صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 25
کد خبر: ۱۵۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷
براساس اخبار رسیده؛

احیای کارت سوخت آری یا خیر؟

حجم عظیم قاچاق بنزین ضرورت اقدام عاجل و فوری دولت را برای جلوگیری از آن می‌طلبد. قطعا در این بین، بازگشت کارت سوخت شخصی و استفاده از آمار سامانه هوشمند سوخت می‌تواند قدم مهم اول باشد.
رویداد۲۴ اعلام آمار روزانه مصرف بنزین همچنان محرمانه است و به نظر می‌رسد دلیل این محرمانگی، آمار عجیبی است که در خصوص مصرف بنزین به ثبت می‌رسد و دولت هیچ توجیهی برای آن ندارد، لذا ترجیح می‌دهد کسی از آمار مصرف بنزین خبر نداشته باشد تا این سوال مطرح نشود که چطور در میانه پاییز این حجم مصرف بنزین (بیش از ۹۰ میلیون لیتر در روز برآورد شده) صورت می‌گیرد و اگر تمامی این میزان بنزین توزیع شده توسط جایگاه‌ها به مصرف مردم نمی‌رسد، چطور جایگاه‌ها به مبدآ تهیه بنزین برای قاچاقچیان تبدیل شده اند.

بدون شک یکی از نقاط تهیه بنزین توسط قاچاقچیان همین جایگاه‌های عرضه سوخت است. وقتی بنزین با کارت سوخت جایگاهداران بدون هیچ اندازه گیری و حد و مرزی قابلیت توزیع دارد و قیمت یارانه‌ای پایین آن نیز توجیه پذیری فروش آن به خارج از مرز‌ها را چندین برابر کرده، نمی‌توان با راهکار‌های انتظامی، جلوی تمامی این قاچاق گسترده را گرفت.

آمار‌های مجموعه وزارت نفت نیز از باطل شدن ده‌ها هزار کارت سوخت سیاری حکایت دارد که برای قاچاق سوخت در طی ماه‌های گذشته در استان‌های مرزی کشور استفاده شده، اما باید توجه داشت این‌ها فقط مربوط به بخش کوچکی از قاچاق است که مبادی آن شناسایی شده اند.

آمار‌های جدید اعلام شده توسط مسئولان و مراجع رسمی در خصوص میزان قاچاق بنزین نگران کننده است. ۱۰ روز پیش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با انتشار کلیپی کوتاه آمار قاچاق سوخت را بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر اعلام کرد. همچنین ۵ روز پیش مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرد: "روزانه بین ۱۰ تا ۳۵ میلیون لیتر بنزین به راحتی قاچاق می‌شود"

این میزان حجم عظیم قاچاق بنزین ضرورت اقدام عاجل و فوری دولت را برای جلوگیری از آن می‌طلبد. قطعا در این بین، بازگشت کارت سوخت شخصی و استفاده از آمار سامانه هوشمند سوخت می‌تواند قدم مهم اول باشد.

حذف کارت سوخت که با هدف ساده سازی فرآیند سوخت گیری برای مردم صورت گرفت اشتباه بزرگی بود که به کاهش شفافیت نظام توزیع سوخت و کاهش ظرفیت مدیریت بر مصرف سوخت و در نتیجه افزایش قاچاق بنزین منجر شد. اکنون اگر هر چه سریعتر کارت سوخت شخصی به نظام توزیع سوخت کشور بازگردد، آمار شفافی در اختیار وزارت نفت در قالب سامانه هوشمند سوخت قرار می‌گیرد که می‌توان بخش قابل توجهی از قاچاق را که از مبادی جایگاه‌های سوخت شروع می‌شد، حذف کرد.

به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت، بحث احیای کارت سوخت به صورت جدی در دولت مطرح است. طرح جدی احیای کارت سوخت در دولت مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه بیش از ۳ ماه است که این طرح در دست بررسی است و قرار است نتیجه آن، اعلام زمان مشخص برای استفاده از کارت سوخت شخصی به جای کارت سوخت جایگاهداران باشد.

سید محمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی میانه خردادماه سال جاری (حدود ۵ ماه پیش) در خصوص بازگشت کارت سوخت شخصی به نظام توزیع سوخت کشور گفته بود: "ما مصمم هستیم تا به‌سمتی برویم که مردم از کارت‌های شخصی خود استفاده کنند؛ چرا که استفاده از کارت‌های شخصی می‌تواند اطلاعات آمار مدیریتی خوبی در خصوص مدل خودروها، میزان سوخت مصرفی و حتی میزان مصرف در صد کیلومتر را در اختیار ما قرار دهد که پایه اطلاعات آماری کشور خواهد بود. "
منبع: تسنیم
نظرات شما