صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 25
کد خبر: ۱۶۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۷

تلویزیون از هر بازی تیم ملی چند میلیارد به جیب می‌زند؟

جام ملت‌های آسیا مانند جام جهانی و سایر رویداد‌های ورزشی بین‌المللی، محل درآمد گسترده‌ای برای تلویزیون است که با توجه به عدم شفافیت مالی به‌ویژه بخش بازرگانی در صداوسیما، این درآمد‌ها هرگز در محاسبه بودجه‌های این رسانه دیده نمی‌شود.
رویداد۲۴ هزینه ۳۰ ثانیه اگهی بین دو نیمه بازی ایران در دور مقدماتی جام ملت‌های آسیا، ۴۰۰ میلیون تومان برای کالاهای ایرانی است.
 
جام ملت‌های آسیا مانند جام جهانی و سایر رویداد‌های ورزشی بین‌المللی، محل درآمد گسترده‌ای برای تلویزیون است که با توجه به عدم شفافیت مالی به‌ویژه بخش بازرگانی در صداوسیما، این درآمد‌ها هرگز در محاسبه بودجه‌های این رسانه دیده نمی‌شود؛ همان‌طور که هزینه تولید برنامه‌های رنگارنگ شبکه‌های متعدد با استفاده از اپ‌های خودساخته و یا وابسته به شرکت‌های زیرمجموعه سازمان صداوسیما هرگز به طور شفاف بیان نمی‌شود.

اگرچه مدیران صداوسیما این روز‌ها در راهرو‌های مجلس، پیگیر افزایش بودجه پیشنهادی دولت برای این سازمان در سال ۹۸ هستند، اما سخنی از درآمدشان از بازی‌های جام ملت‌های آسیا و موارد مشابه بر زبان نمی‌آوردند.

این روزها، بازی‌های جام ملت‌های آسیا، محل درآمد ویژه این رسانه شده است؛ به‌طوری که هزینه ۳۰ ثانیه پخش آگهی کالا‌های ایرانی در بین دو نیمه بازی تیم ملی ایران در دور مقدماتی، ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

بر این اساس، درآمد تلویزیون (شبکه ۳) از هر بازی تیم ملی ایران در دور مقدماتی این جام، با احتساب ۱۵ دقیقه بین دونیمه بازی (۱۲میلیارد تومان)، ۵ دقیقه قبل از آغاز و ۵ دقیقه بعد از پایان، زیرنویس‌های حین بازی، لوگو‌های گوشه تصویر و ... حدود ۲۰ میلیارد تومان (با احتساب تبلیغ کالا‌های ایرانی) می‌شود که با توجه به صعود تیم ملی به دور بعدی، این عدد، قطعا بیشتر خواهد شد. البته تا همین‌جا هم، سه بازی تیم ملی، حداقل بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان نصیب بازرگانی صداوسیما کرده است و این جدای از درآمد این سازمان از برنامه‌های متعدد، اپ‌های متنوع، نصب نرم افزار و پیش‌گویی بازی‌هاست.

باید منتظر ماند و دید آیا سازمان صداوسیما بالاخره به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات می‌پیوندد تا تکلیف هزینه‌ها و درآمد‌های این سازمان مشخص شود یا همچنان رسانه‌ها بر اساس گمانه زنی (در مورد جام ملت‌های آسیا؛ کسب خبر از آگهی‌دهندگان) باید میزان هزینه و درآمد این سازمان را محاسبه و اعلام کنند.
نظرات شما