رویداد۲۴علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره مترو پرند اظهار داشت: مترو پرند ادامه خط یک مترو است که قبلا تا فرودگاه حضرت امام (ره) راهاندازی شده است و ۱۹ کیلومتر دیگر باید راهاندازی شود تا این مترو به پرند برسد.
مدیرعامل متروی تهران افزود: قریب ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی فعالیتهایی است که در مترو پرند انجام شده، اما چون بودجه مترو پرند صددرصد دولتی است و از شهرداری اعتبار دریافت نمیکند و معمولا سالانه حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبارش بوده، به دلیل همین محدودیت اعتبار به اتمام نرسیده است. البته پیمانکار ما که قرارگاه خاتمالانبیاست، چندین سال است که پای کار بوده و آماده اتمام کار است.
وی در ادامه گفت: در سال گذشته با پیگیری استانداری تهران، با شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران پرند جلسهای تشکیل شد و این شرکتها بخشی از هزینهها را با املاکی که دارند، تقبل کردند تا کار سرعت گیرد و ما هم از این موضوع استقبال کردیم. در سال گذشته هماهنگیها انجام شد، اما تهاتر صورت نگرفت. چند روز پیش جلسهای داشتیم و قرار شد، در این راستا کارها به سرعت انجام شود و حتی الامکان امسال معادل ۱۷۵ میلیارد تومان ملک به ما تحویل دهند تا به پیمانکار خود بدهیم.
مدیرعامل شرکت مترو ادامه داد: البته این شرکتها وظیفه قانونی در این راستا ندارند. سال گذشته آقای مقیمی، استاندار سابق تهران در جلسهای که با این شرکتها داشتیم از آنها خواستند تا برای حل مشکل مردم پرند به این پروژه کمک کنند.
امام اظهار امیدواری کرد اگر این اتفاق رخ دهد تا حداقل یک لاین رفت و برگشت به علاوه ایستگاه پرند تا پایان سال راهاندازی شود.
مدیرعامل شرکت مترو یادآور شد: ازآنجا که بودجه دولتی ما کم است، نتوانستهایم مطالبات پیمانکار را پرداخت کنیم، وگرنه کار زودتر از این تمام میشد.
وی درخصوص سرفاصله زیاد قطار در مترو فرودگاه امام (ره) گفت: علت اینکه سرفاصله در این خط زیاد است، اندک بودن مسافران این خط است. در کشورهای خارجی مردم پس از خروج از فرودگاه با مترو سفر میکنند، اما ما معمولا چمدانهای بزرگ داریم و ترجیحمان این است که از فرودگاه با تاکسی به مقصد خود برویم.
امام با اشاره به اینکه پس از راهاندازی ایستگاه پرند سرفاصله قطارها در این خط باید کاهش یابد، بیان کرد: از ۷۰ واگنی که به زودی وارد شبکه میشود و بهواسطه آنها ۱۰ قطار جدید خواهیم داشت، تعدادی را میتوان به خط پرند اختصاص داد.
مدیرعامل شرکت مترو در ادامه اظهار کرد: البته ما کمبود واگن را در همه خطوط داریم و باید با شرکت بهرهبرداری جلسه تشکیل دهیم تا معلوم شود خط پرند را با چه سرفاصلهای میتوان راهاندازی کرد، اما ممکن است این خط با سرفاصله ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت راهاندازی شود.
وی درخصوص هواکشهای خط ۷ گفت: همانطور که توضیح فنی دادیم، در این مورد هیچ بحث غیرایمنی وجود ندارد. حتی در خط ۳ که سالهاست افتتاح شده، ۶ هواکش را سال گذشته وارد مدار بهرهبرداری کردیم. بنابراین وظیفه دائمی ما این است که حد ایمنی خطوط بهرهبرداریشده را مدام افزایش دهیم.