رویداد۲۴ متن بیانیه حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی به مناسبت سال تحصیلی ۹۸- ۹۷به شرح زیر است:
با گرامیداشت ایام شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش، درود و سلام به ارواح طیبه شهدای اسلام، معمار کبیر انقلاب، بویژه شهیدان و ایثارگران دوران دفاع مقدس.
فرارسیدن ماه مهر، فصل دانایی، جستجو وکشف حقایق برای دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، استادان، پژوهشگران و اهالی علم ومعرفت را پاس میداریم. اگر چه با شروع مهر، شور وتلاش اینده سازان کشورو اصحاب دانش وخرد فضای جامعه را در جهت توسعه وبه سوی فردای روشن نوید میدهد، اما بی تردید تحقق آن مرهون نگرش و گرایش حاکمیت، راهبردها ورویههای دستگاه تعلیم وتربیت در سطوح ملی، استانی و منطقهای در حوزههای اموزش وپرورش و دانشگاههاست.
آنچه در سپهر نهاد تعلیم وتربیت و جامعه در بخشهای سیاستگذاری، فرآیندها و نتایج و محصولات مشاهده میشود، نشانگر ناسازگاری فعالیتها با اهداف نظام آموزشی منبعث از اموزههای مکتبی، ملی وجهانی در دو بعد علمی وتربیتی میباشند. از این رو بر این باوریم که باید در نگرشها، سیاستگذاریها و فرایندهای دستگاه تعلیم و تربیت نگاه و تصمیم سازی موثر را مورد توجه قرارداد، که به اجمال برخی از آنها را مورد تاکید قرار میدهیم:
۱- برنامهریزان، مسئولان اجرایی واهالی تعلیم وتربیت وضعیت بحرانی کنونی منابع و نیروی انسانی در آموزش وپرورش را معلول کاستی نقشه راه و برنامه عملیاتی، عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین بدون فراهم شدن زیر ساختهای آن میدانند که منجر بکارگیری راهبردهای نامناسب واضطراری از جمله به کارگیری نیروهای اجرایی، بازنشستگان، خرید خدمات، افزایش نرم کلاس و کاهش ساعت حضوری برخی دروس پایه دوازدهم را در فرایند اموزش جاری شده است.
از سوی دیگر به دلیل فقدان اندیشهورزی نخبگانی در حوزه تعلیم وتربیت وهدف گذاری نادرست، با وجود شعار توسعه متوازن رشتهای در حال حاضر کشور با کاهش بی سابقه اقبال دانش آموزان ودانشجویان به رشتههای علوم ریاضی مواجه شده است، و برای کشوری که در طول تاریخ در شمار پیشتازان وسرآمدان این علوم بوده مخاطرات جدی را درمسیر توسعه فراهم آورده است.
۲- با وجود اینکه بارها رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم بر توجه و اهتمام در منابع دستگاه تعلیم وتربیت به ویژه آموزش وپرورش را به عنوان سرمایهگذاری لازم وبنیادین اعلام کردهاند، اما به دلیل بی توجهی به آن از سوی مجلس و دولت، از سوی حاکمیت عزمی در جهت اصلاح و بهبود آن دیده نمیشود؛ و امروز ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان شاغل به انتظار آنان از حذف زیر خط فقر تقلیل پیدا کرده، وبرای بازنشستگان فرهنگی این موضوع به یک آرمان مبدل گردیده است. برای برون رفت از این وضعیت، در مرحله نخست حاکمیت باید قبل از شعار و ندای اصلاح، در پی عمل موثر باشد و در کنار اولویت بخشی به منافع ملی، حقوق معلمان رادر صدر اولویتهای خود قرار داده و به جای دربند نمودن فعالین صنفی جامعه فرهنگی به نظرات و مطالبه آنان همت گمارد.
