رویداد24- دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به رقابت هواپیماسازان پنج کشور برای ورود به بازار ایران اشاره و بر ضرورت بازنگری در تعدد عوارض تحمیلی به ایرلاینها و لزوم تصویب قانون خاص برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «مقصود اسعدی سامانی» با تقدیر از مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون خاص صنعت هوانوردی گفت: تصویب شمول قانون خاص برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور میتواند منشاء تحولات بزرگ و مثبتی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور باشد.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه نظارتی، حاکمیتی و متولی صنعت حمل ونقل جایگاه واقعی خود را در این صنعت و کشور به دست آورد.
اسعدی سامانی گفت: پس از سال ها بیتوجهی به صنعت حمل و نقل هوایی کشور، به نظر میرسد این صنعت در مسیر پیشرفت و توسعه خود قرار گرفته و زمینه اتفاقات مهمی در صنعت هوانوردی کشور فراهم شده است.
وی افزود: اگرچه دغدغههای ساختارهای اداری و مقرراتی مالی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور با تدبیر نمایندگان مجلس کاهش یافته اما صنعت حمل ونقل هوایی کشور و به ویژه شرکتهای هواپیمایی همچنان دچار مشکلات متعددی است.
وی در ادامه اضافه کرد: طرح تامین کفایت مالی و تطبیق شرکتهای موجود با طرح یاشده، مشکلات اقتصادی ناشی از کمبود نقدینگی و مقررات انقباضی صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید ناوگان جدید و عدم حمایت اقتصادی مناسب بانک ها از شرکتهای هواپیمایی، برخی از دغدغههای صنعت حمل و نقل هوایی و شرکتهای هواپیمایی محسوب می شوند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه در چند ماه گذشته شاهد تحولات اساسی و سرنوشتساز در صنعت هوانوردی کشور بودهایم، گفت: لغو تحریمهای هوایی کشور و تصمیم نظام به خرید هواپیماهای ایرباس، بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)، مذاکره با شرکتهای بزرگ هواپیماسازی دنیا، علاقمندی بوئینگ برای ورود مجدد به بازار هوایی ایران و تامین پشتیبانی هواپیماهای بوئینگ موجود در کشور همچنین عرضه هواپیماهای جدید خود، رقابت فشرده شرکتهای هواپیمایی دنیا نظیر بمباردیر کانادا، امبرایر برزیل، ARJ چین، MRJ ژاپن و سوخو 100 برای حضور در بازار هوایی ایران نشان از تحولات مثبت و افق روشن صنعت حمل و نقل هوایی کشور پس از اجرایی شدن برجام است که البته ایران باید متناسب با ناوگان مورد نیاز خود تصمیمگیری کند و پیش از ورود بررسی های لازم را انجام دهد.
اسعدی سامانی افزود: آنچه مسیر استفاده از این فرصتها را فراهم میساخت و عدم توجه به آن میتوانست برای کشور خسارت بار باشد، اصلاح ساختار اداری و مقرراتی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور بود که با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای کاری مجلس نهم با تصویب ماده 36 الحاقی به لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامههای پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران تحقق یافت.
اسعدی سامانی ادامه داد: تصویب شمول قانون خاص برای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور میتواند منشاء تحولات بزرگ و مثبتی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور باشد و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه نظارتی، حاکمیتی و متولی صنعت حمل و نقل جایگاه واقعی خود را در این صنعت و کشور به دست آورد.
وی افزود: بدون شک با اجرایی شدن قانون خاص صنعت هوانوردی و ایجاد زمینههای انگیزشی در کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور شاهد نظارت قویتر و افزایش ایمنی بیشتر ناوگان هوایی کشور، استفاده بهینه از همه ظرفیت های حمل و نقل هوایی کشور و جذب نخبه های متخصص در سازمان هواپیمایی کشوری خواهیم بود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: در این شرایط شرکت های هواپیمایی به عنوان ذینفعان فعالیتهای سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور فرصت بیشتر و بهتری برای خدمت به مسافران خواهند داشت. فرصتی که شرکت های هواپیمایی سال ها در پی آن بودند.
ضرورت تاسیس صندوق توسعه حمل ونقل هوایی
اسعدی سامانی همچنین خواستار تاسیس صندوق توسعه حمل ونقل هوایی شد و گفت: بتازگی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی صندوق توسعه حمل و نقل راهاندازی شد اما درخواست ما این است که یک صندوق ویژه بخش حمل و نقل هوایی تاسیس شود تا تمرکز آن بر صنعت هوانوردی باشد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به تحمیل دریافت عوارضهای متعدد از ایرلاینها نظیر عوارض فرودگاهی، شهرداری، هلال احمر، حقوق و عوارض گمرکی و ترخیص قطعات و موتور هواپیما اشاره کرد و افزود: علاوه بر این برخی از فعالیتهای مرتبط و مورد نیاز شرکتهای هواپیمایی در برخی از فرودگاههای کشور انحصاری است. ضمن اینکه افزایش بیرویه هزینههای مربوط و تامین هزینههای امنیتی از مواردی هستند که تدبیر وزیر راه و شهرسازی، مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان را میطلبد.