پس از دستور رئیس جمهور؛
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تشدید برخورد با ارسال کنندگان پیامکهای تبلیغاتی پس از دستور رئیس جمهوری خبر داد.
رویداد۲۴ حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه موضوع پیامکهای تبلیغاتی بحث تازهای نیست و با توجه به اینکه افراد و شرکتهای کوچک راهکارهای مناسب و ارزان قیمتی برای تبلیغات در اختیار ندارند به ارسال پیامکهای تبلیغاتی روی میآورند که باعث مزاحمت برای مردم شده است، افزود: پیش از این افراد و شرکتها با ایجاد سامانههایی اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی به مردم میکردند که ما با ایجاد سامانه ستاره ۸۰۰ مربع با درخواست مردم اقدام به مسدود کردن آن سامانهها کردیم.
فلاح جوشقانی ادامه داد:، اما این کار باعث شد افراد به سمت استفاده از سیم کارتهای شخصی بروند و با ارسال پیامکهای با حجم زیاد، مزاحمتهای بسیاری را برای مردم ایجاد کردند که همین موضوع با واکنش روز گذشته رئیس جمهوری و دستور وی برای برخورد با این پیامکهای تبلیغاتی مزاحم همراه شد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: به طور مشخص از یکسال گذشته تاکنون اقدامات زیادی را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به کار بستیم، همچنین با ایجاد سامانههایی اقدام به شناسایی سرشمارههای پیامکهای مزاحم کردیم که در نهایت توانستیم بالای ۷۰ هزار سیم کارت تبلیغاتی مزاحم را قطع کنیم.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه از یک هفته پیش برخورد با این پیامکها تشدید شده است، تصریح کرد: آستانههایی را که برای شناسایی سیم کارتها ایجاد کرده بودیم افزایش دادیم تا سیم کارتهای مزاحم بیشتری را شناسایی کنیم و در همین مدت، شناسایی سیم کارتهای مزاحم به دو برابر افزایش یافته است.
وی افزود: ما برای مقابله با این موضوع به تامین سیم کارتها هم ورود کردیم که یکی از حلقههای تامین سیم کارت ها، اپراتورها و دیگری دفاتر ارتباطی آنها هستند که سیم کارتها را میفروشند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در بررسیهای انجام شده مشخص شد که در این مسیرها هم تخلف صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از این رو روز گذشته در ابلاغیه و بخشنامهای به اپراتورها اعلام کردیم که اگر مشخص شود خود اپراتورها یا دفاتر فروش آنها زمینه ساز ارسال پیامکهای تبلیغاتی باشند، از همه خدمات محروم و با آنها برخورد میشود.
وی همچنین راهکار دیگر مقابله با پیامکهای تبلیغاتی را کمک مردم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانست و گفت: اگر مردم پیامک تبلیغاتی را دریافت کردند شماره آن پیامک را به ۱۹۵ ارسال کنند تا در اسرع وقت نسبت به قطع آن شماره اقدام کنیم.
فلاح جوشقانی افزود: برای حل این مشکل نیازمند همکاری همه دستگاهها و اصلاح قانون هستیم. البته به جز برخوردهای سلبی باید روشهای تشویقی نیز در نظر گرفته شود و بهترین مسیر این است که کسب و کارهای کوچک برای کارهای تبلیغاتی خود با شرکتهای تبلیغاتی دیجیتال همکاری کرده و هم محصول خود را تبلیغ کنند و هم باعث مزاحمت مردم نشوند.