رویداد۲۴ هرچند دلایل متعددی برای خروج آنها از بازار ایران وجود دارد، اما در همین حال بهانههای زیادی نیز برای باقی ماندن در بازار پرطرفداری همچون ایران وجود دارد و چینیها نیز با آگاهی از این موضوع نسبت به سرمایه گذاریهای سنگین در ایران اقدام کرده اند.
در حال حاضر جز چند شرکت چینی همکار ایران که به صورت موازی با شرکتهای آمریکایی نیز همکاری داشته و نیم نگاهی به بازار آمریکا داشته اند، باقی شرکای چینی فعالیت خود را با ایران حتی با وجود ممنوعیتها ادامه میدهند.
تاجایی که مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، با تاکید بر این که چینیها همچنان بر ادامه همکاری با ایران تمایل دارند، میگوید: «در این مسیر موانعی همچون انتقال قطعات سی کی دی و نقل و انتقال منابع مالی وجود دارد، اما به طور کلی چینیها برای همکاری با ایران تمایل دارند».
این اظهارات در حالی مطرح میشود که عدم نقل و انتقال منابع مالی به عدم همکاری بانکهای چینی با ایران بازمی گردد و این روند نشان میدهد که تنها خواسته چینیها برای همکاری با ایران کافی به نظر نمیرسد و لازم است دولت این کشور نیز شرایط را برای این همکاری مهیا کند.
در همین حال شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هم اکنون شرکتهای چینی به دو دسته تقسیم میشوند، میگوید: «یک دسته شرکتهایی هستند که چشم انداز آنها برای سالهای آینده، بازار آمریکا و اروپا است و این شرکتها منافعی را در این کشورها دارند و قاعدتا نمیتوانند این بازارها را از دست بدهند».
وی در تشریح دسته دوم شرکتها میافزاید: «در همین حال شرکتهایی وجود دارند که نگاهی به بازار آمریکا و اروپا ندارند و بازار ایران برای این دسته از شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس در تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر این همکاری نظیر مشکلات مربوط به نقل و انتقال منابع مالی و همچنین ارسال سی کی دی هستند و تا اندازهای نیز در این مسیر موفق بوده اند».
وی با تاکید بر این که دسته دوم از این شرکتها در هر شرایطی همکاری خود با ایران را قطع نمیکنند، تصریح میکند: «این شرکتها همکاری خود را پایینترین سطح ممکن میرسانند، اما از قطع آن جلوگیری میکنند».
آزادی با بیان این که در همین حال شرکتهایی که منافع خود را در بازار آمریکا و یا اروپا میبیننند و نگاه این کشورها همواره به این بازارها است، اهمیتی برای ارتباط خود با ایران قائل نیستند و به مرور زمان ارتباط خود را با ایران به واسطه تحریمها کاهش میدهند، اظهار میکند: «اما با این حال نمیتوان به طور عمومی اظهار کرد که چینیها مانند شرکتهای اروپایی، بازار ایران را ترک میکنند و این خروج، بدون شک به صورت ناگهانی اتفاق نخواهد افتاد و تنها سطح این همکاری به حداقل میرسد».
وی ادامه میدهد: «بدون شک نمیتوان ادعا کرد که بازار ایران برای این دسته از شرکتها کاملا بی اهمیت است چرا که شروع صادرات بیشتر شرکتهای چینی با صادرات به ایران آغاز شده است».
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص احتمال ورود برندهای جدید چینی به بازار ایران در شرایط فعلی نیز میگوید: «در شرایط فعلی پیش بینی میشود برندهای اصلی چینی از ورود به ایران خودداری کنند. در همین حال باید به این نکته توجه کرد که از این پس دست ایران برای انتخاب شرکای چینی و امضای قرارداد با هدف مشارکت و تولید محصول باز نیست این در حالیست که پیش از این ایران اقدام به انتخاب شریک خود میکرد و در چنین شرایط این احتمال وجود دارد که در صورت ورود برند جدید چینی به ایران، شاهد ورود برندهای رده دو این کشور باشیم».
آزادی با تاکید بر این که محدودیتهای به وجود آمده همکاری چینیها با ایران تنها به دلیل تحریمها بوده است، میافزاید: «نگاه شرکتهای چینی همواره رقابت در بازار اروپا و آمریکا و همچنین ایران است و با توجه به چنین شرایطی تنها به بازار خود و یا ایران نگاه میکنند و از آن جا که به شدت بر روی فناوری و کیفیت خودروهای تولیدی خود کار میکنند به همین دلیل آینده و اتفاقهایی که در این باره رخ میدهد برای آنها حایز اهمیت است بر این اساس به تحریمها نگاه جدی دارند».
نظرات کارشناسان درخصوص همکاری شرکتهای چینی با خودروسازان ایرانی در حالی مطرح میشود که در حال حاضر به دلیل خروج برخی شرکای چینی از بازار ایران، تولید این دسته از خودروها یا با چالش مواجه و یا متوقف شده که نیاز به برنامه ریزی گسترده در این زمینه است. اما آن چه مسلم است دستهای از شرکتهای چینی که بازار ایران را جایگزین بازارهای اروپا و آمریکا کرده اند، به دلیل سرمایه گذاریهای انجام شده در ایران به راحتیها ایران را ترک نخواهند کرد و حتی در صورت دشوارتر شدن شرایط برای باقی ماندن در ایران، این حضور را به تدریجی کمرنگ خواهند کرد.