بانکداری دیجیتال صنعتی بی حد و مرز است عضو هیات مدیره و معاون شعب بانک ملی ایران با اشاره به اینکه آینده شعب در بانکداری دیجیتال است، گفت: ایجاد قابلیتهای بیشتر در این زمینه در همه سطوح عملیاتی بانک تاثیر ویژهای در ثبات مالی سازمان خواهد داشت.
رویداد۲۴ برات کریمی با بیان اینکه شعب بانکها اولین حلقه اتصال مشتریان با بانک هستند، اظهار کرد: هرگونه رشد سپرده ها، افزایش منابع و نقدینگی، وصول مطالبات و در کل پیشرفت و حرکت جهادی در بانکها از آنجا آغاز میشود و این امر بیانگر اهمیت تدوین برنامههایی جامع و کاربردی در سطح شعب و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال است.
وی با تاکید بر اینکه اخیراً مفهوم جدیدی در صنعت بانکداری تحت عنوان "بانکداری دیجیتال" مطرح گردیده که رویکردی کامل در حوزه استراتژی و پذیرش یک راهبرد و مدلی جدید از بانکداری است، افزود: بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیک متفاوت است. در بانکداری الکترونیک بانک محصولی را تولید و در اختیار مشتری قرار میدهد، ولی در بانکداری دیجیتال محصولی ساخته نشده و بانک زیر ساخت تولید محصول را در اختیار شرکتهای فین تک قرار میدهد.
وی تصریح کرد: این بانکداری الزاماتی به همراه دارد و مستلزم تحول و مدرن سازی در همه لایههای مدیریتی، عملیاتی، اجرایی و فناوری است. همچنین نیازمند گذار از یک دیدگاه محصولگرا به مشتریگرا و خدمتمحور است.
به گفته کریمی، این الگوی بانکداری بهوسیله مشتری آغاز میشود و از حداکثرسازی قابلیتهایی همچون خدمتدهی، دسترسی، سودمندی و هزینه برای مشتری، اطمینان پیدا میکند و صاحبنظران صنعت بانکداری نیز بانکداری دیجیتال را عامل اصلی استحکام رابطه بانک با مشتری و ابزار ایجاد مزیت رقابتی برمی شمارند.
این عضو هیات مدیره بانک ملی ایران ادامه داد: این الگو در پی کاهش هزینههای عملیاتی، کاهش خطاها، توسعه بازار و افزایش منابع درآمدی بر اساس مدلهای نوین کسبوکار همراه با استفاده از نوآوری و تجاریسازی ایدههاست؛ بنابراین یک سازمان برای دیجیتال شدن باید روی مشتریمحوری، سادهسازی و اتوماسیون فرآیندها تمرکز کند و هدف آن نیز افزایش کارآمدی آنها در تمامی لایههای سازمان و در کل زنجیره ارزش باشد.
کریمی اضافه کرد: در بانکداری دیجیتال فعالیتهای مشتری شامل تراکنشهای بانکی، موضوعات مورد علاقه، سلایق، میزان رضایتمندی از خدمات بانکی و از طریق استفاده از کانالهای مختلف و ابزارهای دیجیتال رصد میشود و پس از تحلیل فعالیتها، پیشنهادها و محصولات متناسب با نیاز مشتری به وی ارائه میشود. در همین راستا، روشهای بهبود ارتباط مشتری با بانک مورد بررسی قرار میگیرد و در حقیقت محصولات در بانکداری دیجیتال باید برای مشتریان شخصیسازی شود، یعنی مشتری بتواند نیازش را بفرستد و ما بتوانیم در سیستم خودمان برای مشتری یک محصول اختصاصی تولید کنیم.
وی تاکید کرد: برای حرکت از سمت بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتال نیازمند یک تحول دیجیتال هستیم و موضوع تحول دیجیتال پیش از آنکه مبحثی فناوری محور باشد، مشتری محور، کسب و کار محور و فرآیند محور بوده و مساله مهم در آن تجربهای است که مشتری در نتیجه تعامل با بانک بهدست میآورد. در این راستا بانکها باید مدل کسب کاری خود را تغییر دهند و ساختار خود را جهت هماهنگی سریع با تغییرات چابک سازند.
معاون شعب بانک ملی ایران خاطر نشان کرد: در این نوع بانکداری هزینههای شعب، کارمندان، تجهیزات شعبه، بهروزرسانی این تجهیزات و تمامی هزینههای مربوط به بانکداری با شعبه، کاهش پیدا کرده و خیلی از فعالیتهای شعب و کارکنان آن ممکن است به ماشینها انتقال پیدا کند، اما با عنایت به وضعیت موجود در این نوع بانکداری به جای حذف نیروی انسانی و امکانات، نقشها و رسالتها تغییر مییابد. در واقع یکسری از شعب به صورت سلف سرویس، ارائه خدمت میکنند. به این معنی که در این شعب کارکنان تنها نقش راهنما را داشته و مشتریان بر اساس نیازهای خود از خدمات و دستگاهها استفاده میکنند.
کریمی بیان کرد: بانک ملی ایران اقدام به برنامه ریزیهای مدونی برای شعب تابعه خود با ملحوظ داشتن سیاستها و استراتژیهای کلان در جهت افزایش رضایت مشتریان کرده که عمده این برنامهها در حوزههای مربوط به محیط فیزیکی شعب، ارائه خدمات بهتر و بهره گیری بیشتر از خدمات مبتنی بر بستر اینترنت و بانکداری دیجیتال و نیروی انسانی طرح ریزی شده است.