رویداد۲۴ عدم تخصیص اعتبار و افزایش نرخ ارز و در همین راستا افزایش قیمت خودروهای سنگین همه پیش بینیها و معادلات دولت را برای خرید خودروهای سنگین بر هم زده است تا جایی که این خبر به تازگیها به گوش میرسد که طرح جدی معاینه فنی خودروهای سنگین و سخت گیری بیشتر به رانندههای این خودروها در دستور کار قرار گرفته و بازسازی خودروهای فرسوده در قدم بعدی به عنوان راهی جایگزین انتخاب شده است.
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه میگوید: «این طرح تا حدودی پیش رفت و دولت بودجه حدود ۲۰ هزار ناوگان مسافری و باری و کشندهها را تامین کرد، اما دو نکته باعث توقف روند پیشرفت این طرح شد. اول آنکه امکان انتقال پول مشکل شده است و بخش بزرگی از این پروژه مربوط به خودروهایی ckd میشد و قرار بود پیش از تحریمها از طریق شرکای تجاری اروپایی و بعد از تحریمها با چینیها این امر صورت بگیرد.
اما بحث شراکت چینیها در این طرح پس از بحث تحریم با نقل و انتقال پول به مشکل خورده و این طرح را در محدودیت قرار داده است. نکته دوم هم آن است که برخی از این شرکای تجاری به علت تحریمها امکان همکاری با خودروسازیهای ما را ندارند به همین علت این پروژه در این مرحله متوقف ماند.»
او ادامه میدهد: «بنابراین میتوان گفت: مهمترین مانع در این پروژه تحریم بود و به رغم آنکه دولت نیز تا حدودی بودجه لازم را برای این طرح دیده بود امکان عملیاتی شدن آن میسر نشد.»
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که آیا طرح جدیتر شدن معاینه فنی خودروهای سنگین آیا میتواند جایگزین خوبی برای این طرح باشد میگوید: «خودروهای فرسوده در ناوگان سنگین و تجاری به نوعی میشود گفت: برای لجستیک شهری و غیر شهری یک حادثه بالقوه هستند بنابراین هرچه سریعتر باید این ناوگان نوسازی شوند، اما وقتی دست دولت در شرایط تحریم خالی است و امکان جایگزینی این خودروها را ندارد طرحهای جایگزینی را تعریف میکند تا از شرایط نسبتا ایمن این خودروها اطمینان حاصل کند.»
او ادامه میدهد: شاید طرح معاینه مجدد و ادواری کمکی به این قضیه کند، اما واقعیت این است که بسیاری از این خودروها به دلیل اینکه ساختار مکانیکی آنها از شرایط مطلوب خارج شده هم به لحاظ زیست محیطی آسیب رسان هستند و هم به دلیل قطعات فرسودهای که این خودروها دارند به لحاظ ایمنی یک حادثه متحرک به حساب میآیند که هر لحظه ممکن است شرایط نا ایمنی را در جادهها به وجود بیاورند بنابراین دولت شاید برای آنکه ریسک این قضیه را پایین بیاورد و کنترل مضاعف داشته باشد این طرحهای جایگزین را اجرا میکند، اما به طور کلی این طرحها نمیتواند کفایت کند.
«طبق گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران طی دو ماه گذشته از ۱۳۴۴ خودروی سنگین، تست آلایندگی کنار جادهای گرفته شده که از این تعداد ۱۶ درصد فاقد معاینه فنی هستند. همچنین ۲۶ درصد خودروها با وجود داشتن برگه معاینه فنی در تست مجدد رد شدند و به نظر نمیرسد این آمار آمار خوبی باشد و به گفته کارشناسان باید فکری به حال این حادثههای متحرک درون جادهها شد.
همچنین وحید حسینی دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز در این باره معتقد است دیزلیها وضعیت وخیمی دارند، چون بسیاری از آنها با وجود داشتن برگه معاینه فنی، دودزا هستند. او با اشاره به این نکته که برخی از خودروهای سنگین دارای برگه معاینه فنی، در تست مجدد رد شده اند علت این موضوع را ضعف نظارت بر مراکز معاینه فنی میداند.