صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 28
کد خبر: ۱۵۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

مطالبات سیاسیون از رئیس جدید صداوسیما

استعفای محمد سرافراز از ریاست سازمان صداوسیما و انتصاب عبدالعلی علی عسگری به جای وی، بار دیگر بحث از انتظارات ملی از صداوسیما را به جریان انداخت؛ انتظاری که بیش از همه، بر تصحیح رویکرد این رسانه نسبت به قوای کشور و جریان‌های سیاسی و فکری درون نظام، متمرکز است.
رویداد24- استعفای محمد سرافراز از ریاست سازمان صداوسیما و انتصاب عبدالعلی علی عسگری به جای وی، بار دیگر بحث از انتظارات ملی از صداوسیما را به جریان انداخت؛ انتظاری که بیش از همه، بر تصحیح رویکرد این رسانه نسبت به قوای کشور و جریان‌های سیاسی و فکری درون نظام، متمرکز است.

فعالان سیاسی انتظار دارند رویکرد صداوسیما نسبت به دولت، قوه مقننه، مخاطبان و برنامه‌سازی‌ها تغییر کند. آنان بر این باورند که در صورت شنیده شدن صدای همه جریان‌های درون نظام از صداوسیماست که می‌توان امیدوار بود این رسانه به جایگاه واقعی خود برسد و به واقع،‌ رسانه‌ای ملی باشد.

ترکان: خلق ارزش درصداوسیما

عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه، با بیان اینکه "در دوره مدیریت سرافراز، صداوسیمای ما باعث سرافرازی ملک و ملت نشد"، به «ایران» گفت: از مدیر جدید انتظار می‌رود به‌گونه‌ای عمل کند تا صداوسیما موجب سرافرازی دولت و ملت شود.

اکبر ترکان با اشاره به همکاری عبدالعلی علی عسگری با وی در دوران وزارت دفاع، در سال‌های 68 تا 72، رئیس جدید صداوسیما را شخصیتی قابل احترام دانست و خاطرنشان کرد: حضور آقای علی عسگری نوید مثبتی برای ماست و آمدنشان را خوش‌آمد می‌گویم، اما از آنجا که کار خود را تازه آغاز کرده‌اند، نمی‌توان قضاوت کرد.

وی در تشریح وضعیت فعلی صداوسیما، با بیان اینکه "این رسانه دنبال خلق ارزش نیست و به همین دلیل، هرچه پول دریافت کند، انتهایی ندارد"، تصریح کرد: باتوجه به منابع مادی محدودی که کشور ما دارد، انتظار می‌رود این رسانه به دنبال خلق ارزش بوده و بیشترین بازدهی را ایجاد کند، درحالی که اکنون صداوسیما دستگاه پرخرجی است که از قواعد نظام پرداخت دولت، تبعیت نکرده و نظام پرداخت خاص خود را دارد.

این فعال سیاسی، یکی از سرفصل‌های کاری که باید در دوران مدیریت علی عسگری پیگیری شود را بازنگری در اقتصاد صداوسیما عنوان کرد و افزود: باید بررسی شود که این رسانه برای دستیابی به اهداف خود، چه میزان بودجه نیاز دارد، چه بخش از آن را باید از دولت تأمین کند و چقدر از آن باید در خود صداوسیما خلق شود.

ترکان با بیان اینکه "مخاطبان صداوسیما متفاوت هستند و باید برای هر مخاطب پنجره متفاوتی باز شود"، ادامه داد: اکنون شبکه‌ها از لحاظ محتوایی یکسان هستند، درحالی که قرار بود هر شبکه طیف خاصی از مخاطبان را پوشش دهد و این یکی از دلایلی است که مردم را به سوی شبکه‌های ماهواره‌ای سوق داده است.

زیباکلام: انعکاس نظرهای متفاوت

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران نیز در خصوص تأثیر تغییرات مدیریتی در صداوسیما بر عملکرد این دستگاه، اظهار کرد: این رسانه در حال حاضر تنها یک خط سیاسی درون نظام را پوشش می‌دهد و سایر جریان ها، گروه‌ها و خطوط فکری درون نظام، جایی در این رسانه ندارند که همین امر سبب ریزش شدید مخاطبان بالقوه صداوسیما شده است.

وی با اشاره به رویکرد این رسانه به برجام، خاطرنشان کرد: موافقان برجام اجازه حضور در رادیو و تلویزیون را نیافتند و حتی نتوانستند در یک مناظره با آنان حضور یابند، به همین دلیل جز انتقاد و مخالفت با دولت روحانی و برجام هیچ مورد دیگری در صداوسیما دیده نشد.

