صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 16
کد خبر: ۱۶۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷

بطحائی: مطالبی در کتب درسی می‌بینیم که وجود آن‌ها ضروری نیست

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به‌ضرورت مهارت‌آموزی در سوادآموزی گفت: مهارت‌آموزی باید جز لاینفک نهضت سوادآموزی باشد.
رویداد۲۴ سید محمد بطحائی در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان نهضت سوادآموزی که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد با تجلیل از خدمات ۸ ساله علی باقر زاده اظهار کرد: کار‌های بسیار خوبی در ۸ ساله اخیر در حوزه سوادآموزی صورت گرفته است و با تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی به‌فرمان حضرت امام خمینی (ره)، دستاورد‌های خوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم و این‌یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: هرچند دستاورد‌های خوبی در حوزه سوادآموزی داشتیم، اما موانعی در این مسیر وجود دارد که باید برطرف شود و امید است روزی فرارسد که هیچ فرد بی‌سوادی در کشور نداشته باشیم.

بطحائی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا افراد نسبت به تفاوت سواد و بی‌سوادی واقف شوند و برای سواددار شدن انگیزه و علاقه لازمه را داشته باشند.

وی ادامه داد: مهارت‌آموزی در نهضت سوادآموزی باید جز لاینفک این سازمان باشد هرچند بخش مهمی از این نقیصه به آموزش‌های ما در مدرسه برمی‌گردد.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، وزیر آموزش‌وپرورش افزود: متأسفانه امروز مطالبی را در کتاب‌های درسی می‌بینیم که وجود آن ضروری نیست و باید بسیاری از ضروریات امروز جامعه جایگزین آن شود.

وی ادامه داد؛ بسیاری از اوقات دانش‌آموزانی که مدال‌های مختلف را در رقابت‌ها کسب کرده‌اند، اما از اداره یک زندگی ساده ناتوان هستند و بسیاری از مهارت‌های اولیه زندگی و اجتماعی را نمی‌دانند و گاهی اوقات نیز نبود این مهارت‌ها مشکلات اساسی در زندگی افراد به وجود می‌آورد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: سازمان نهضت سوادآموزی باید بیش‌ازپیش به آموزش مهارت‌های اجتماعی بپردازد.

رئیس سابق نهضت سوادآموزی نیز در این آئین با تشریح عملکرد این سازمان در سال‌های اخیر و گرامیداشت ۱۷۰ شهید نهضت سوادآموزی اظهار کرد: در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص ریشه‌کنی بی‌سوادی، تغییر رویکرد‌ها و سیاست‌ها را در ابتدای دهه نود در دستور کار قراردادیم.

علی باقر زاده از برگزاری هفت هزار جلسه در سال‌های اخیر با حضور دستگاه‌های مختلف برای انجام سوادآموزی خبر داد و عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های جدید، تلفیق سوادآموزی با icdl، استفاده از ایده‌های مختلف، پژوهش محوری و… ازجمله رویکرد‌های جدیدی دانست که منجر به افزایش سه برابری سوادآموزی نسبت به میانگین جهانی در ایران شده است.

وی افزود: همواره تلاش کردم از همه فرصت‌ها برای ارتقا سوادآموزی استفاده کنم، و نظم در کار‌ها را سرلوحه خود قراردادم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور و نماینده، ولی فقیه در نهضت سوادآموزی نیز در این آئین مقام‌های دنیوی را همواره در حال جابجایی برشمرد و تصریح کرد: کسانی که در نهضت سوادآموزی خدمت می‌کنند از ساعی‌ترین و پاک دست‌ترین کارکنان هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی افزود: باقر زاده تلاش‌های بسیاری در نهضت سوادآموزی انجام داد، اما مشکلات در این حوزه بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: در جابجایی‌ها نباید تنها به تغییر پوسته توجه کرد بلکه باید تغییرات عملی و در راستای ارتقای کیفیت سوادآموزی باشد و آنچه تاکنون انجام‌شده مدیر بعدی باید آن را ادامه دهد.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی هم در این آئین با اشاره به دستاورد‌ها حوزه سوادآموزی پس از انقلاب گفت: هرچند کار‌های بسیاری انجام‌شده، اما همچنان نیاز به تلاش بیشتری در این زمینه‌داریم.

شاپور محمدزاده اظهار کرد؛ ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف آموزش‌وپرورش وجود دارد که می‌توان برای ریشه‌کنی بی‌سوادی از آن بهره‌مند شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب تشکیل نهضت سوادآموزی است که میزان باسوادی را به شکل چشمگیری افزایش داده است.
منبع: ایسنا
نظرات شما