی داخلی قرار است وارد کنند که ۴۰ تا ۵۰ نفر ظرفیت دارند. این هواپیماها دست دوم هستند.