زیباکلام با ابراز امیدواری به انعکاس صداها و نظرات متفاوت در صداوسیما در مدیریت جدید این رسانه گفت: انتظار می‌رود منتقدان و استادان دانشگاه کشور در این رسانه حضور یابند تا صداوسیما دستگاهی فقط در خدمت یک جریان خاص نباشد، بلکه منعکس‌کننده افکار، عقاید و نگاه‌هایی باشد که درون نظام قرار دارند.

وی با بیان اینکه بودجه صداوسیما از محل منابع عمومی و مالیات شهروندان ایران تأمین می‌شود، اضافه کرد: نمی‌شود رئیس جمهوری که 19 میلیون رأی را کسب کرده است، حضور چندانی دراین رسانه نداشته باشد، اما جریانی که 4 میلیون رأی دارد، حضور فعالی در صداوسیما داشته باشد.

شجاعی کیاسری: نماینده افکار عمومی باشد

یک عضو پارلمانی شورای نظارت بر صداوسیما، تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، بویژه توجه جدی به فضای مجازی که امروزه رقیب جدی رسانه ملی تلقی می‌شود، توجه به هویت فرهنگی و سبک زندگی را به عنوان انتظارات اصلی از رئیس جدید صداوسیما برشمرد و به «ایران» گفت: صداوسیما وظیفه ریل‌گذاری برای دستیابی قوای سه‌گانه به اهداف خود را بر عهده دارد، زیرا ملی بودن این رسانه زمانی عینیت می‌یابد که در خدمت تحقق اهداف بلند نظام باشد.

رمضان شجاعی کیاسری، با بیان اینکه رسانه ملی نماینده افکار عمومی است، خاطرنشان کرد: انتظار نیست که رسانه ملی ثناگوی دولت باشد اما باید این قوه را در راستای رسیدن به اهداف کمک کند و نقدها نیز باید در راستای اصلاح باشد و میان نقد و تخریب تفاوت قائل شد.

رئیس پیشین صداوسیمای استان مازندران، با اشاره به شکایت سرافراز از وی، به دلیل انتقاد از رویکرد صداوسیما نسبت به برجام، گفت: انتقاد من از صداوسیما به این دلیل بود که برجام با همه فراز و و فرودهایش، با 9 بند مورد نظر رهبر معظم انقلاب، اجرایی شد، اما روند رسانه ملی به سمت تخریب این دستاورد ملی بود و به جای اشاره به بدعهدی آمریکا که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، در جهت زیر سؤال بردن دستاورد دولت و ملت، حرکت می‌کرد.

منتخب نمایندگان مجلس نهم در شورای نظارت بر صداوسیما، با اشاره به اینکه "وظیفه قانونی من نظر دادن و نقد بود و به نمایندگی از مجلس می‌توانم اظهارنظر کنم"، اضافه کرد: اما بالاخره این نامهربانی صورت گرفت و علاوه بر شکایت،‌نزدیک به 9 ماه در شبکه‌های مختلف ممنوع‌التصویر شدم و هیچ برنامه‌ای از من دعوت نمی‌کرد.

بروجردی: بهره‌مندی همه جریان‌های فکری از ظرفیت رسانه‌ملی

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به رویکرد سیاسی که رئیس جدید رسانه ملی باید آن را مدنظر داشته باشد اشاره کرد و گفت: مجلس و دیگر نهادهای فکری ایران از جریان‌های سیاسی مختلف تشکیل شده‌اند، بنابراین این افراد که در چارچوب نظام حرکت می‌کنند، باید بتوانند از ظرفیت صداوسیما استفاده کنند.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با «خانه ملت» با بیان اینکه "با توجه به سوابق موفق مدیریتی رئیس جدید رسانه ملی، به نظر می‌رسد قدرت تعامل با مجلس و دولت را داشته باشد"، ادامه داد: از آنجا که سال جاری عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» را به خود گرفته است اولویت نخست صداوسیما نیز باید در این جهت باشد چراکه این رسانه تأثیر پرقدرتی بر افکار عمومی دارد و مدیر جدید نیز باید این محور اساسی و تلاش برای تحقق آن را مدنظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه "انقلاب اسلامی، انقلاب توده‌های ضعیف جامعه بوده و این قشر در دوران دفاع‌مقدس نقش ویژه‌ای داشته‌اند"، تأکید کرد: رسانه ملی باید برای این قشر احترام خاصی قائل باشد اما برخی برنامه‌ها با نگاه اشرافی‌گری تولید می‌شوند و با آموزه‌های انقلابی مغایرت دارند، بنابراین حفظ حرمت این قشر از جامعه باید در دستور کار برنامه‌سازان و تولیدکنندگان سریال‌ها قرار گیرد.
منبع: ایسنا
نظرات شما