رویداد۲۴ معاون وزیر راه و شهرسازی در امور حمل ونقل گفت: از سال ۲۰۰۰ میلادی تا این تاریخ، پس از امضای موافقتنامه کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب میان کشورهای ایران، هند و روسیه به عنوان بنیانگذاران این کریدور، و سپس افزایش اعضا به ۱۴ کشور مجموعا ۶ اجلاس شورای هماهنگی برگزار شده است.
شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در افتتاحیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب که امروز ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ برگزار شد در ابتدا ضمن خوشآمدگویی به مدعوین حاضر در این اجلاس با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه در این اجلاس تصمیماتی اتخاذ شود که منجر به رونق هرچه بیشتر ترانزیت و به تبع آن رشد تجارت و مبادلات اقتصادی در کریدور حائز اهمیت شمال – جنوب شود، اظهار داشت: همانطور که مستحضر هستید از سال ۲۰۰۰ میلادی تا این تاریخ، پس از امضای موافقتنامه کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال – جنوب میان کشورهای ایران، هند و روسیه به عنوان بنیانگذاران این کریدور، و سپس افزایش اعضا به ۱۴ کشور مجموعا ۶ اجلاس شورای هماهنگی برگزار شده است.
وی افزود: با توجه به اتفاقنظر ذینفعان اقتصادی و صاحبنظران در زمینه صرفهجوییهای قابل ملاحظه زمان و هزینه در مسیرهای این کریدور در مقایسه با سایر مسیرهای سنتی، تصمیماتی موثر در راستای فعالسازی کریدور اتخاذ و اجرا شده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به همزمانی برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی و هشتمین نشست کارشناسی ادامه داد: با توجه به درک کشورهای عضو از آخرین وضعیت تجارت و تبادلات منطقهای و بینالمللی، همافزایی و هماهنگی هرچه بیشتر کشورها در راستای تسهیل و تقویت ارتباطات و تعاملات موثر میان سرمایهگذاران، تجار و بازرگانان در قالب ایجاد و توسعه فضای کسب و کار ملی و منطقهای کشورهای عضو، به عنوان موتور پیشران توسعه ترانزیت، یکی از اهداف اصلی مورد پیگیری است.
وی افزود: بدون شک برنامهها و اقدامات فعلی و آتی کشورهای عضو در زمینه توسعه و تکمیل زیرساختها و تسهیلات حملونقلیشان، در فضای همافزایی و هماهنگی ایجاد شده، اثرپذیری قابل توجهی در رونق هرچه بیشتر مسیرهای کریدور خواهد داشت.
آدمنژاد در ادامه با اشاره به رویکردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص این کریدور این موارد را به شرح ذیل اعلام کرد:
۱- تجاریسازی کلیه مسیرهای جایگزین در کریدور: به منظور فعالسازی این کریدور، بازسازی حلقههای ضعیف یا مفقوده در طول زنجیره در دستور کار قرار دارد که از جمله اقدامات راهبردی در این زمینه میتوان به توسعه مسیرهای دریایی بنادر شمال ایران جهت اتصال به بنادر حاشیه دریای خزر از طریق برقراری خطوط کشترانی منظم اشاره کرد. این امر سبب تقویت مسیرهای کریدور شمال جنوب و جنوب غرب جهت اتصال به دریای سیاه خواهد شد. به موازات بهرهبرداری از مسیر ریلی شرق دریای خزر ساخت مسیر ریلی رشت آستارا جهت تکمیل مسیر غربی کریدور شمال جنوب در پهنه ایران در دستور کار قرار دارد.
۲- ضرورت همکاری نزدیک و اتحاد تجاری میان کشورهای عضو کریدور: همکاری نزدیک میان دولتها و ارتباطات تجاری مستحکم میان بخشهای خصوصی فعال در ایران و کشورهای عضو به منظور بازاریابی با تقویت حلقههای مفقوده در زنجیره کریدور بسیار مهم است. از این منظر، داشتن رویکرد فرآیندی و ایجاد زنجیره ارزش از مبدا تا مقصد به صورت درب به درب، لازمه ایجاد مزیتهای رقابتی در مسیرهای واقع در کشورهای کریدور شمال – جنوب است.
