رویداد۲۴ موضوع قیمت گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است و اگرچه از این سو و آن سو خبر میرسد که به زودی قیمت خودروهای تولید داخل نیز اعلام خوهد شد و هربار یک نهاد و مسوول در مورد آن اظهار نظر میکند، اما همچنان کلید این قفل بزرگ پیدا نشده و دولت تدبیر و امید گویی کلید اتاق قیمت گذاری خودرو را گم کرده و در میان مسوولین مختلف در پی پیدا کردن کلید این اتاق هر بار به یک بن بست میرسد.
در این میان نه تنها بازار خودرو از این وضعیت متضرر شده است که حتی خودروسازان در شرایطی که این صنعت نیز تحریم هم شده است نیز برای اجرای تعهدات تحویل خودروهای پیش فروش شده خود سرگردان قیمتهای جدید شده اند و نگاهشان به دستور افزایش قیمتها خشک شده است و حتی خود در این زمینه دست به کار شده و خود قیمت برخی محصولاتشان را افزایش داده اند.
از سویی در حالی که به نظر میرسد دولت همه تلاش خود را برای کنار گذاشتن شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو به کار برده، اما در این امر ناکام مانده است و همچنان شورای رقابت طبق قانون و اختیاری که به آن داده شده دست از قیمت گذاری خودرو نمیکشد و در این امر دخالت دارد.
این در حالی است که بعد مدتها کش و قوس در این زمینه همه بر این امر تاکید داشتند که دیگر قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار سپرده شده است، اما چند روز پیش شواری رقابت دوباره خودی نشان داد و با با ارسال نامهای به رییس جمهور، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را ارسال کرد تا رییس جمهور در مورد آن تصمیم گیری کند.
رضا شیوا رییس این شورای هم براین موضوع که براساس ماده ۵۸ فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای رقابت موظف است تا همه ساله دستورالعمل تعیین قیمت را برای خودروهایی که دارای انحصار هستند و رقیب ندارند ارائه کند هم تاکید و عنوان کرد: براساس بند ۳ آن ابلاغیه مقرر شد تا شورا و نهادهایی که قیمتگذاری انجام میدادند، شیوه قبلی را ادامه دهند، اما قیمتگذاریها براساس تایید نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی خواهد بود.
به هر صورت گره کور قیمت گذاری خودرو همچنان کور مانده است و هنوز هم خبری از اعلام قیمتهای جدید به گوش نمیرسد. فعالان این حوزه نیز هرکدام تحلیلهای خود را از بازار خودرو ارائه میدهند و برخی اعلام افزایش قیمتهای جدید از سوی خودروسازان را در باغ سبزی به آزادسازی قیمتها شمرده اند.
برخی این شرایط را در بازار مطلوب میپندارند و عنوان میکنند قیمتها به بازار حاشیه نزدیکتر و دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد. به هرحال اگر آزاد سازی بخواهد صورت بگیرد مشکلات خود را خواهد داشت و مشخص نیست این ظرفیت وجود دارد یا خیر و اگر صورت نگیرد هم باید مشخص شود این افزایش قیمتها از سوی خودروسازان پیش از اعلام قیمتهای جدید و دستور افزایش قیمتها برای چه صورت گرفته است.
اگرچه برخی کارشناسان افزایش قیمتها را خارج از چارچوب قیمت گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان میدانند و میگویند بازار این خودروها انحصاری نییست و کار اشتباهی صورت نگرفته است، اما روند این اعلام قیمتهای جدید نیز کمی سوال بر انگیز است. برخی نیز این افزایش قیمت را برای ارزیابی بازار دانسته اند.
در کنار تمام این موضوعات مشکلات مالی و اعتباری و ارزش سهام خودروسازان همچنان دچار مشکل است. هفته گذشته یکی از کارشناسان سرمایه در پی استقبال از سهام گروههای خودرویی در تالار شیشهای معتقد بود افزایش تقاضا برای سهام گروه خودرو مبتنی بر قیمتگذاری محصولات است و عنوان کرد این موضوع پایدار نخواهد بود.
به هرحال خودروییها در هفته نخست دی ماه همانند هفتههای گذشته در تالار شیشهای نوسان در شاخص را تجربه کردند و علت این موضوع متاثر از میزان تقاضا در بازار بود در کنار این مسئله، معاملات گروه خودرویی در بازار همچنان با بلاتکلیفی ادامه دارد به همین خاطر روند ثابتی در بازار گزارش نشد.
در هفته دوم دی هم نیز به گفته همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه وضعیت نماد خودروسازها تا روز سهشنبه به دلیل مشخص نبودن تحولات بنیادی سهمها مشخص نبود و مسیر قیمتی نیز همچنان ابهام داشت.
او عنوان کرد نوسانی را در قیمتهای گروه شاهد بودیم، ولی در آخرین روز کار هفته با توجه به اینکه معافیت تجدید ارزیابی دارایی به مدت ۵ سال از سوی دولت تصویب شد شاهد ایجاد صف خرید برای نمادهای خودروسازی مثل ایران خودرو بودیم.
به هرحال شرایط خودروسازان هم در بازار بورس نیز مثبت ارزیابی نمیشود و بازار خودرو نیز همچنان چشم انتظار قیمتهای جدید مانده است.
از این نکته هم نباید غافل شد که رییس اتحادیه فروشندگان خودرو مدت هاست که از نبود عرضه خودرو در بازار گلهمند است و معتقد است خودروسازان بازار را کنترل میکنند او همجنین در تازهترین اظهار نظر خود مدعی شده قیمت خودروها به دلیل ثبات در نرخ خودروهای وارداتی و داخلی تا پایان سال افزایش نمییابد. به هرحال این موضوع قیمت گذاری خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرد و باید همجنان منتظر بمانیم تا شاید دولت کلید این قفل را پیدا کند.
این چه بلاتکلیفی است،ما مصرف کنندگان حمایت از کالای ایرانی میکنیم،این چه نوع کالای ایرانی است.کالای خودمون رو اولا نمیدهند،دوما به خودمون قالب میکنن....خودروسازان بترسین از اون دنیا،قیامتی هم است،واسه چند ریالی اضافه بشود این قدر کشاکش....