صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 08
کد خبر: ۱۶۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
پای خودروسازان به میان آمد؛

افزایش هزینه سفر با اتوبوس در نوروز

قرار بر آن است تا قیمت بلیت و هزینه جابجایی مسافر به وسیله اتوبوس و مینی بوس برای ایام عید نوروز افزایش یابد که به عقیده برخی کارشناسان با توجه به افزایش هزینه های جانبی و قیمت لوازم یدکی این افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است.

رویداد۲۴ در روز‌های گذشته محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی از افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مینی بوس در ایام عید نوروز برای سفر‌های بین شهری خبر داد و این در حالی بود که شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بودند که افزایش قیمتی برای این مدت رخ نخواهد داد و با توجه به نرخ آذرماه خدمات خود را ارائه خواهند داد.

همواره افزایش قیمت بلیت سفر‌های جاده‌ای در ذهن مردم با افزایش قیمت سوخت عجین شده بود، اما با توجه به عدم افزایش قیمت سوخت برای عموم مردم جای سوال دارد که چرا قیمت بلیت اتوبوس برای ایام عید افزایش یافته است؟

در این رابطه علی انصافی-رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران می‌گوید: «در شرایط فعلی افزایش قیمت بلیت یا در عبارتی بهتر هزینه سفر‌های بین شهری به وسیله اتوبوس و مینی بوس اجتناب ناپذیر است زیرا، میزان تولید خودرو‌های بین شهری به شدت کاهش یافته و این موضوع افزایش قیمت قابل توجه وسیله و سرمایه اصلی این کار را به همراه داشته است.»

او می‌افزاید: «در سال گذشته قیمت قیمت اتوبوس بین شهری در حدود ۶۰۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر این رقم به ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، همچنین حجم تولید مینی بوس در کشور به شدت افت کرد و قیمت یک مینی بوس برای صاحب و راننده آن در حدود ۳۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود، از این رو ثبات و عدم افزایش قیمت هزینه سفر‌های بین شهری غیر منطقی است.»

انصافی خاطرنشان می‌کند: «در صنف مسافربران یکی از هزینه‌های جانبی کار و جابجایی مسافر تهیه لاستیک و قطعات جانبی است که قیمت این محصولات در یک سال اخیر به شدت افزایش یافته و تنها برای رفع مشکلات خرید و کاهش قیمت لاستیک، وزارت صنعت، معدن و تجارت لاستیک در اختیار رانندگان قرار داده است.»

او تصریح می‌کند: «با دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت انواع لاستیک خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین در بازار شکسته است و لاستیک با نظارت بازرسان اتحادیه به صاحبان خودرو‌هایی که لاستیک آن‌ها نیاز به ارتقاء و تعویض دارد، اعطا می‌شود.»

رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران با تاکید بر اینکه افزایش هزینه‌های جانبی و نگهداری خودرو‌های سنگین عاملی شده تا میزان سرمایه گذاری در این صنف کاهش یابد، می‌گوید: «دولت‌ها در سال‌های گذشته حمایت قابل توجهی از تولید و فرآیند استفاده از خودرو‌های سنگین برای انجام حمل و نقل‌های بین شهری انجام می‌داد، اما در شرایط فعلی این حمایت‌ها بسیار کاهش یافته است.»

انصافی یادآور می‌شود: «برخی از تولیدات در رده مینی بوس کیفیت مناسبی ندارد و این موضوع عاملی شده تا عمر مفید قطعات یدکی خودرو به شدت کاهش یابد.»

او با بیان اینکه قیمت قطعات یدکی حتی تا شش برابر افزایش یافته است، می‌گوید: «بزرگترین معضل در شرایط فعلی برای این صنف عدم حمایت واقعی و اصولی از تولید است که در کنار آن وجود بهره‌های بالای بانکی مزید برعلت شده است.»

 با توجه به این مسائل می‌توان گفت، اگر از تولید در راستای تولید محصول و قطعات با کیفیت حمایت قابل توجهی وجود داشته باشد، قشر متوسط جامعه که در سفر‌های نوروزی از حمل و نقل بین شهری عمومی استفاده می‌کنند، هزینه کمتری را تقبل خواهند کرد، البته از آن سو نباید به دلیل آنکه شرایط حمایتی از تولیدکننده و ارائه دهنده خدمات مسافربری آنچنان وجود ندارد، از افزایش قیمت‌های منطقی جلوگیری کرد، زیرا قیمت همواره همچون یک فنر است که اگر بیش از حد و غیرمنطقی آن را نگه داشت به یکباره رها شده و اثرات مخربی را به همراه دارد.

نظرات شما