۳- ایجاد زنجیره مراکز لجستیکی: مکانیابی و احداث مراکز لجستیکی در طول کریدورهای ترانزیتی جمهوریاسلامی ایران جهت برقراری ارتباطات لجستیکی و کاهش زمان و هزینه زنجیره تامین در حال انجام است و اتصال این زنجیره لجستیکی به سایر مراکز لجستیکی در سایر کشورها در دستور کار قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک جهت جذب سرمایهگذاران خارجی در چارچوب مدلهای مشارکت عمومی –خصوصی جهت احداث این مراکز لجستیکی میباشد و مشوقها و امتیازاتی نیز در این زمینه قابل اعطاء به سرمایه گذاران است.
۴- توجه به جذابیتهای توریستی کریدور شمال – جنوب: در کنار توسعه ترانزیت بار، بحث راهاندازی و تقویت گردشگری درطول کریدور نیز در حال پیگیری است. در این خصوص مذاکرات مقدماتی با برخی همسایگان انجام شده است و طرح این موضوع با سایر کشورهای عضو کریدور در دستور قرار دارد. با توجه به سابقه تاریخی کشور ایران و وجود جذابیتهای منحصربهفرد گردشگری در بسیاری از شهرها از جمله اصفهان، شیراز و یزد و با توجه به امکانات و زیرساختهای پیشبینی شده، تعریف بستههای گردشگری تاریخی، فرهنگی و حتی سلامتی و درمانی به صورت مشترک حائز اهمیت است. با توجه به وجود زمینههای گردشگری مشابه در منطقه قفقاز شمالی، میتوان اقدامات موثری را بهطور دو یا چند جانبه شکل داد. در این راستا برقراری خطوط هوایی مسافربری منظم بین ایران و قفقاز شمالی بسیار مهم است.
۵- حمل و نقل پایدار: موضوع حمل و نقل پایدار و لزوم حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف سوختهای فسیلی یکی دیگر از مباحث در حال پیگیری در ایران است. پیشبینی اقداماتی جهت افزایش سهم حمل بار توسط ریل و اتصال بنادر کشور به خطوط ریلی برخی اقداماتی است که میتوان در این حوزه نام برد.
۶- مدیریت واحد و یکپارچه کریدور شمال – جنوب در سطح کشور: علاوه بر ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقلی در حوزههای مختلف، از منظر فرآیندی و نرمافزاری نیز، در ایران به دنبال ایجاد و توسعه مزیتهای رقابتی در کل زنجیر حمل و نقل کریدور جهت تسهیل و روانسازی ترانزیت باشیم. در این راستا با استقرار مفهوم مدیریت کریدور در وزارت راه و شهرسازی به منظور تجاریسازی مسیرهای ترانزیتی ایجاد مزایای رقابتی، شناسایی و توسعه پتانسیلهای تجاری در سطح بینالمللی، شناسایی و حل مشکلات فرآیندی، ساختاری یا قانونی در حوزه ترانزیت در حال پیگیری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور حمل و نقل در پایان گفت: امیدوارم با همکاری کلیه شرکتکنندگان در این اجلاس با توجه به برنامهریزی صورت پذیرفته و دستورکارهای مشخص شورای هماهنگی و نشست کارشناسی، در انتهای این اجلاس، به صورت جلسهای مورد توافق طرفین و مشتمل بر تصمیمات راهکارهایی موثر جهت تسریع و تسهیل در همافزایی و هماهنگی کشورهای عضو دست پیدا کنیم تا بدین منظور فضای مطلوبتری برای ارائه ابتکارات و تصمیمات راهگشای آتی فراهم شود.