صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 07
کد خبر: ۱۶۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
دو اقدام کلیدی مالیاتی؛

عملکرد برخی دستگاه‌ها قابل ردیابی نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است اینکه دولت در سال آینده میزان درآمد‌های مالیاتی را نسبت به امسال بیشتر پیش‌بینی کرده باید مشخص شود که از طریق گسترش چتر مالیاتی است و یا فشار بیشتر بر مودیان شناسنامه‌دار؟

رویداد۲۴ در بخشی از گزارش این مرکز آمده است: درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۳۸ درصد از منابع عمومی را تشکیل می‌دهد.

شفافیت در ارقام منابع مالیاتی گذشته از آنکه با توجه به سهم آن در منابع عمومی حایز اهمیت است، مورد توجه همه فعالان اقتصادی نیز قرار دارد.

یکی از مصادیق عدم شفافیت، نبود تعیین سهم کوشش مالیاتی از رشد در نظر گرفته شده برای درآمد‌های مالیاتی نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ است.

میزان رشد درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به قانون بودجه سال۱۳۹۷ و پیش بینی عملکرد آن به ترتیب ۸ و ۱۹ درصد است.

اینکه این میزان رشد در نظر گرفته شده برای رشد درآمد‌های مالیاتی نسبت به سال ۱۳۹۷ در نتیجه افزایش کوشش مالیاتی یعنی افزایش گسترش چتر مالیاتی و جلوگیری از فرار خواهد بود یا در نتیجه فشار بیشتر بر مودیان شناسنامه دار و شناخته شده به همراه لایحه بودجه گزارشی منتشر نشده است.

در بند (ج) تبصره (۹) لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده که دستگاه‌های اجرایی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی - خرجی در حساب‌های مربوط به خود ثبت کنند این حکم به شفاف شدن میزان معافیت‌های اعطا شده در قوانین مختلف کمک خواهد کرد. این در حالی است که میزان این معافیت‌های مالیاتی در ردیف ۱۱۰۲۰۶ جدول ۵ عدد (۱) درج شده است.

بر اساس اجازه مقام معظم رهبری، شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی مکلف به پرداخت مالیات مستقیم به صورت جمعی - خرجی هستند.

به این معنا که مالیات عملکرد آن‌ها پس از واریز به خزانه به آستان برخواهد گشت. با وجود آنکه میزان این رقم در ردیف ۱۱۰۱۱۱ جدول ۵ در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ میزان ۳۰۰ میلیارد ریال درج شده بود، ولی در این ردیف در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ عدد یک درج شده است.

این موضوع به این مفهوم است که دولت اطلاعی از میزان سرمایه گذاری آستان قدس رضوی در شرکت‌ها و موسسات نداشته و لذا از میزان فعالیت‌های اقتصادی این شرکت‌ها و موسسات و میزان مالیات قابل پرداخت آن‌ها نیز اطلاعاتی در اختیار ندارد؛ بنابراین پیش بینی چنین ردیفی در فرایند مالیات ستانی به این مفهوم خواهد بود که هر میزان مالیات دریافتی از شرکت‌ها و موسسات مذکور، عینا به آستان مقدس رضوی مسترد خواهد شد؛ بنابراین تعداد شرکت‌های آستان و میزان واقعی مالیات‌های قابل درج در این ردیف از شفافیت کامل برخوردار نیست.

در ردیف ۱۱۰۱۰۴ مالیات نهاد‌ها و بنیاد‌های انقلاب اسلامی درج شده است. طبق ماده (۲) قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحی ۱۳۹۴.۴.۳۱) بنیاده‌ها و نهاد‌های انقلاب اسلامی داری مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، از مالیات معاف هستند. اما در لایحه بودجه و در ردیف ۱۱۰۱۰۴ مالیات این نهاده ۱۶۵ میلیارد ریال درج شده که به صورت جمعی- خرجی است و در ردیف ۵-۵۳۰۰۰۰ (جدول ۹) به آن‌ها استرداد می‌شود.

این ابهام وجود دارد که ماهیت این رقم چیست؟ با توجه به آنکه فعالیت‌های اقتصادی بنیاد‌ها و نهاد‌ها از طریق شرکت‌ها و موسسات آن‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین ردیف مذکور به چه دلیل در قانون بودجه پیش بینی شده است؟ آیا مربوط به ستاد این بنیاد‌ها و نهادهاست یا به شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها نیز تعلق دارد؟

نظرات شما