۵ برابر کردن قیمتها در برخی مغازهها؛
با وجودی که برخی اصناف مانند آجیل فروشها و شیرینی فروش ها اعلام کرده اند میزان فروش آنها ۴۰ تا ۶۰ درصد در آستانه نوروز کاهش یافته است، مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران اعلام کرد میادین میوه و تره بار با رونق مواجهند و حتی میزان فروش این میادین، امسال ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
رویداد۲۴ مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران در نشست خبری امروز خود درباره تداوم توزیع گوشت و مرغ در میادین میوه و تره بار هم گفت: گوشت و مرغ هر مقدار که دولت به ما بدهد، تا لحظه و قطعه آخر توزیع میکنیم. هرچه دولت کالا داد توزیع میکنم اگر دولت گوشت تنظیم بازار نداد از منابع داخلی، اقلام را تامین میکنیم. ما تابع سیاست تنظیم بازار دولت هستیم. امروز در بازارها، مقداری گوشت گرم داخلی توزیع شد که ۲۰ درصد نسبت به نرخ معمول، کمتر بود و به همین جهت مورد استقبال مردم قرار گرفت.
سعید راد درباره رونق یا رکود خرید اقلام مصرفی در شب عید گفت: مشتریان ما در سال ۹۷ و به خصوص در ۶ ماهه اخیر ۳۰ درصد رشد داشته اند که این افزایش به خاطر وضعیت اقتصادیای است که در آن قرار داشتیم یا به دلیل خدمات رسانی است. نوبت خرید مشتریان ما ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار خرید در روز را دارند که تراکنشهای مالی ما این وضعیت را نشان میدهند.
اقلام سهمیهای پروتئین را توزیع میکنیماو درباره واردات گوشت، مرغ و میوه برای تامین نیازهای شهر تهران از خارج کشور گفت: در اقلام پروتئینی به خاطر اینکه ما تامین کننده اقلام نبودیم، دولت به ما سهمیه اختصاص میداد و ما در میادین میوه و تره بار توزیع میکردیم و غرف با ما طرف قرارداد بودیم. در گروه میوه جات، پیگیریهایی برای واردات میوه داشتیم و شهردار تهران هم چند مکاتبه با دولت انجام داد، بر این اساس صادرات سیب و پرتقال تا ۱۵ فروردین آینده ممنوع شد و، چون ماه رمضان را در پیش داشتیم، گفتیم این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی برقرار باشد. همچنین در صادرات پیاز و سیب زمینی و اینها که مقدار فراوانی صادر میشد، پیگیری کردیم تا صادرات ممنوع شود و مشکلی از بابت تامین این اقلام هم نداریم.
راد درباره واردات میوه مورد نیاز تهرانیها در آستانه نوروز هم گفت: در واردات، ما متولی نیستیم. یک نوع میوه نارنگی را ما وارد میکنیم که دولت مجوز داد و واردات انجام شد. الان کمبودی در مشکل میوه و صیفی جات نداریم و کالا به وفور موجود است و غرفه داران ما با افزایش فروش مواجه بودند.
سعید راد با اشاره به اینکه کالاها و اجناس توزیع شده در میادین میوه و تره بار با نرخ کمتری نسبت به سطح عمومی قیمتها عرضه میشود، گفت: در گروه میوه جات، ۳۵ تا ۴۰ درصد پایینتر از میانگین سطح شهر کالاها را عرضه کردیم. در گروه صیفی جات و سبزی جات، ۳۰ درصد کمتر از نرخ معمول شهر محصولات عرضه میشود. همچنین در گروه حبوبات ۳۲ درصد نرخ محصولات ما پایینتر از میانگین سطح شهر است.
او در ادامه گفت: برخی نارنگی را در شهر به مبلغ ۳۴ هزار تومان در هر کیلو میفروختند و در همان زمان نرخ در میادین میوه ۶۴۰۰ تومان بود. از فروشنده آزاد میپرسیدم چرا شما نارنگی را ۳۴ هزار تومان میفروشید؟ گفت: مغازه ما VIP است! این وضعیت در بسیاری از اقلام وجود دارد.