رویداد۲۴ در ماههای گذشته گرانفروشی ۱۰۰ درصدی قطعات خودرو در بازار مشکلاتی را ایجاد کرده بود و باعث شد تا این روزها کمبود قطعات در سطح بازار مشکلات خاصی را برای تعمیرکاران خودرو به وجود آورد.
قطعات وارداتی پشت درهای گمرک مانده و اجازه ترخیص نمییابند و مشتریان و مردم برای تعمیر خودروهایشان گاهی اوقات مجبور به استفاده از قطعات دست دوم میشوند.
این موضوع در شرایطی که در ماههای پایانی سال قرار گرفته ایم و در اسفندماه مراجعه مردم به مکانیکیها و تعمیرگاهها افزایش پیدا خواهد کرد به طور قطع این اتفاق مشکل زا خواهد بود.
در همین رابطه علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران میگوید: «واردکنندگان قطعه برای گرفتن ارز نیمایی پروسه سختی را طی میکنند، تاجرهایی که پیش از اینکه ارز نیمایی به وجود بیاید به شرکتهای قطعه ساز خارجی پول پرداخت کرده و سفارش داده بودند اکنون سفارش هایشان در گمرکهای ایران متوقف شده و اجازه ورود پیدا نکرده و این موضوع خلاء بزرگی را ایجاد کرده است.»
او ادامه میدهد: «با شرایطی که در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت میکند برای مسافرتهای نوروزی اورهال شوند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند. اکنون که هنوز هجوم به مکانیکیها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.»
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران ادامه میدهد: «در بخش خودروهای سواری خاص، چون در شرایط کنونی قطعات این خودروها موجود نیست و امکان واردات آنها هم وجود ندارد خودروها را کاپیتاژ میکنند و برای تعمیربه خارج از ایران و به گرجستان میبرند. در بخش قطعات خودروهای دیزلی یعنی کامیونهای دیزلی و اتوبوسها هم نیز در بسیاری از موارد دچار کمبود هستیم، رانندگان و صاحبان این خودروها برای تعمیرات به کشور ترکیه مراجعه میکنند به همین علت بازار ما نیز بسیار راکد شده است.»
او تاکید میکند: «از آنجایی که خودروهای خاص برای تعمیر از ایران خارج میشوند و کمبود قطعات در بازار وجود دارد این مسائل به صنف مکانیکیها در حال ضربه زدن است.
چراکه وقتی قطعه نباشد خودروها در تعمیرگاهها میخوابد و متاسفانه این موضوع مشکل ایجاد کرده است. در کنار آن قطعات بی کیفیت بازار در حال توزیع است و باز هم گارانتی ندارد و در این بخش هم صنف ما ضربه میخورد و از هر طرف که نگاه کنید صنف مکانیکها در حال ضرر کردن است.»
نیک آیین ادامه میدهد: «خواهش ما این است که مسوولین امر تدبیر کنند تا از این وضعیت خارج شویم. مسوولین باید وضعیت شب عید را حساس بدانند، چون ما با یک بازار سنتی شب عید را نه تنها در خودرو که در بسیاری از کالاها داریم که باید پیش بینیهای لازم در این مورد انجام شود و تامین قطعه صورت بگیرد.
اکنون با هرتاجری که صحبت میکنیم عنوان میکند این کالایی که شما لازم دارید ما وارد کرده ایم و پشت دروازههای گمرک مانده است و اجازه ورود به کشور پیدا نمیکند. ما خودمان خودمان را تحریم کرده ایم.»
او در مورد اجرتهای خارج از عرفی که برخی مکانیکیها در مواردی از مردم دریافت میکردند میگوید: «در بحث اجرتها باید بگویم وقتی چنین مشکلاتی به وجود آمده مردم فشار به اجرتهای ما آورده اند. درواقع گرانی قطعه را میخواهند بر سر مکانیکها خراب کنند و از قیمت ما بزنند و این نیز معضل بزرگی است.»
او معتقد است با گران شدن قطعات یدکی و در زمانی که هیچ شرکتی وجود ندارد که خدمات گارانتی ارائه دهد، گارانتی کردن با تعمیرکار است و در حالی که قیمت قطعه در ابتدای سال بسیار پایینتر بوده است و اکنون به چندین برابر رسیده است خسارات بر گردن مکانیکها میافتد و لازم است که اجرت مکانیکها افزایش پیدا کند.
نیک آیین در پاسخ به این پرسش که درخواستی برای افزایش قیمت دستمزد مکانیکها داده شده یا خیر عنوان میکند: «ما در این ارتباط با اتاق اصناف مذاکره داشته ایم، اما هنوز نتوانسته ایم مجوزهای لازم را بگیریم.»
این فعال حوزه خودرو در مورد استفاده از قطعات دست دوم نیز بیان میکند: «استفاده از قطعات دست دوم بسیار اشتباه است. در این زمینه چند روز پیش حادثه واژگونی اتوبوس علوم تحقیقات را تجربه کرده ایم.
آن اتوبوس به علت مشکل در سیستم ترمز خودرو دچار حادثه شد. از بنده هم درخواست شد بروم و در این مورد قضاوت کنم که بنده قبول نکردم چراکه کار بسیار سختی است.
در چنین موضوعاتی وقتی که بررسی میشود مشخص میشود به طور مثال پیمانکار قرار بوده صدهزار تومان بگیرد، اما ۵۰ هزارتومان به آن داده شده او هم در حالی که خودرو به تعمیر نیاز داشته نتوانسته تعمییرات استاندارد را انجام دهد. قطعات دست دوم برای خودرو سم است.
چون اگر قرار بود این قطعات کارایی داشته باشد روی خودروی قبلی استفاده میشد. خودروسازان در دنیا برای اینکه یک قطعه چقدر عمر دارد تعریف دارند؛ بنابراین قطعه دست دوم را کسی توصیه نمیکند.»
تامین قطعات خودرو به یکی از نیازهای اساسی این روزهای بازار تبدیل شده و تسهیل شدن روند ترخیص قطعات با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک میشویم باید در دستور کار قرار بگیرد.
اگر نه این روند کوچ رانندگان برای تعمیرات خودروها به کشورهای همسایه و ... در آینده افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است به علت استفاده از قطعات بی کیفیت یا دست دوم در ایام عید شاهد بالا رفتن آمار و ارقام تصادفات و حوادث خودرویی باشیم.