رویداد۲۴ در سال گذشته که حوزه تولید و حوزه بازرگانی و تجارت خودرو هر روز با آیین نامه ها، تصمیمات خلق الساعه و از سویی، تحریمها وارد بازی پیچیدهای شد شاهد کاهش تولید و به دنبال آن افزایش سرسام آور قیمتها در این صنعت بودیم به طوری که رکورد کاهش تولید حتی تا حدود ۵۰ درصد در این صنعت به ثبت رسید. حال در چنین شرایطی نامگذاری امسال به نام رونق تولید میتواند امید از دست رفته را به فعالان این صنعت بازگرداند.
در این شرایط کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند، نامگذاری سال بنام رونق تولید بیانگر راهکار مناسب خروج از نابسامانی بازار و صنعت خودرو در سال جاری است و در صورتی که توان قانونگذاری و اجرایی در جهت رفع موانع تولید به کار گرفته شود، میتوان شاهد عبور از چالشهای آشفته ساز بازار و همچنین صنعت خودرو بود.
به اعتقاد آن ها، با وجود پیشبینیهای منفی در رابطه با اوضاع صنعت خودرو در سال ٩٨، اگر هوشمندانه بر رفع موانع تولید خودرو متمرکز شویم، میتوانیم دیگر امسال با وجود آشفتگیهایی که سال گذشته در کارنامه خودروسازی کشور وجود داشت و سال بدی را به ثبت رساند، مواجه نشویم.
فعالان این صنعت بر این عقیده هستند که باید در صنعت خودرو برنامه ریزی داشته باشیم و از آن جا که صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران همواره شاهد اعمال تحریم حتی یک جانبه خواهد بود، بنابراین نیازمند زیرساختهایی برای رفع مشکلات این صنعت هستیم.
آنها با اشاره به پیشرفتهای اتفاق افتاده در صنعت خودرو تاکید دارند که این صنعت باید همپا با تحولات روز حرکت کند به طوری که خودروهای برقی که در چند سال آینده جایگزین خودروهای معمولی میشوند باید در دستور کار صنعت خودرو قرار گیرد.
در همین حال از سالهای گذشته بحث پلتفرم ملی مطرح بوده، اما تاکنون هیچ شرکت داخلی و یا سازمانی سرمایه گذاری در این زمینه را به صورت جدی پیگیری نکرده که لازم است هرچه سریعتر نسبت به تغییر رویکرد در این زمینه اقدام شود.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، دولت اگر حمایت و برنامه ریزی لازم را انجام ندهد و برنامهای برای حمایت از سرمایه گذاران نداشته باشد شاهد خروج سرمایه گذاران از ایران و مهاجرت آنها به کشورهای همسایه خواهیم بود که لازم است در سال رونق تولید به این موضوع توجه شود تا صنعت اشتغالزایی همچون صنعت خودرو دچار مشکل نشود.