رویداد۲۴ از تیرماه سال جاری واردات انواع خودرو خارجی به ایران ممنوع شد. این خبر همه شرکتهای واردکننده خودرو را تحت تاثیر قرارداد و نیمی از این شرکتها به تعطیلی کشیده شده اند و نیمی دیگر در حال تعطیلی هستند و اگر این روند همچنان تداوم یابد دیگر نام و نشانی از شرکتهای واردکننده خودرو در ایران نخواهیم دید. تحریمهای آمریکا هم مزید بر علت شده است تا نتوان آینده روشنی در زمینه واردات خودرو در ایران متصور بود.
این شدت جدی بودن وزارت صمت در ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به علت غیر ضروری و لوکس خوانده شدن خودرو به میزانی بود که ابتدای آبان ماه اعلام شد بر اساس ضوابط اجرایی تدوین لایحه بودجه ۹۸ پیشنهاد اعتبار برای طرحهای تملک سرمایهای جدید و همچنین خرید خودروهای خارجی از سوی دستگاههای اجرایی ممنوع شده است همچنین عنوان شد برای سال آتی پیش بینی اعتبار برای خرید خودروهای سواری خارجی و داخلی (به استثنای دستگاههای جدید التاسیس-بارعایت جایگزینی خودروهای فرسوده) ممنوع است.
اما اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامهای به سازمانهای خود در استانها، براساس مصوبه هیات وزیران شرایط جدید واردات خودروهای سازمانهای بین المللی، سفارتخانههای خارجی، دیپلماتها و کارمندان رسمی سیاسی و کنسولی خارجی در ایران را اعلام کرده است.
در این نامه آمده است این افراد مجاز به ورود یک خودرو سورای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی یا با ارزش بیش از ۴۰۰۰۰ (چهل هزار) دلار نیز هستند. همچنین عنوان شده است که در زمان فروش خودروهای مذکور در داخل کشور، رعایت سایر شرایط واردات خودرو الزامی است.
آنچه مشخص نیست این موضوع است که واردات خودروی سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی که در زمان باز بودن واردات خودرو به کشور هم ممنوع بود برای دیپلماتها چه ضرورتی دارد؟ و آیا این موضوع باعث نمیشود که دیپلماتها این خودروهای لوکس وارد شده را در بازار به فروش برسانند و دوباره شاهد خودروهای لوکس در کشور باشیم؟
در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو میگوید: «این موضوع مورد عجیب و جدیدی نیست که دیپلماتها میتوانند خودرو وارد کنند. این قشر در اوج دوران جنگ هم میتوانستند خودرو وارد کنند و این مورد مربوط به پروتکلهای سیاسی است که جمهوری اسلامی ایران آن را در فضای بین المللی قبول کرده و مجبور است این اجازه را بدهد.»
او ادامه میدهد: «در این خبر آمده است افراد مجاز به ورود یک خودرو سورای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی یا با ارزش بیش از ۴۰۰۰۰ (چهل هزار) دلار هستند و زیر این قیمت و حجم محدودیت ندارد و بیشتر از این را میتوانند وارد کشور کنند.
اما این خودروها خودروهایی نیستند که بعد از خروج از گمرک قابل پلاک کردن و فروختن باشند. در آن بندی که آورده شده هنگام فروختن باید بحث فنی و قانون واردات را رعایت کنند این فروش معمولا برای چهار پنج سال بعد از استفاده است که از نظر دیپلماتها اسقاطی به حساب میآید. در نتیجه این موضوع امکان پذیر نیست که این خودروها به بازار خودروهای وارداتی وارد شود و به بازار آنها آسیب بزند. تعداد این خودروها به ۵۰ دستگاه هم نمیرسد.
شرکتهایی که تامین کننده خودروهای سفارتخانهها هستند کاسبی خود را دارند و خدمات خود را به آنها ارائه میدهند. اما این خودروها قابلیت پلاک ملی شدن و نقل و انتقال به یک ایرانی غیر دیپلمات را ندارد و در نتیجه مطلقا هیچ ربطی به حضور خودروهای لوکس در بازار خودروهای ایرانی ندارد.»
بر اساس صحبتهای این کارشناس به نظر میرسد که از آنجایی که امکان پلاک ملی شدن این خودروها بسیار کم است و تا زمان اسقاط شمرده شدن آنها این امکان فراهم نیست نباید نگرانی بابت حضور این خودروهای لوکس در بازار را داشت.