رویداد۲۴ شرایط تحریمی حاکم بر کشور و به طور خاص صنعت خودرو به عنوان اولین صنعت مورد هدف قراررگرفته سبب شده تا مشکلات بسیاری دست و پا گیر تولید خودرو در کشور شود.
افزایش قیمتهای تمام شده محصولات و از سویی سخت شدن تامین قطعات برای خودروسازان نیز تولید را تحت الشعاع قرار داده است به نحوی که شاهد کاهش تولید هستیم.
کاهش تولید و ضرر و زیان ده شدن خودروسازان آنها را بر آن داشت تا بر افزایش قیمتها اصرار بورزند و دولت رابرای افزایش قیمت خودرو مجاب کنند که در نهایت دولت این مجوز را برای آنها صادر کرد و آنها مجوز قیمت گذاری پنج درصد زیر قیمت بازار را از متولیان قیمت گذاری گرفتند.
اگرچه وزیر صمت خبر از افزایشی شدن تولید در ماه جاری داده است، اما کاهش تولید از ابتدای سال کار خود را کرده است و خودروسازان با افزایش قیمتها هم نتوانسته اند از پس تعهدات خود به مشتریانشان بر بیایند و هر روز تعداد زیادی از مشتریان آنها رو به روی این خودروسازیها صف میکشند و خودروهای ثبت نامی خود را طلب میکنند. خودروسازان نیز با برگزاری جلساتی با آنها تلاش کرده اند تا مشتریان خود را تکریم کنند و به مشکلاتشان رسیدگی کنند.
یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده از فضای تحریم و نوسانات ارز، گرانی بی رویه قیمت خودرو در بازار خودرو و حاشیه بازار است که انتظار میرفت با مجوز افزایش قیمتها این تلاطم کمی آرام بگیرد و از روند صعودی افزایش قیمتها کاسته شود که مدت کوتاهی این چنین بود و دوباره در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت بالای خودرو در بازار بودیم. تا جایی که قیمت خوددرویی همانند پراید تا ۵۰ میلیون در بازار بالا رفته است.
کارشناسان در این زمینه معتقدند که راهکارهای اتخاذ شده برای کنترل وضعیت بازار ناقص بود و ناکارآمدی این سیستم قیمتگذاری نیز قابل پیش بینی بوده است.
امیر حسین کاکایی در این زمیته گفته است که باید قیمتگذاریها اصولی و بر مبنای اعداد و ارقام واقعی باشد، بطور مثال نرخ واقعی ارز در نظر گرفته شود که در این صورت بازار خود به خود به تعادل میرسد.
او مشکل اصلی را بی برنامگی دولت میداند و عنوان میکند دولت به ایجاد محیط فسادآمیز دامن زده است و در این شرایط بستر فساد برای همه از مردم عادی و نمایشگاه دار تا شرکتهای خودروساز و نمایندگیها فراهم شده است.
همچنین سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بارها بر این موضوع تاکید کرده است که نبود عرضه سبب افزایش قیمت در بازار و بر هم خوردن تعادل بازار میشود و بر این موضوع پافشاری کرده که خودروسازان با عدم عرضه محصولاتشان بازار را کنترل میکنند. او میگوید که خودروسازان موظف اند تا با عرضه محصولات از ایجاد حاشیه بازار منفی و سود بردن دلالان جلوگیری کنند.
بنابراین در شرایط فعلی و با به وجود آمدن این فضا خودروسازان برای شکست حباب قیمتها تصمیم گرفتند تا با فروش فوری محصولات خود از شدت تنش در بازار خودرو بکاهند.
آنها از امروز فروش محصولات خود را آغاز میکنند، اما این عمل آن کمی تعجب بر انگیز است چرا که آنها ازاجرای تعهدات قبلی خود نیز درمانده اند حال سوال این است که چگونه میخواهند جواب مشتریان جدید خود را بدهند.
اگرچه عرضه محصولات به گفته آنها قیمتهای کاذب بازار را میشکند، اما این امر زمانی میسر خواهد شد که تولید خودروسازان روند نرمال خود را طی کند و آنها توان تحویل خودروهای فروخته شده را داشته باشند.