رویداد۲۴ ندا جعفری: صنعت قطعهسازی کشور با وجود ظرفیت و توانمندی بالا به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از خودروسازان و کاهش تولید خودرو در شرایط نامطلوبی به سر میبرد. فعالان این حوزه گفتهاند شرایط به گونهای پیش میرود که ممکن است اشتغال این صنعت با خطر مواجه شود.
به گفته کارشناسان خودرو، دولت در سالهای گذشته به جای سیاستگذاری کلان، سیاست بنگاهداری را در خودروسازی کشور در پیش گرفته و خودروسازان هم با حمایتهای دولت سودهای کلانی بردند اما متاسفانه به جای آنکه این سودها صرف توسعه محصول شود، تقسیم شده و عملاً نتیجهای در پی نداشته است.
ابراهیم نجفی عضو هیات مدیره صنایع همگن قطعهسازی خودرو و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سمنان در گفتوگوی خود با رویداد۲۴ موضوع اصرار خودروسازان به افزایش قیمت را بررسی کرده و در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تولید ۸۰ درصدی قطعات تولید داخل خودروسازان بر افزایش قیمت خودرو تاکید دارند؟ گفته است: بسیاری از مواد اولیه خودرو در داخل کشور تولید میشود که مسلما با نرخ دلار ارتباطی ندارد، اما در حال حاضر نرخ ورق فولادی که با دلار ۳ هزار تومانی کیلویی ۸ هزار تومان به فروش میرفت با دلار نیمایی ۹ هزار تومانی به هر کیلو ۱۲ هزار تومان رسیده است.
صادرکننده خودرو، واردکننده شده است!
وی با بیان اینکه تصمیمات دولت در نوسان قیمتهای داخلی تاثیر بسیاری دارد، گفته اینکه امروز مواد اولیه نظیر آلومینیوم به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده یا شاهد تغییرات زیادی در سایر صنایع مانند مس، روی و .. هستیم که به دلیل بی توجهی وزارت صمت و بهرهبرداری ذینفعان از این ماجرا بوده است.
نجفی میگوید: دولت ابتد باید نیاز داخل را تامین کند و پس از آن اقدام به صادرات کند، اما امروز صادرکننده، واردکننده شده و با ارز خود این کار را انجام میدهد.
سامانه نیما یکی از بزرگترین مشکلات قطعهسازان است
عضو اتاق بازرگانی سمنان میگوید: هم اکنون سامانه نیما یکی از بزرگترین مشکلات قطعهسازان است، زیرا باعث میشود ارز به موقع به دست تولیدکننده نرسد یا گمرک کالا را به موقع ترخیص نکند. نجفی دولت را در این زمینه مقصر میداند و میگوید دولت افراد را مجبور نمیکند تا دلار صادراتی را به موقع به سیستم بانکی تحویل دهند و این کوتاهی متوجه بانک مرکزی است.
او گفته هر چند امروز ۸۰ درصد از قطعات خودرو در داخل کشور تولید میشود، اما این قطعات مربوط به خودورهای قدیمی سایپا (پراید و نیسان میشود) یا در مجموعه ایران خودرو قطعات پژو ۲۰۶ و سمند تولید داخل دارد اما در مورد قطعات خودروهای چینی که این دو خودروساز به نام خود تولید میکنند، با مشکل مواجه هستیم.
عضو صنایع همگن قطعهسازی گفت: امروز دو راه برای مشکل قطعهسازان وجود دارد یا نرخها باید افزایش پیدا کند یا اینکه مواد اولیه از ورودی کارخانه ارزان شود.
بانک و بورس کالا بزرگترین فساد را در صنایع ایجاد کردهاند
او با اشاره به عملکرد بورس کالا و تاثیر آن بر تولیدکنندگان میگوید: پس از بانکها، بورس کالا بزرگترین فساد را در صنایع ایجاد کرده است. سال گذشته صورتهای مالی سه گروه از صنایع را دریافت کردم؛ کانیهای فلزی، پتروشیمیها و قطعهسازان. متوجه شدم سود خالص کانیهای فلزی (آلومینیوم، روی و سرب) ۱۱۰ تا ۱۲۰ درصد در یک سال، پتروشیمیها ۶۳ درصد و قطعهسازان تنها ۷ صدم درصد یعنی زیر ۱ درصد بوده است.
نجفی با بیان اینکه نرخ سود بانکی هم اکنون بین ۲۰ تا ۲۴ درصد شده است، گفت: هر چند ادعای بانکها پرداخت سود ۱۵ درصدی و دریافت سود ۱۸ درصدی است، اما میزان سودی که بانک دریافت میکند بیشتر است ضمن آنکه در هر انتقال پولی که صورت میگیرد ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان هزینه جابه جایی دریافت میکند و روی حقوقی که برای هر فردی به کارت بانکیاش واریز میشود، هیچ سودی تعلق نمیگیرد.
عضو صنایع همگن قطعهسازی گفت: هم اکنون گفته شده قیمت تمام شده پراید باید به ۳۷ تا ۳۸ میلیون تومان برسد و مصرف کننده نهایی نیز آن را ۴۰ میلیون تومان تهیه کند، اما باید دید قدرت خرید وجود دارد و آیا اصلا این خودرو ارزش پرداخت ۴۰ میلیون تومان را دارد یا خیر!