حدود یک ماه از خروج رسمی توتال از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گذشته است و وزیر نفت در آخرین اظهار نظر خود دراین مورد اعلام کرده است که "هزینهکرد توتال در ایران میماند. "
رویداد۲۴ از امضای قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بیش از یک سال میگذرد. اتفاقی که مخالفان بسیاری داشت و شاید اگر آن سنگ اندازیها نبود قرارداد زودتر امضا میشد و توسعه این فاز سرعت بیشتری میگرفت.
طی زمانی که توتال در ایران فعالیت کرد، اولین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکتهای ایرانی ساخته شد، دفتر توتال در ایران شروع به کار کرد، کار توتال در فاز ۱۱ طبق زمان بندی پیش رفت، مناقصه برگزار شد و توتال ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه کرد .با خروج ترامپ از برجام فعالیت توتال در پارس جنوبی متوقف شد و هرچند مدیرعامل این شرکت از مذاکره با ترامپ برای ادامه فعالیت در ایران خبر داد و زنگنه (وزیر نفت) هم به توتال فرصت ۹۰ روزه داد، اما این غول نفتی فرانسوی سرنوشتی جز خروج از فاز ۱۱ نداشت.
در این شرایط یکی از انتقاداتی که مخالفان قراردادهای جدید نفتی و همچنین امضای قرارداد با توتال مطرح کردند این بود که چرا وزارت نفت در قراردادهای IPC بندی را به عنوان جریمه برای شرکتهای مقابل در نظر نگرفت تا این شرکتها نتوانند به راحتی قرارداد را نیمه تمام رها کنند.در این راستا، سیدمهدی حسینی - رییس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی - توضیحاتی را به ایسنا ارائه کرد و از وجود جریمه برای شرکتهای مقابل خبر داد.
وی در مورد مباحث مطرح شده در مورد اینکه چرا ایران در قرارداد با توتال هیچ جریمهای را برای این شرکت فرانسوی در نظر نگرفته است؟ گفت: برخی گمان میکنند حتما باید در قرارداد ذکر شده باشد که اگر شرکت مقابل از پروژه رفت سرش را لبه باغچه میگذاریم و میبریم؟ اما باید گفت هم در IPC و هم در قراردادهای بیع متقابل طرف ایران خرج نمیکند و همه هزینهها توسط طرف مقابل است؛ بنابراین اگر کسی کار را نیمه تمام رها کند هزینهای که پرداخت کرده را پس نمیگیرد.
هزینهکرد توتال در ایران میماند
در این راستا بیژن زنگنه در آخرین اظهار نظر خود در مورد توتال گفت: توتال قرار نیست مبلغی به عنوان جریمه به ایران پرداخت کند، بلکه مبلغی که این شرکت تاکنون در فاز ۱۱ پارس جنوبی هزینه کرده است تا زمان بهرهبرداری و تولید بازپرداخت نمیشود.
وی درباره سرنوشت قرارداد ایران و توتال و سرنوشت هزینهکرد این شرکت گفت: قرار نیست توتال مبلغی به عنوان جریمه به ایران پرداخت کند، بلکه مبلغی که تاکنون این شرکت در فاز ۱۱ پارس جنوبی هزینه کرده بازپرداخت نمیشود، تا زمانی که فاز ۱۱ پارس جنوبی به تولید برسد.
وزیر نفت به خانه ملت اظهار کرد: شرکت فرانسوی توتال تجهیزات ویژهای در ایران نداشته است که در کشور باقی بماند.