ربات سفید و هوشمند آلفا محصول تازهای است که چند وقتی است بانک ملی ایران نام آن را در رویداد (ملی شو) که خود موضوعی است پر از حرفهای ناگفته، در سبد محصولات خود قرار داده است.
رویداد۲۴ این ربات در حال حاضر در یکی دو واحد بانک در حال استفاده بوده و شاید در برخورد اول تنها تصوری که از آن میرود این است که میتواند راهنمایی برای مشتریان باشد و جذابیت اطلاعات گرفتن برای مشتری را افزایش دهد.
اما نگاه عمیق به این خدمت و مسیر آغاز شده از سوی بانک ملی ایران مواردی را به ذهن متبادر میسازد که کارشناسان حوزهی بانکی، متخصصان و آنها که در امید متحول شدن نظام بانکی کشور انتظار میکشیدند سالها بود در جستجوی آن بودند.
شاید نظام بانکی یکی از بخشهایی باشد که به زعم بسیاری نسبت به سایر بخشها در عرصهی تکنولوژی پیشرفت خوبی کرده است، ولی سالهاست به جز خدمات بانکداری اینترنتی و همراه بانک و چند سامانه که هر روز هر بانک شکل و شمایلی خاص به آن بخشیده و نام جدیدی بر آن مینهد، از بانکها تحولی دیده نشده و پس از یک دوره تحول شاید عدم خلاقیت یا عدم ریسک پذیری سبب شده تا بانکها به همین حدود از تکنولوژی قانع باشند.
اما دو سالی است که رویدادی در یک بانک قدیمی که سالها بود ذهنیت سنتی بودن آنها با اعماق وجود تک تک مان عجین شده بود بارقههایی از امید را برای علاقمندان به این حوزه ایجاد کرده است.
در سال گذشته ارائه محصولاتی از قبیل: بله، (ورود به دنیای بانکداری در بستر شبکههای اجتماعی)، بام با شکلی جدید از بانکداری اینترنتی و برگزاری رویدادی مشخص به نام ملی شو و ارائهی محصولاتی که برداشته شدن گامهایی در مسیر لبهی تکنولوژی را مسجل میکرد، سبب شد تا حدودی به این بیاندیشیم که قرار است تحولاتی در عرصهی بانکداری رقم بخورد، اما بدلیل اینکه در کشورمان زود نمیتوان بر هر چیزی دل بست و باید اجازه داد با گذشت زمان مستمر بودن آن اثبات شود در سال گذشته نگاهی جدی به این موضوع نشد.
با رقم خوردن (ملی شو ۲) در سال جاری و رونمایی از محصولاتی از قبیل: سککوک، کارت ملی هوشمند و بخصوص ربات آلفا به نظر میرسد بانک ملی ایران پس از سالها تصمیم گرفته به جایگاه اصلی خود بازگردد و آنچه انتظار از اصلیترین بانک کشور است رامحقق سازد.
تبدیل شدن به بانک رهبر، بانک خلاق و بانک جهت دهنده به نظام بانکی کشور درهمهی حوزهها به خصوص استفاده از سیستمها و فناوریهای جدید، انتظار بحق مردم از این بانک بوده و بقدری گرد و غبار فراموشی بر آن سپرده شده بود که دیگر ذهنها بر آن شده بودند که بانکی با قدمت ۹۰ سال نمیتواند جز این باشد.
رویداد ملی شو ۲، شاید برای این بانک نمایشی از محصولات و خدمات جدید باشد، ولی این رویداد و محصولاتی، چون آلفا پر از حرفهای ناگفته و امید بخش به نظام بانکی کشور و جوانان است. جوانانی که تمام آرزوهای خود را برای دیده شدن برای خلق محصولات برای بازاری، چون بانکها در داخل کشور بدست فراموشی سپرده و تصمیم بر رفتن به دیاری دیگر میگرفتند.
قطعاً ربات آلفا محصولی نیست که به این زودیها بانک ملی ایران بتواند در تعداد فراوان و با کاربری اصلی که برای آن ترسیم نموده ارائه دهد و شاید یکی دو سال برای این کار زمان لازم باشد، ولی ربات آلفا پر است از امید و چشم اندازی نوین به تغییراتی چشم گیر در خدمات دهی بانکی با تکیه بر تکنولوژیهای جدید و با اطمینان به جوانان پرتوان و خوش فکر کشور.
قطعاً استمرار رویهی جاری در بانک ملی ایران اثبات خواهد نمود که سن یک سازمان نه تنها دلیل ماندن بر شیوههای سنتی نسیت بلکه میتواند پشتوانهای محکم برای تحول و حرکت به سمت اعتماد به خلاقیت و پذیرش ریسک طرحهای جدید جوانان باشد.
امیدواریم این تغییرات ثبت شده در حوزهی تکنولوژی در بانک ملی ایران را در تمام واحدهای بانک و در تمام خدمات آن شاهد باشیم.