رویداد۲۴ چندی است که بازار تایر متاثر از نوسانات ارزی و مشکلات تحریم دچار مشکل شده است. بسیاری از رانندگان خودروهای سبک و سنگین با افزایش قیمتها در بازار مواجه شدند و برخی برای آنکه در آینده تایر مورد نیاز خود را گرانتر نخرند برای رفع کردن نیاز خودروی خود تایرهای خریداری شده را برای آینده دپو کردند.
اما در حالی که بازار تایر بسیار آشفته است و قیمتها در بازار بسیار متغییر و عجیب و غریب عنوان میشود انجمن صنفی صنعت تایر از دولت خواستار افزایش قیمت ۳۰ درصدی را برای تولیدات داخل داشت. درخواستی که به گفته مصطفی تنها سخنگوی این انجمن به علت افزایش قیمت ۵ برابری مواد اولیه صورت گرفته است.
در کنار این این موضوع T. مشکلاتی که ارتباطات بین المللی در صنعت خودرو رخ داده بر این صنعت نیز تاثیر گذار بوده است.
به طور مثال به کفته فعالان حوزه تایر مدت هاست در چین بانکی نبوده که از ایران پولی قبول کند. در هند نیز پول ایران را قبول نمیکنند و پول ایران را نیز را پس فرستاده اند و همه اینها سبب از دست رفتن زمان و مصرف شدن ذخایر کارخانهها شده است و تولید کنندگان مجبور میشوند از بازار آزاد با هر قیمتی مواد اولیه را خریداری کنند تا فعالیت کارخانه متوقف نشود؛ و اگر تا چندی پیش این امیدواری وجود داشت که با حل شدن مشکلات تبادلات بانکی مشکل صنتعتگران این حوزه حل شود با پا پس کشیدن کونلون بانک چین در حالی که بعد دو ماه، خبر از برقراری ارتباط دوباره با بانکهای ایرانی داده شده بود آب پاکی را روی دست صنعتگران و تولیدکنندگان تایر و زنجیرههای خودروسازی ریخت.
این بانک عنوان کرده است که که تنها مجاز به مراودات مالی در حوزه اقلام غیرتحریمی است و بر همین اساس نمیتواند با زنجیره خودروسازی کشور همکاری کند و یکی از معدود راههای مراودات مالی در دوران تحریم، دیگر، چون گذشته امکان نقلوانتقال پول در حوزههای مرتبط با خودروسازی و قطعهسازی ایران را ندارد و شرایط را قطع به یقین سختتر خواهد کرد.
روز گذشته نیز سیده حمیده زرآبادی عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش قیمت تایر خودورهای سواری عنوان کرده است دولت با پیگیری راهکارهای موقتی در پی حل مشکلات است در حالیکه این راهکارها مُسکن هستند و پس از مدتی قیمتها مجددا افزایش پیدا میکنند این در حالی است که باید با راهکارهای دائمی قیمتها را کاهش دهد.
او همچنین خبر داده است افزایش قیمت تایر خودورهای سواری در کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن بررسی میشود. اما مشخص نیست این بررسیها چه نتیجهای در بر خواهد داشت و آیا این بررسیها میتواند دردی از تولیدکنندگان و رانندگان حل کند یا خیر.