۳- در حالی که به دلیل کمبود منابع موضوع کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در نهاد تعلیم وتربیت کشور و بویژه دراستانها ومناطق به حداقل ممکن کاهش یافته است، دخالت ناروای نهادها و افراد حقیقی وحقوقی از جمله برخی از نمایندگان مجلس، کارایی واثر بخشی عملکرد مدیریتها را بویژه در آموزش وپرورش تقلیل داده است. اینگونه تمامیت خواهیها موجب عدم حضور نخبگان در مدیریتهای نهاد تعلیم وتربیت شده است، البته ضروری است که ملت شریف ایران اسلامی بالاخص مردم علم پرور و فرهنگ دوست سرزمین خورشید همگام با احزاب، تشکلهای فرهنگی و دلسوزان عدم مداخله ناروا را از جانب نهادها و اشخاص مطالبه نمایند، ویقینا مردم آگاه خراسان رضوی به نمایندگانی که دخالت در مدیریتهای اموزش و پرورش را عرصه فعالیت خود می دانند در پای صندوقهای رای پاسخ خواهند داد.
۴- یکی از بخشهای مهم در فرایندهای تعلیم وتربیت، توجه تام وهمه جانبه به محیط آموزشی است که باید به محیط یاددهی- یادگیری تمام ساحتی تبدیل شود به گونهای که آینده سازان جامعه به علم، معرفت ومهارتهای همزیستی مسالمتآمیز با هم نوعان خویش مجهز شوند، که تحقق آن وابسته به متغیرهایی مانند محتوا، برنامههای درسی، ارزشیابی و فضای تربیتی مدارس میباشند.
با توجه به تاکید مقام عالی وزارت اموزش وپرورش مبنی بر حذف آزمون ها، کاهش دخالت موسسات سود جو در جریان آموزش و چندگونگی مدارس وتوجه به کسب مهارتهای زندگی در محیط های آموزشی، و استقبال از شعار اداره کل استان خراسان رضوی با عنوان «مدرسه زندگی، نشاط وپویایی و عدالت آموزشی» در سال تحصیلی، باید اذعان داشت تحقق این اهداف مرهون همراهی معلمان به عنوان موثرترین عوامل مشروعیت بخش برنامهها در کلاس، هم اندیشی با نخبگان و دلسوزان، برنامه عملیاتی، استقلال مدیریتی و تصمیم سازی قاطع میباشد، که بایددر سطوح ستادهای کشوری واستانی پیگیری شوند.
۵- آموزش وپرورش کشور که باید نقش بی بدیل را در ترویج اخلاق، توسعه انسان متعالی و گسترش عدالت اجتماعی ایفا کند، به دلیل افزایش نابرابریهای آموزشی ناشی از سیاستگذاریهای نادرست و چندگونگی مدارس واز سوی دیگر به دلیل فقدان برنامههای اصیل و سازگار با موازین جوامع مدرن انسانی و نیز تمرکز بر فعالیتهای حاشیهای و کمی نگری، در حال از دست دادن اثرگذاری مثبت و لازم خود میباشد؛ لذا باید برنامه ریزان و مسئولان قبل از آنکه دیر شود با تدوین دکترین تعلیم وتربیت عقلانی، آموزش وپرورش را به مسیر اصلی واثربخش خود بازگردند.
حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی با گرامی داشت مهردانایی و محرم حسینی، بر این باور است، با عزم عملی حاکمیت و مسئولان، فرصت سازی برای هم اندیشی و همراهی نخبگان و دلسوزان تعلیم وتربیت، مشارکت واقعی همگانی و پرهیز از دخالتهای ناروا در فرایندهای مدیریت نهاد تعلیم وتربیت کشور، شاهد نمایان شدن بستر شکوفایی استعدادها، رشد خلاقیت ها، ترویج وتوسعه فضائل اخلاقی منبعث از عقلانیت برای اینده سازان ایران اسلامی خواهیم بود.
با آرزوی عزت وسربلندی برای ایران اسلامی
حزب مجمع مشورتی
اصلاح طلبان خراسان رضوی