با نگاهی به جداول تعداد شرکتهای خارجی و داخلی حاضر در این نمایشگاه، مشاهده میشود برخلاف آنچه تصور میشد، امسال نیز شرکتهای خارجی قطعه سازی و تولید کننده مواد اولیه این صنعت را تنها نگذاشتهاند. گرچه برخی بر این باورند که باید حضور آن ها بیش از سال های گذشته رقم میخورد، اما با وجود تحریمها و فشارهای بین المللی حضور همین شرکای خارجی نیز امید بخش صنعت قطعه سازی است.
با این حال پرسشی مطرح است که در حال حاضر که صنعت قطعه سازی با تعدیل نیروهای هزاران نفری، ورشکستگی و تحمیل هزینههای گزاف همچون پرداخت ما به التفاوت ارزی برای ترخیص قطعات خودرویی همراه است، چگونه می تواند از برگزاری این نمایشگاه استفاده کند و به نوعی تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کند؟
مازیار بیگلو- دبیر انجمن قطعه سازان خودرو- در همین زمینه می گوید:« حضور قطعه سازان در نمایشگاه قطعات خودروی امسال تریبونی برای بیان مشکلات و همچنین نمایش توانایی های آن ها خواهد بود».
او می افزاید: « در سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه های خودرویی؛ حدود هفتصد شرکت ایرانی و دویست شرکت خارجی حضور دارند که از جمله شرکت کنندگان خارجی می توان به چین، کره و ترکیه و تعداد کمتری شرکت های اروپایی اشاره کرد».
دبیر انجمن قطعه سازان خودرویی تاکید می کند: « نمایشگاه امسال که در برهه زمانی سختی برگزار می شود، می تواند تریبونی باشد تا قطعه سازان مشکلات خود را همچون قیمت گذاری و عدم تامین مواد اولیه و همچنین مسئولیت های ارزی، صدای خود را به گوش مسئولین برسانند».
به گفته بیگلو، به نظر می رسد این اتفاق و گردهمایی می توانند فرصت خوبی برای استفاده کامل قطعه سازان از این گردهمایی، همچنین تریبونی برای نمایش پیشرفت ها و تکنولوژی ها باشد که در چه بحرانی سیر می کنند.
از ابتدای امسال تاکنون قطعه سازان داخلی با بحران هایی همچون التهابات بازار ارز، کمبود مواد اولیه و محدودیت های واردات قطعات خودرویی مواجه شده اند که برخی بر این باورند برگزاری این چنین رویدادها تا حدی می تواند از مشکلات این صنعت بکاهد و محلی برای مذاکره، حضور و رخ نمایی توانایی های داخلی کشور باشد.
چرا که صنعت خودروسازی و قطعه سازی از جمله صنایع پرسود و استرتژیک کشور هستند که چرخ بسیاری صنایع دیگر به چرخ آن ها متصل است و اگر چرخ های این دو صنعت روی ریل تولید نیافتد، شاید به جرات بتوان گفت که بخشی از صنعت ایران لنگ خواهد زد.