صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۵۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
مطالبات اصناف، تجار، تولیدکنندگان و کارشناسان از وزیر جدید صمت؛

می‌خواهند خودروسازی را نابود کنند/ نهاد‌های امنیتی ورود کنند

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: از وزیر جدید صنعت و نهاد‌های امنیتی می‌خواهیم بررسی کنند که مانع‌تراشی‌های صورت گرفته در برابر واقعی‌سازی قیمت خودرو که در حال نابود کردن صنعت خودرو و قطعه ایران است در کجا ریشه دارد.
رویداد۲۴ امیرحسین کاکایی اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین معضل صنعت خودرو تا همین لحظه، مسئله قیمت‌گذاری دستوری و غیرواقعی این محصول است. نکته مهم این است که حدود شش ماه است که قیمت نهاده‌های تولید به شدت بالا رفته به طوری که بعضاً تا چهار برابر افزایش قیمت داشته‌اند، اما قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده است و رسیدگی به این موضوع مدام به تعویق می‌افتد؛ لذا سوال این است که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است و این‌که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت چه کاری می‌تواند در این رابطه انجام دهد؟

وی ادامه داد: واقعیت این است که در کشور موانع ساختاری وجود دارد که اصولا با این‌که ظاهراً حامی صنعت هستند، ولی این موانع ساختاری جلوی صنعت را گرفته است. به عنوان مثال شورای رقابت که تعیین‌کننده قیمت خودرو است، قیمت این محصولات را بر مبنای شرایط سال گذشته تعیین کرده و در نتیجه آن طور که اعلام شده در سال جاری تاکنون حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به صنعت خودرو وارد شده است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که در صورت ادامه شرایط فعلی تا پایان امسال، زیان صنعت خودرو از ناحیه قیمت‌گذاری دستوری و غیرواقعی خودرو به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط تنها دو خودروساز اصلی نیستند که متحمل زیان شده‌اند بلکه قطعه‌سازان نیز به دلیل عدم واقعی‌سازی قیمت قطعات، زیان‌ده شده و بسیاری از آن‌ها ورشکست شده‌اند. طبق آخرین آمار‌هایی که اعلام شده قطعه‌سازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند و خودروسازان به دلیل عدم واقعی‌سازی قیمت خودرو، قادر به پرداخت این مطالبات نیستند.

کاکایی با بیان این‌که اگر صنعت خودرو زمین بخورد بسیاری از صنایع وابسته با مشکل مواجه خواهند شد، تصریح کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال شاهد افت قابل توجه تولید خودرو بودیم که یکی از دلایل اصلی آن کمبود نقدینگی خودروسازان برای خرید مواد اولیه و پرداخت پول قطعات دریافتی از قطعه‌سازان است.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و نهاد‌های امنیتی باید به موضوع ورود کرده و مشخص کنند که چه بخش‌هایی در راه واقعی شدن قیمت خودرو سنگ‌اندازی می‌کنند، زیرا ادامه شرایط فعلی و تولید خودرو با ضرر و زیان، موجب نابودی صنعت خودرو و قطعه ما خواهد شد. در این زمینه هم وزارت صنعت و هم نهاد‌های بالاتر باید قبل از آن‌که صنعت خودرو به طور کامل نابود شود اقدام کنند.

 چندی پیش رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با کسب ۲۰۳ رای موافق از مجموع ۲۶۵ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مردم
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
با سلام مطمئا یه چیزی بهت دادن که به خاطر خودروسازها خودتو داری ایجوری جر میدی ملعون ، پس مردم بدبخت با این درآمد ضرر نمیکنن و فقط خودروساز ها دارن ضرر میکنن واقعا انسان خبیث چون تو و اون یکی آقای زاوه که نمیدونم چقدر از این قضیه ذینفعید که این جوری دارید به طرف این مونتاژ کارهاو اشتغال سازها غش میکنید
نظرات شما