در تازهترین برنامه فرمول یک وقتی علی ضیا از آنها درباره هفت دستگاه موسیقی ایرانی میپرسد، رهام هادیان میگوید که آشنایی زیادی با موسیقی ایرانی ندارد و بعد دستگاهها و گوشههای ایرانی را اشتباه نام میبرد.
رویداد۲۴ دو خواننده جوان گروه ماکان بند به تازگی در برنامه فرمول یک حاضر شدند تا به یکسری از حاشیهها پاسخ دهند، اما ظاهرا حاشیههای جدیدی برای آنها به وجود آمده است. امیر مقاره و رهام هادیان که در یک سال اخیر بهعنوان خواننده و موزیسین طرفداران زیادی را برای خود دستوپا کردهاند، حتی دستگاههای موسیقی ایرانی را به اسم نمیشناسند.
در برنامه فرمول یک وقتی علی ضیا از آنها درباره هفت دستگاه موسیقی ایرانی میپرسد، رهام هادیان میگوید که آشنایی زیادی با موسیقی ایرانی ندارد و بعد دستگاهها و گوشههای ایرانی را اشتباه نام میبرد. اما این نخستین بار نیست که حضور خوانندگان در صداوسیما حاشیهساز شده است، حاشیههایی که البته بیشتر به واسطه اجراهای پلیبک رقم خورده است.
پلیبک جنجالی علی اصحابی شاید پرسروصداترین گاف اجرای زنده در صداوسیما تا مدتهای زیادی به نام علی اصحابی بود، اجرایی که از ٤سال قبل هنوز هم در شبکههای مجازی دستبهدست میشود. او در برنامه زنده شبکه «شما» یکی از ترانهها را به صورت پلیبک اجرا کرد، اما زبان بدن، هیجان و انرژی بالای اجرای او به قدری تصنعی و ساختگی بود که صدای تمام کاربران شبکههای مجازی را درآورد. عدهای او را به تمسخر گرفتند و بعضی دیگر هم شیوه اجرای او را نقد کردند. او هم مثل حمید هیراد در آن زمان آماج حملات زیادی قرار گرفت تا جایی که مجبور شد به آن پاسخ دهد. علی اصحابی در توضیح این گاف خود توضیح داد: «شدت فشارها به من به قدری بالا بود که به حال و اوضاع موسیقی در کشور و خودم گریهام گرفته بود. من با آن حرکات فقط خواستم بینندگان برنامه را شاد کنم.»
گیر کردن سیدی روی آنتن زندهخرداد ماه امسال هم صداوسیما هنگام اجرای زنده دستهگل دیگری به آب داد. حمید خندان که به مناسبت جشن دعوت در باغ کتاب تهران مهمان شبکه یک سیما بود، وقتی شروع به خواندن کرد با یک اتفاق غیرمنتظره روبهرو شد. اشکال فنی سرنوشت یک اجرای پلیبک دیگر را در اجرای زنده عوض کرد. خواننده روی سن ایستاده و درحال لب زدن بود، اما سیدی روی یک جمله گیر کرده بود. مدیران برنامه هم حسابی از این ماجرا غافلگیر شدند و برای لحظاتی پخش مستقیم آن متوقف شد. بعد از این ماجرا هم سروصداهای زیادی به پا شد و برخی از کاربران اجراهای پلیبک را دستمایه شوخی با صداوسیما یا انتقاد از رسانه ملی
قرار دادند.
یک اجرای جنجالی دیگرهمین چند شب قبل هم شروع برنامه خندوانه با یک ماجرای اینچنینی گره خورد. اجرای پلیبک امید حاجیلی در این برنامه منجر شد تا یکی از نوازندگان از استفاده بدون اسم از کارش انتقاد کند. احسان عبدیپور گفته بود که صدای ساز من و تصویر و پلیبک دیگران؟» بعد هم تاکید کرد که نباید از امید حاجیلی که خود نوازنده ترومپت است چنین کار عوامفریبانهای سر بزند. امید حاجیلی هم البته خیلی زود به این حرف پاسخ داد. او در صفحه رسمی خود نوشت: «سوءتفاهمی پیش اومده بود که با توجه به اینکه با هم صحبت کردیم، کاملا حق بهش دادم بابت فراموشی که جلو دوربین پیش اومد و اسم احسان عزیز برده نشد. در سازهایی که امکان گرفتن صدا با کیفیت بالا در اجرا نباشه، برای بالا بردن کیفیت و رضایت عزیزان، ما از صدای ضبطشده و با رضایت دوستانی که نوای سازشان ضبطشده استفاده میکنیم.»
برنامه نوروز و بهنام بانیظاهرا بعد از نبود معلومات و سوتیهای اطلاعاتی، پلیبک یکی از گافهای بزرگ صداوسیمای ایران است که گاهی دردسرهای زیادی را هم رقم زده، مثل اشتباهی که در برنامه نوروز امسال هنگام ورود بهنام بانی در صداوسیما رخ داد. وقتی بهنام بانی وارد شد، آهنگ او پخش شد و او به تصور اینکه باید بخواند، شروع به لب زدن کرد، لحظاتی بعد موسیقی قطع شد و او شروع به صحبت با مهمانان کرد. بههرحال پلیبک و ماجراهایش فقط مخصوص خوانندهای خاص یا مثلا صداوسیما نیست و پیش از این برای حمید هیراد دردسرهای زیادی را رقم زد.
منبع: فرارو
اولا که رهام چنتا درست گفت اونا رو نمیشنوین فوری میاین اونی که غلط گفته رو میشنوین
بعدشم تصور کنیم که اشتباه گفته اصلا خوب کرده رهام اشتباه گفته به شمام ربطی نداره
کار ندارین میشینین غلط املایی میگیرین
واقعا که بیکارین
یعنی خودتون هیچوقت هیچ وقت هیچ جا اشتباه نمی کنین
رهام وامیر خوانندن و امکان داره جایی چیزی رو اشتباه بگن
اینقدم دنبال غلط املایی نگردین یه کاری پیدا کنین که اولا غیبت نباشه دوما یه پولی ام برا خودتون دربیاد
#اتحاد ماکانی ♥