رویداد۲۴ رضوان حکیم زاده روز چهارشنبه اظهار داشت: پژوهشها نشان میدهد رونویسی و مشق شب تاثیر زیادی در یادگیری ندارد و برعکس به یک برنامه تنش زا بین بچهها و والدین تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در مرحله اول، این برنامه در کلاسهایی که تراکم ۱۶ تا ۲۵ دانش آموز دارند اجرا خواهد شد به این نحو که بچهها قرار است تکالیف خود را در مدرسه زیر نظر معلمان انجام دهند و ساعتهای بیرون از مدرسه را صرف مهارت آموزی کنند.
وی با بیان اینکه اکنون این برنامه مراحل پایانی را طی میکند و تا قبل از مهرماه به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد، گفت: برنامه حذف مشق شب و جایگزینی تکالیف مهارت محور در سالهای آینده به دیگر مدارس نیز تعمیم داده خواهد شد، زیرا این برنامه مبتنی بر رویکردهای جدید تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی است به این نحو که بچهها فعالیتهای یاددهی و یادگیری را تا جایی که مربوط به کلاسهای درس میشود در مدرسه انجام داده و بیرون از مدرسه فعالیتهای مکمل و مبتنی بر مهارت داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این رابطه چارچوبی تهیه شده که در برگیرنده مهارتهای مورد نظر در سند برنامه درسی ملی همچون انضباط اجتماعی، مسئولیت پذیری، حفظ محیط زیست، آموزش شهروندی، استفاده درست از منابع است و معلمان میتوانند متناسب با این مهارتها همراه با خلاقیتهای خود برنامهها را دنبال کنند.
حکیم زاده بیان داشت: در این برنامهها به عنوان مثال دانش آموز میتواند همراه خانواده خود یک روز خرید روزانه منزل را انجام داده و حسابها و پرداختها را اداره کند تا هم مفاهیم ریاضی را تمرین کند و هم با مفاهیم مدیریت مالی آشنا شود.
وی ادامه داد: همچنین در زمینه حفظ محیط زیست، برای دانش آموز میتوان در مسیر مدرسه تا خانه مشاهدات، یادداشتها و بازگو کردن مواردی که میتواند محیط زیست را تهدید کند در نظر گرفت و در رابطه با بحث انضباط و مسئولیت پذیری تکلیف یک دانش آموز میتواند این باشد که کتابها و وسایل اتاق خود را منظم کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: استانها نیز نمونههای متنوعی از برنامههای مهارت محور را ارائه کرده اند که برای اجرایی کردن آنها، این معاونت چارچوبها را مشخص کرده و در اختیار استانها قرار میدهد.
به گفته حکیم زاده برای پایههای ۴، ۵ و ۶ و دوره اول متوسطه نیز برنامه ویژه مدرسه یا بوم در سال تحصلی جدید در نظر گرفته شده به این نحو که ۲ ساعت از زمان رسمی آموزش در هفته به برنامهای که مدرسه برای دانش آموزان در نظر میگیرد، اختصاص داده میشود.
وی یادآورشد: در این شرایط حجم کتابهای درسی به صلاحدید معلم ممکن است کاهش یابد تا برنامه ویژه جایگزین شود همچنین با نظارت مدیر و شورای مدرسه و با استفاده از ظرفیتهای بیرون و درون مدرسه، میتوان برنامههای مبتنی بر مهارت برای دانش آموزان در نظر گرفت و در این ۲ ساعت به هیچ وجه کلاسهای تست، تقویتی و تکمیل دروس جز برنامه ویژه مدارس نخواهد بود.