رویداد۲۴ علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علیرضا عبدالله زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست گذاری پنتد (پژوهشها و نوآوریهای تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک) دانشگاه شریف و مشاور اسبق وزارت رفاه در برنامه «پیشران» در زمینه سوخت و هدفمندی یارانهها به گفتگو پرداختند.
علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست در خصوص دلایل دولت برای حذف کارت سوخت اظهار داشت: اول اینکه اعلام شد سامانه هوشمند سوخت سالانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری دارد و برای حذف این هزینه، تصمیم به کنار گذاشتن کارت سوخت کردند؛ نکته دوم اینکه سامانه موجود و دو نرخی بودن باعث فساد میشود، در حالی که خاصیتهای کارت سوخت بیشتر از هزینههایی بود که دولت به آن اشاره کرد.
وی افزود: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور ۱۸ میلیون خودرو داریم و ۶۰ درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی نصیب هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدلی برای حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت مدنظر ما است، گفت: این مدل این است که برای آحاد جامعه یعنی جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، سهمیه تعیین کنیم و این سهمیه الزاما سهمیه بنزین نیست، بلکه به نوعی اعتباری است که در کارت اعتباری قرار میگیرد و اگر خانوار خودرو داشتند، از بنزین استفاده میکنند و اگر خودرو نداشتند، از مترو و اتوبوس استفاده میکنند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه میتواند تورم زا باشد و برای جلوگیری از این مشکل میتوانیم مدتی را مشخص کنیم مثلا یک ماه که این پول قابل برداشت نقدی نباشد و بعد از مدت مشخص، مانده اعتبار را میتوانند به صورت نقد استفاده کنند.
علیرضا عبدالله زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست گذاری پنتد دانشگاه شریف نیز اذعان داشت: عدهای از کارشناسان و اساتید دانشگاهها و مراکز اجرایی و پژوهشی دور هم جمع شدند و کاملا غیر سیاسی و خود جوش حرکتی را شروع کردند بر این اساس که چگونه میشود یک طرحی به دولت و مجلس پیشنهاد کرد که بتواند ما را از چاله بیرون آورد.
وی افزود: بعد از مطالعات زیاد و شبیه سازیهای انجام شده در نهایت به این نتیجه رسیدند، ضروری است که این یارانه پنهان در حال توزیع در قابل بنزین، باز توزیع شود، بهطوریکه از جیب ثروتمند، این تخفیف به جیب فقر برسد، یعنی یک توزیع هدفمند صورت بگیرد.
عبدالله زاده با بیان اینکه این قرائت که کارت سوخت باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف بنزین شد، قرائتی خام است، گفت: تجربه به ما ثابت کرده که کارت سوخت به تنهایی باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف نمیشود.
وی ادامه داد: اگر عدهای میخواهند کارت سوخت را احیا کنند من پیشنهاد میکنم کار کارشناسی انجام دهند، کارت سوخت اگر اختلاف قیمتی نداشته باشد، هیچ کس استفاده نمیکند و از کارت جایگاه استفاده میکنند و باید دو نرخی شود و نرخ دوم نیز قابل توجه باشد.